گالری های تهران این هفته با افتتاح ۱۱ نمایشگاه عکس، نقاشی و ... میزبان علاقمندان هنرهای تجسمی هستند.

روایت انقلاب و جنگ در عکس‌های «م.صیاد» تا «دنیایی که ماسکه شد»/ افتتاح ۱۱ نمایشگاه تجسمی

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، گالری های تهران امروز سوم مردادماه ۱۱ نمایشگاه جدید را در حوزه های عکس، نقاشی و نقاشی خط افتتاح خواهند کرد تا در کنار نمایشگاه هایی که طی هفته گذشته شروع به کار کردند، میزبان مخاطبان و علاقمندان به هنرهای تجسمی باشند. 

اگر در هفته گذشته موفق به بازدید از گالری ها نشدید، می توانید اینجا برنامه نمایشگاه هایی که هفته پیش افتتاح شدند را ببینید.

انتظامی: نمایشگاه گروهی «خیال» با گردآوری ارغوان افشاریان ۳ تا ۸ مرداد در نگارخانه انتظامی به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپاست.

پروژه‌های آران: نمایشگاه گروهی «کلمه به کلمه» با گردآوری اکرم احمدی توانا ۳ تا ۲۰ مرداد در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵، ورودی حیاط مراجعه کنند.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است؛ «برای هنری که نقاشی را به همراهی متن ملزم می‌کرد، عجیب نیست که مستقیم و بی‌واسطه کلام را وسیله قرار دهد. این بار زمینههای تازهای نیز اضافه شده‌اند که بدون هیچ تغییری در محتوا و شکلِ کلمه و تنها با جابجایی و تغییرِ بستر معنا را دگرگون می‌کنند. حالا کلمات جابجا می‌شوند و جهان مکتوب نه فقط در کتاب و کتیبه که در هر کجای ممکن و پذیرا شکل می‌گیرد. کلمات از بستری به بستر دیگر سُر می‌خورند، که در این سُریدَن‌ها هم شیب اهمیت دارد و هم میل سوژه... »

آیریک:  نمایشگاه گروهی «دنیا ماسکه شد» با گردآوری آرزو ایمانی ۳ تا ۹ مرداد در گالری آیریک برگزار می‌شود. این گالری در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا آذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه ۳، واحد ۱۰۲ قرار دارد.

آتشزاد:  نمایشگاه آثار فرحناز داوری ۳ تا ۸ مرداد در نگارخانه آتشزاد به نشانی ولیعـصر، نرسیـده به میـدان ونک، خیابان عباسپور (توانیر) شمالی، بعـد از پل همت، پـلاک ۲۳ برپاست.

مرکز نبشی: نمایشگاه انفرادی عکس محمد صیاد ۳ تا ۲۸ مرداد در مرکز نبشی به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان کریم‌خان، خیابان استاد نجات‌اللهی، کوچه‌ خسرو، پلاک ۵١ برپاست.

نمایش «عکس از م. صیاد» همسو با رویکرد آرشیومحور نبشی در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ در تابستان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. هر بخش بیش از چند­صد فریم عکس­ را شامل می­‌شود و به روایت مستند و اخباری صحنه‌هایی از این دو واقعه می‌پردازد که ظرفیت نماد­ شدن و جاودانگی یافته‌اند. پس از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه‌شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آن­‌ها بود، این دومین نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.
هر دو بخش نمایشگاه، با دوربینِ صیادِ همیشه­‌حاضردرصحنه ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینت­‌های عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامه­‌ها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاری­‌ها آماده می‌شدند؛ برخی از نگاتیوها انتخاب و به همراه تعدادی از «کنتاکت­شیت»­های اسکن­‌شده‌­ی آرشیو عکاس ـ که به صفحات دکوپاژ یک فیلم می‌­ماند ـ روی کاغذ عکس چاپ شده‌اند. هم­‌زمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس­‌های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می‌­شود و نخستین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین­‌بار نمایش داده خواهد شد.

شلمان: نمایشگاه نقاشی مهران یوسف‌زاده با عنوان «قاب‌ها، نگاره‌گر، رقص خیال» ۳ تا ۱۳ مرداد در گالری شلمان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ مراجعه کنند.

محسن: آثار مجتبی امینی با عنوان «بازخواهم گشت» ۳ تا ۲۲ مرداد در گالری محسن به نمایش درمی‌آید. گالری محسن در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ قرار دارد.

عنوان «أنا-راجع» از وقایع اعتراضی فلسطینی‌ها در نوار غزه و گسترش‌اش به شبکه‌ مجازی توییتر در سال ۲۰۱۸ الهام گرفته است. این طوفان توییتری به یاد هنرمندی به نام محمد ابوعمرو قدرت گرفت؛ مجسمه‌سازی که بر شن‌های دریا در نوار غزه، عباراتی چون «أنا-راجع» (باز خواهم گشت)، «عائدون» (رجعت‌کنندگان)، «صامدون» (ثابت‌قدم‌ها)، «الحریه» (آزادی) و اسامی شهیدان فلسطینی را به صورت برجسته حک می‌کرد تا وقایعِ درجریان را با زبان هنر و مستندنگاری به گوش جهانیان برساند. او تنها پس از گذشت یک روز از حک «أنا-راجع» بر ساحل و در راه بازگشت از یک راهپیمایی که همزمان با روز زمین بود به شهادت رسید

ماهیت آثار مجتبی امینی میان تصویرسازی، حجم، نقاشی و چیدمان در نوسان است. پس از تجسم بخشی به تعامل ها و تقابل های شهری (در مجموعه  های «تلقین»، «خبط» و «اشک در شهر») و پرداختن به زندگی کارگران (در مجموعه ی «ظل»)، مفهوم «عوده» یا بازگشت دغدغه اصلی او در این مجموعه است.

نگر: نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط ۳ تا ۱۴ مرداد در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است؛ «در هزاران راه توی در توی زندگی هر انسانی، آن چه ماهوی انسان را می نگاراند؛ انتخاب است و گویی انسان، سالکی است منتخب در سلوک انتخاب های گونه به گونه و در این راه، شاه کشیده هایی را پیوست به پیوست یک دگر، گرد آوردیم تا شکوهی از مجموع انتخاب ها را پدیدار نماییم و این تلنگرانه را متجلی سازیم که هم او که دستی بر طرحی افراشته و هم او که آن را به چشم می نشاند، همه و همه، منتخبان دست های وجودند...»

والی: نمایشگاه  گروهی طراحی با عنوان «بی‌جانی» ۳ تا ۲۱ مرداد در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برگزار می‌شود.

سایه: نمایشگاه انفرادی عکس «نگار من» کاری از ستاره حیدری نوری از ۳ تا ۸ مردادماه در گالری سایه واقع در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ برپاست.

گل های داودی: نگارخانه گل های داودی این هفته میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی تحت عنوان «زیر سایه شعر» است که از امروز ۳ تا ۸ مرداد در این گالری به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، بین حافظ و شهید نجات الهی، پلاک  ۲۶۳ برپاست

برچسب‌ها