باوجود آنکه قیمت نفت در بازار جهانی رشد چشمگیری داشته و به بالاترین میزان در چند سال گذشته رسیده است، اما باز هم پیش‌بینی می‌شود روند افزایش قیمت نفت کماکان ادامه داشته باشد.

کاهش میزان سوخت انبارشده کشورها / افزایش قیمت نفت ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از راشاتودی، کارشناسان می‌گویند باوجود آنکه همین حالا قیمت نفت به بالاترین میزان طی چند سال گذشته رسیده اما با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان بالا رفتن قیمت نفت فعلاً جا دارد.

میزان نفت انبار شده کشورها به کمتر از متوسط پنج سال گذشته پایین آمده و از سوی دیگر شاهد بالا رفتن تقاضای نفت در بازار جهانی هستیم، از آن طرف هم تأمین‌کنندگان نفت واکنش ضعیفی به بالا رفتن تقاضا داده‌اند.

از آن طرف بحران بالا رفتن قیمت گاز و زغال سنگ در آسیا و اروپا مزید بر علت شده زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان گاز و زغال سنگ به سمت استفاده بیشتر از نفت آمده و همین امر چشم‌انداز قیمت نفت را صعودی‌تر کرده است.

چشم‌انداز یک سال آینده هم برای قیمت نفت به دلایل دیگر صعودی است، از یک طرف در حوزه تقاضا شاهد بالا رفتن خرید نفت از سوی اقتصادهایی هستیم که محدودیت‌هایی کرونایی را کنار زدند و افزایش حمل و نقل موجب شده تا مصرف سوخت به خصوص بنزین و گازوئیل بالا برود، به عنوان مثال کار به جایی رسیده است که در آمریکا و به طور کلی اقتصادهای بزرگ عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، شاهد پایین آمدن میزان سوخت انبار شده به کمتر از میزان متوسط آن بوده‌ایم.

از سوی دیگر گروه اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و متحدان نفتی آن از جمله روسیه است نیز علاقه‌ای به بالا بردن عرضه نفت به بازار جهانی از خود نشان نداده‌اند که همین مسئله چشم‌انداز عرضه نفت به بازار جهانی را محدودتر کرده است.

همه این مسائل در کنار هم نشان می‌دهد که به احتمال زیاد طی ماه‌های آینده و حداقل در کوتاه‌مدت، باید انتظار افزایش نفت را داشته باشیم و بالا رفتن قیمت طلای سیاه حالا حالاها جا دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها