داستان این روزهای ورزش جانبازان و توان‌یابان خراسان رضوی به قصه‌ای پرغصه برای بسیاری از ورزشکاران فعال در رشته‌های مختلف تبدیل شده است. آن‌ها که مویی در این میدان سپید کرده‌اند به‌خوبی می‌دانند شرایط در گذشته چگونه بود و الان چگونه است.

روزگار نامیزان ورزش جانبازان و توان‌یابان!

هیئت ورزشی‌ای که ازنظر تعدد رشته‌های ورزشی و ورزشکارانش، خود به‌تنهایی یک اداره کل ورزش است، هرچه می‌گذرد از شرایط آرمانی گذشته دورتر می‌شود. با خیلی از ورزشکاران فعال توان‌یاب که همکلام شوی، حرف‌هایی برای گفتن دارند و انگیزه و اراده خود را مهم‌ترین عامل برای ماندن در این عرصه می‌دانند. سختی کار تا جایی رسیده که این هیئت چندین ماه است بدون رئیس و با سرپرست اداره می‌شود. سرپرستی که فعالیت اصلی‌اش به عنوان کارمند در اداره کل ورزش و جوانان است و طبیعی به نظر می‌رسد نتواند همزمان هم امور هیئت را اداره کند و هم به مسئولیتی که در اداره کل برایش تعریف شده، برسد. در چند روز اخیر موضوع تغییر چمن مجموعه ورزشی ۱۵خرداد -که متعلق به ورزش‌های جانبازان و توانیابان است- به چمن مصنوعی و البته بحث واگذاری طولانی مدت آن به بخش خصوصی به یکی از چالش‌های ورزشکاران جانباز و توان‌یاب تبدیل شده است. 

درددل‌هایی از جنس جانبازان و توان‌یابان

یکی از مو سفیدکرده‌ها و پیشکسوتان ورزش جانبازان و توان‌یابان با توجه به حواشی ایجاد شده در این حوزه گفت: گویا با اقداماتی که در چند وقت اخیر و اکنون شاهد آن هستیم اداره کل ورزش و جوانان استان در تعطیلی هیئت جانبازان و توان‌یابان بسیار جدی است. 
او افزود: به‌طور مثال اداره کل ورزش و جوانان استان که این روزها به اداره کل همایش‌ها و سمینارها و... تبدیل شده به‌تازگی در اقدامی غیرمنتظره و غیرمتعارف بدون اطلاع‌رسانی، زمین چمن طبیعی مجموعه ورزشی ۱۵خرداد مشهد را به فروش گذاشته و تمرین‌های جامعه ورزش جانبازان و توان‌یابان را به‌حال تعطیل درآورده است. این در حالی است که تیم دوومیدانی برای مسابقات قهرمانی کشور در اواخر اردیبهشت و تیم جوانان همین رشته برای مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی پاراآسیایی تاشکند در خرداد آماده می‌شود. تیم تیروکمان هم باید برای مسابقات کشوری در هفته آینده آماده شود که اکنون همه آن‌ها بلاتکلیف شده‌اند.

پرسش‌های متعدد از مسئولان 

این پیشکسوت ورزش جانبازان و توان‌یابان گفت: حدود ۶ماه است هیئت با سرپرستی که شاغل اداره کل است، اداره می‌شود. او به‌جای دفاع از هیئت، مطیع دستورات مدیرکل است و هر از گاهی برای چند امضا به هیئت مراجعه می‌کند و باوجود نام‌نویسی و انجام روال کارهای اداری، متأسفانه از انتخابات هیچ خبری نیست. قصد تشویش اذهان را ندارم ولی آیا طولانی شدن فرایند انتخابات در سالی که پارالمپیک پاریس را در پیش داریم لطمه‌ای به این هیئت پرافتخار وارد نمی‌کند؟ آیا شائبه و ذهنیت منفی درزمینه سوءمدیریت ورزش استان ایجاد نمی‌کند؟ آیا مدیر ورزش استان به‌واسطه تغییر در ساختار ریاست هیئت از مشکلات مالی اطلاع ندارد؟ آیا بهتر نبود موضوع تخریب زمین چمن با هماهنگی هیئت انجام می‌شد؟ و مدیر ورزش استان به‌جای دهن‌بینی از عده‌ای معلوم‌الحال و بیکار، از پرسنل هیئت که هر یک سال‌های زیادی از عمر خود را صرف خدمت به جانبازان و معلولان کرده‌اند، مشورت بگیرد؟

دلیل اجرا نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی؟

یکی از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش جانبازان و توان‌یابان استان با اشاره به مشکلات به وجود آمده در این حوزه گفت: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به امضای حجت‌الاسلام روحانی،رئیس‌جمهور وقت و حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی هم رسیده، آمده مجموعه ورزشی ۱۵خرداد یا هر مجموعه ورزشی دیگر به صورت ۱۰ساله و رایگان در اختیار هیئت جانبازان و توان‌یابان قرار بگیرد. متأسفانه در مشهد این اتفاق که نیفتاده هیچ، در ماده ۸۸ آورده شده حتی از سالن‌هایی هم که با تلاش ورزشکاران و پیشکسوتان ساخته شده مثل سالن تیراندازی و وزنه‌برداری، از ما اجاره بگیرند. اجاره سالانه این سالن‌ها بالای ۲۰۰میلیون تومان است.

تمام دغدغه‌های یک مربی

پیش از این حمید مزارزئی، مربی دو و میدانی جانبازان و توان‌یابان نیز در گفت‌وگو با فارس در مورد واگذاری و تعویض چمن زمین فوتبال مجموعه ۱۵خرداد مشهد گفته بود: من پیگیر بوده‌ام و نزدیک به یک سال است این تصمیم گرفته شده است. بدون اطلاع‌رسانی قبلی یک لودر آمد و همه چیز را تعطیل کرد.
وی افزود: من امسال دو ورزشکار المپیکی دارم که امید مدال‌آوری هستند. از آن‌ها خواهش کردیم قسمتی از آنجا را برای ما بگذارند تا به تمرینمان برسیم. زمین چمن را دارند برمی‌دارند و فقط یک قسمتی که از قبل بتن‌ریزی شده بود باقی مانده است. چمن که مصنوعی شود آنجا دیگر جای ما نیست و عرصه برایمان تنگ می‌شود.
این مربی ادامه داد: من با عبداللهی، سرپرست هیئت که مسئول بازرسی اداره کل هم است صحبت ‌کردم و گفتم ما ۲۰سال است اینجا کار می‌کنیم و هر سال کاری کردیم توان‌یابان با امکانات ویژه تمرین کنند؛ او خیلی رک در جواب به من گفت: «این زمین در اجاره شما بوده و حق تغییر در آن را نداشتید». درحالی‌که ما مجبور بودیم برای توان‌یابان تغییر و برنامه‌ریزی انجام دهیم.

توضیحات سرپرست هیئت ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان

سرپرست هیئت ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان با اشاره به اینکه براساس ماده ۲۷، تغییر چمن زمین مجموعه ۱۵خرداد به پیمانکار بخش خصوصی واگذارشده به قدس گفت: با تصمیمی که گرفته شده و از طریق ماده ۲۷ قرار است پیمانکار، چمن زمین موردنظر را از طبیعی به مصنوعی تغییر دهد و به هیچ عنوان موضوع واگذاری وجود ندارد. پس از پایان کار نسبت به هزینه‌ای که پیمانکار در زمین چمن انجام داده این زمین در اختیارش خواهد بود.
عبداللهی در مورد جایگزینی زمین تمرین ورزشکاران جانباز و توان‌یاب اظهار کرد: با صحبتی که انجام شده، قرار بر این است جای مناسبی برای تمرین این ورزشکاران در مجموعه کوثر مشهد اختصاص یابد.
وی در واکنش به این مطلب که دلیل برگزار نشدن انتخابات هیئت چیست،افزود: نام‌نویسی از نامزدهای ریاست انجام و فهرست برای صدور استعلام‌ها فرستاده شده تا پس از آن، فدراسیون زمانی برای برگزاری انتخابات به ما اعلام کند. فکر نمی‌کنم بیشتر از ۲۰روز یا یک‌ماه دیگر تا برگزاری انتخابات هیئت فاصله داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.