..حق انتخاب و خرید کالا یکی از مهم‌ترین حقوق مصرف کنندگان است که همواره از سوی قانونگذار بر آن تاکید می‌شود و به عنوان عرفی اجتماعی و یک اصل مشتری مداری توسط حوزه‌های مختلف اقتصادی پذیرفته شده است اما متاسفانه ..

جرمی به نام فروش اجباری کالا و اجناس!

 به گزارش قدس آنلاین در یکی دو ماه گذشته حساسیت ها نسبت به کمبود و یا گران شدن روغن خوراکی در بازار های مشهد با خود تب و تاب هایی به همراه داشته است که به جای کاهش این حساسیت ها متاسفانه این روزها  شاهدیم که فروشندگان خُرد و عمده اقدام به فروش اجباری برخی کالاها در کنار فروش روغن می کنند موضوعی که باعث شوک دیگری به بازار شده است.

عابدی یکی از همشهریان مشهدی با ابراز ناراحتی از شوک جدیدی که در پی گرانی روغن به بازار وارد شده است می گوید: برای خرید روغن نیم لیتری به یکی از سوپرمارکت‌های سطح شهر مراجعه کردم اما فروشنده به من گفت باید در کنار یک روغن، یک شیشه سس مایونز و یک قوطی رب گوجه فرنگی هم بخرم!

ایزدی شهروند دیگری است که از بازار خرید روغن ناراضی است وی  در توضیح وضعیت بازار روغن گفت: متاسفانه خرید کالای اجباری حتی در برخی از فروشگاه های بزرگ هم رخ می دهد. یعنی شما مجبورید برای تهیه یک کالای ضروریتان حتما در کنار آن یک جنس غیر ضروری که اغلب بی کیفیت است را هم خریداری کنید.

در بازار مشکل نظارتی وجود دارد

در همین رابطه سید مهدی اصغریان رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خراسان رضوی نیز ضمن ابراز  ناراحتی از یک چنین برخوردهایی با مصرف کنندگان گفت: هیچ واحد صنفی به صرف اینکه فلان کالا دچار کمبود یا نبود در بازار شده اجازه سوء استفاده جهت فروش اجباری کالای دیگری را در کنار این کالا ندارد و طبیعتا با یک چنین تخلفاتی برخورد شده و می شود .هر چند متاسفانه در بحث فروش اجباری با این وضعیت آشفته ای که بازار دچار آن شده است با مشکلات نظارتی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: درست است که همه بخش های نظارتی از جمله اتاق اصناف، سازمان صمت و بخش های دیگر همه تلاششان این است که بازار را تحت کنترل و نظارت داشته باشند ولی متاسفانه نیاز نظارتی جامعه بیش از این است و تامین کننده وضعیت بازار این روزها نیست. من در همین جا از مردم می خواهم که خودشان نسبت به بروز این مسائل حساسیت بیشتری داشته باشند  و خود به عنوان یک ناظر به این مسائل دقت کنند  و نسبت به این اتفاقات مطالبه گری داشته باشند و چشم و گوش واحد های نظارتی در این خصوص باشند و این موارد را به سامانه های ۱۲۴، ۱۳۵گزارش بدهند و شکایات خودشان را منعکس کنند.

افراد متخلف مشمول جریمه می شوند

محمد بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در توضیح نظارت های شدید اتاق اصناف درخصوص خرید های اجباری این روزها گفت: در خصوص بحث خریدهای اجباری جلسات زیادی را با حضور  سازمان صمت و سازمان بازرسی و شرکت های پخش و تولید کنندگان برگزار کرده ایم و در سطح عرضه هم از همه فروشندگان خواسته شده که اکیدا از بروز یک چنین مشکلاتی در بازار خودداری کنند.

وی افزود: طی گشت هایی که در سطح عرضه اجناس در بازار داشته ایم ادعای خرده فروشان این بود که این خرید های اجباری در سطح شرکت های پخش اتفاق می افتد. یعنی وقتی شرکت پخش میخواهد مثلا روغن را به فلان خرده فروش یا عمده فروش بفروشد با توجه به کمبودی که در بازار وجود د ارد خریدار را مجبور می کند که حتما باید فلان کالا را هم خریداری کند که در همین خصوص با جلسات بر عدم بروز یک چنین اتفاقاتی تاکید شد و از همه پخش کنندگان خواستیم که به هیچ وجه هیچ کدام یک از شرکت ها  اجازه همچین تخلفاتی را ندارند.

بنانژاد اضافه کرد: در جریان هستیم که برخی خرده فروشان هیچ دخالتی در فروش اجباری برخی کالا ندارند و به قول خودشان و البته تحقیقات ما مشکل بعضا از سمت کارخانه یا شرکت های پخش منشاء می شود که البته در این خصوص تحقیقات گسترده ای از سوی اتاق اصناف و دیگر بخش های ذی ربط انجام شده است ولی با این حال برای هر کدام از این افرادی که دچار یک چنین تخلفی شده اند تشکیل پرونده داده واین افراد ومراکز مشمول جریمه شده اند.

فروش اجباری تحت هر شرایطی تخلف است

در همین خصوص محمدجواد ساعدی سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: حق انتخاب و خرید کالا یکی از مهم‌ترین حقوق مصرف کنندگان است که همواره از سوی قانونگذار بر آن تاکید می‌شود و به عنوان عرفی اجتماعی و یک اصل مشتری مداری توسط حوزه‌های مختلف اقتصادی پذیرفته شده است ولی متاسفانه خود من هم با این قضیه خرید اجباری رب در کنار روغن خوراکی برخورد داشته ام و در این مدت تذکراتی هم به خاطیان در این خصوص داده شده است.

وی ادامه داد: فروش اجباری تحت هر شرایطی تخلف است و هیچ خرده فروش یا عمده فروشی اجازه فروش اجباری به مشتری را  ندارد. متاسفانه بارها مشاهده شده است که برخی شرکت های پخش عمده یا حتی خرده فروشان، برای فروش محصولاتشان از خریدار می خواهند تا کالاهای دیگری را هم به اجبار خریداری کنند که این موضوع بارها باعث نارضایتی فروشندگان و البته مصرف کنندگان شده است.

ساعدی افزود: از شهروندان  مشهدی می خواهیم  که از خرید اقلام تحمیلی در کنار کالای مورد نیاز خود، خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، موضوع را به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت با شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند و مطمئن باشند که نتیجه بررسی شکایتشان با پیامک به اطلاع انها خواهد رسید

انتهای خبر/

برچسب‌ها