به بهانه ۲۵ ماه ذی‌الحجه که در تقویم تاریخ رسمی کشور به عنوان «روز خانواده و تکریم بازنشستگان» نام‌گذاری شده است به سراغ چند نفر از بازنشستگان آستان قدس رضوی رفتیم و از احساساتشان درباره خدمت در این تشکیلات مقدس و منسوب به امام مهربانی‌ها پرسیدیم.

امام رضا(ع) بهترین کارفرمای دنیاست

امام رضا(ع) بهترین «کارفرما» و «صاحبکار» دنیاست 
به گزارش قدس آنلاین، «حسن حجتی» ۵۳ساله در اواخر سال گذشته به افتخار بازنشستگی از آستان قدس رضوی نائل شده است. آخرین سمتی که در این دستگاه داشته، معاون اداره کارگزینی آستان قدس رضوی بوده است.

وی درباره کار کردن در مجموعه منتسب به امام هشتم(ع) به خبرنگار ما می‌گوید: کار کردن برای امام رضا(ع) باید دلی باشد. از روی عشق و علاقه باید برای امام هشتم(ع) کار کرد. البته از نظر سازمانی و اداری، هر نهاد و اداره و سازمانی شرایط، قوانین و مقرراتی دارد که باید همه کارکنان آن رعایت کنند، اما در مجموعه آستان قدس رضوی علاوه بر این‌ها باید با عشق و علاقه برای دستگاه امام رضا(ع) کار و خدمت کرد. در آستان قدس رضوی، صاحبکار و کارفرما خود امام رضا(ع) است و ایشان بهترین صاحبکار و کارفرمای دنیاست.

حجتی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: همه انسان‌ها پس از خداوند، ریزه‌خوار سفره بابرکت حضرات معصومین(ع) هستند. در آموزه‌های دینی و اسلامی داریم که رزاق خداست، ولی ائمه اطهار(ع) واسطه رزق هستند. بنابراین الان هم که بازنشسته شدم باز هم خود را ریزه‌خوار سفره بابرکت امام رئوف(ع) می‌دانم. وی می‌افزاید: از روز اول که در این دستگاه مبارک استخدام شدم، همیشه توجه داشتم که رزق و روزی ما را خداوند به برکت امام هشتم(ع) می‌دهد. پول و درآمدی که کسب می‌کردم، شاید در مقایسه با خیلی از افراد در سازمان‌ها و یا اداره‌های دیگر کمتر بود، ولی لطف، برکت و تبرک خاصی داشت. به جوانان و کارکنان آستان قدس رضوی نیز برادرانه سفارش می‌کنم با نیت خالص و برای خشنودی خدا و امام رضا(ع) کار کنند و جوری نباشد که هنگام بازنشستگی، افسوس این را بخورند که ای کاش بیشتر و بهتر در این دستگاه خدمت می‌کردند.

۳۰ سال در «بهشت» خدمت کردم 
از چند ماه پیش از بازنشستگی، دلم گرفته بود، احساس عجیبی داشتم. من ۳۰سال در این قطعه از بهشت خدمت کرده‌ام، با خودم فکر می‌کردم که در مدت کار کردن در مجموعه حرم مطهر و آستان قدس رضوی چگونه برای امام رضا(ع) خدمت کرده‌ام؟ ... تا اینکه ۲۶ اسفند سال قبل فرارسید. حکم بازنشستگی را به دستم دادند. وقتی داشتم از حرم خارج می‌شدم، نگاهی به گنبد مطهر کردم و گفتم: ... ز آستان رضایم خدا جدا نکند. 

این‌ها بخشی از سخنان «محمدغلامی گل‌خطمی» است. وی در اواخر اسفند سال گذشته و در ۵۳سالگی با سمت رئیس بخش امانات وسایل حرم مطهر رضوی بازنشسته شده است. مطابق گفته‌هایش با دعای پدر و مادرش و لطف امام رضا(ع) در دستگاه آستان قدس رضوی استخدام شده است. غلامی ادامه می‌دهد: من پیش از ورود به آستان قدس رضوی در آزمون استخدامی چند سازمان دیگر مانند بانک ملت، نهضت سوادآموزی و... نیز قبول شده بودم، اما لطف حضرت رضا(ع) شامل حالم شد و در این نهاد مقدس استخدام شدم. وی درباره دوران خدمتش در حرم مطهر امام هشتم(ع) می‌گوید: همیشه به دوستان تازه‌وارد به مجموعه حرم مطهر می‌گفتم فرصت و قدر لحظات و سال‌های عمر خود را بدانند و اینکه در قطعه‌ای از بهشت دارند خدمت می‌کنند.

از کار بازنشسته شدم اما از خادمی آقا «نه»!
غلامی در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: نام خانوادگی من «غلامی» است و افتخارم این است که غلام بارگاه مطهر امام هشتم(ع) هستم. من از نظر اداری بازنشسته شدم ولی توفیق خدمت به زائران امام رضا(ع) را خداوند همچنان به من عنایت کرده است. از آقا امام هشتم(ع) ممنونم که هفته‌ای یک بار با لباس خادمی می‌توانم مشرف شوم. وی ادامه می‌دهد: کار اداری در آستان قدس بازنشستگی دارد، اما خدمت به امام رضا(ع) هیچ وقت بازنشستگی ندارد. اگر توفیقش را داشته باشیم در همه جا و حتی خارج از حرم مطهر نیز می‌توانیم خادم امام رضا(ع) باشیم.

این بازنشسته حرم مطهر رضوی یادآور می‌شود: تمام زندگی‌ام را مدیون لطف و کرامت امام رئوف(ع) هستم و ریزه‌خواری این امام کریم، افتخار دنیا و آخرت است که خداوند به امثال من و دیگر کارکنان آستان قدس رضوی عنایت کرده است. 

درخواست از امام رضا(ع) در مسیر مدرسه
حسینعلی مستأجر، ۵۴ ساله اصالتاً اهل شهرستان زابل از استان سیستان و بلوچستان است. در نخستین روز از آخرین ماه فصل پاییز سال گذشته یعنی اول آذر سال ۱۴۰۰ با سمت متصدی رواق‌های ویژه برادران حرم مطهر امام رضا(ع) به افتخار بازنشستگی از آستان قدس رضوی نائل می‌شود. مطابق گفته‌هایش، تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در مشهد گذرانده و در آن دوران، گویا یکی از کارکنان آستان قدس در نزدیکی منزل پدری وی سکونت داشته است و او در طول هفته و هنگام رفتن در مسیر مدرسه، چندین مرتبه این کارمند آستان قدس رضوی را با لباس حرم مطهر می‌دیده است و از همان دوران از امام رضا(ع) خواسته بود تا کمک کنند تا او هم خادم حرم و کارمند آستان قدس رضوی شود.

مستأجر ادامه می‌دهد: پس از گرفتن دیپلم دبیرستان و حین انجام خدمت سربازی به عنوان سرباز معلم، یک روز متوجه شدم آستان قدس رضوی برای اطلاع عموم، آگهی استخدام داده است و من هم پس از تکمیل آگهی آن و شرکت در آزمون استخدامی، انجام مراحل اداری و گزینش و پس از اتمام خدمت سربازی با لطف خداوند و عنایت امام رضا(ع) در سال۱۳۷۲ به استخدام حرم مطهر رضوی درآمدم و به آرزوی دوران نوجوانی‌ام رسیدم. 

وی درباره کار کردن در مجموعه منتسب به امام هشتم(ع) می‌گوید: لذت کار کردن برای امام رضا(ع) را نمی‌توان با زبان و قلم بیان کرد. باید خود انسان از روی عشق و علاقه به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) این لذت شیرین را در عمق وجود درک کند. مستأجر یادآور می‌شود: هر روز که ساعت کار اداری‌ام در حرم مطهر تمام می‌شد پیش از خروج از حرم مطهر و سوار شدن به سرویس برگشت به منزل، جلو در خروجی و گیت بازرسی حرم می‌ایستادم و خاضعانه از حضرت رضا(ع) می‌خواستم تا برای فردای آن روز هم توفیق خدمت بیشتر را به من و همکارانم عنایت کنند. یعنی هر روز برای روز بعد، از امام هشتم(ع) توفیق خدمت را درخواست می‌کردم.

وی درباره آخرین روز خدمت در حرم مطهر امام رضا(ع) نیز می‌گوید: آخرین روز خدمت اداری من در حرم مطهر فرا رسید. یادم هست که در آن روز، همسر و فرزندانم به حرم آمده بودند. هنگام خروج از صحن حرم و در مسیر رفتن به منزل تا رسیدن به منزل همچنان اشک می‌ریختم و از امام هشتم(ع) تقاضا می‌کردم که خدمت ناچیز من را در طول ۳۰ سال خدمت در حرم به فضل و عنایت خودشان قبول کنند. راستش را بخواهید به حضرت رضا(ع) گفتم دوست نداشتم به این زودی‌ها از حرم مطهر بازنشسته شوم، ولی حضرت لطف کردند و یک هدیه معنوی هم به من دادند و آن توفیق برای دریافت کشیک کفشداری حرم مطهر بود که مراحل اداری آن در حال انجام است.

کار کردن برای امام رضا(ع) «کارمزدی» است نه روزمزدی!
وی با بیان اینکه همه خادمان و کارکنان آستان قدس رضوی باید قدر لحظات حضور در حرم مطهر و مجموعه این نهاد مقدس را بدانند، اظهار می‌دارد: به عنوان یک بازنشسته از مجموعه آستان قدس رضوی خدمت همه خادمان و کارکنان این نهاد مقدس عرض می‌کنم که ناظر واقعی بر کار همه ما در این دستگاه مقدس، خود حضرت رضا(ع) هستند و ایشان صاحبکار واقعی است و برای امام هشتم(ع) باید کارمزدی کار کرد نه روزمزدی.

خبرنگار: محمدحسین مروج

انتهای پیام/

برچسب‌ها