منطقه خاورمیانه مدتهاست که از معضل و پدیده شوم تروریسم و افراطی گرایی رنج می‌برد. تا چند سال پیش افغانستان و عراق مهمترین کشورهای درگیر منطقه خاورمیانه بودند  ...

نا آرامی، ‌ترفندی برای  ماندگاری غربی‌ها در منطقه

که به سبب حضور و فعالیت نیروهای افراطی وابسته به القاعده متحمل هزینه‌های بسیار می‌شدند و برخی از این کشورها نیز به دلیل ناتوانی درمبارزه با فعالیت تروریستها، دست یاری به سوی قدرتهای خارجی درازمی‌کردند.غربی‌ها و برخی از کشورهای عربی منطقه نیز که با حمایتهای مادی و معنوی و همچنین اعزام نیروها و اتباع کشورشان برای جنگ به سوریه، به آتش درگیری‌ها دراین منطقه دامن زدند، عامل مرگ و آوارگی بسیاری و ویرانی کامل این کشور شدند. از این رو برای سردمداران کشورهای غربی، گزینه مناسب این است که با به راه انداختن درگیری دیگری در منطقه، امکان فعالیت این نیروهای افراطی را در بخش دیگری از خاورمیانه فراهم کنند تا به این ترتیب مانع بازگشت دوباره این نیروها به خاک کشورشان شوند. به نظرمی‌رسد با گسترش افراطی گری در منطقه و مختل شدن امنیت خاورمیانه ،آمریکا ،رژیم صهیونیستی و متحدانشان مهمترین بازیگرانی هستند که می‌توانند به بهانه تهدید منافعشان ،مقابله با این تهدید و جلوگیری از گسترش آن به داخل خاکشان،به دخالت در امور کشورهای منطقه بپردازند.  

سیاست حاکمیتی آمریکایی ها، استفاده ابزاری از داعش و سایر گروههاست ولی نه برای بلند مدت، زیرا به خوبی می‌دانند پایداری تروریسم در خاورمیانه، دامن  آنان را خواهد گرفت  و آمریکایی‌ها در این خصوص بیش از آنچه گفته می‌شود، آسیب پذیرند و شاهد آن برجهای دوقلوست، ماجرایی که اخیراً نقش سعودی‌ها در انجام آن آشکارتر شده است.

 در واقع آمریکا و غرب قصد دارند، از مهره گروه‌های تروریستی برای تأمین منافع خود در منطقه بهره ببرند، اما بی‌گمان می‌دانند که این تحرکات نمی‌تواند محور مقاومت ضد تروریستی را متوقف کند و جلوی زنجیره پیروزی‌ها را بگیرد و باز می‌دانند که پژواک این سیاستها و رفتارها را در خارج از منطقه خواهند دید. آمریکایی‌ها با تشکیل یک ائتلاف بین المللی با حضور 70 کشور از جهان و منطقه سر و صدای زیادی به راه انداختند که به نظر می‌رسد هدف اصلی آن، القای قدرت تصنعی داعش و ایجاد هراس میان ملتهای منطقه بود. بی‌گمان جبهه‌ها و صف بندی‌ها کاملاً قابل شناسایی است و در شرایطی که جبهه تروریسم بین المللی در خاورمیانه با شکستهای پیاپی «داعش» و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه در آستانه فروپاشی قرار گرفته، تکاپوی بزرگ برای جلوگیری از نابودی کامل این گروه‌ها کلید خورده است. غرب به دنبال بازتولید جریانهای تكفیری جدید است، به عنوان نمونه بوكوحرام در نیجریه كه بزرگترین دارنده چاه‌های نفت است، شكل گرفته و در حال فعالیت است. هدف از تشکیل ائتلاف به بهانه نبرد با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه به سرکردگی آمریکا، نیز در راستای ماندگاری در منطقه برای پیشبرد اهداف خود است. ، آمریکا در حالی با شعار مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، قصد آغاز جنگی فراگیر در منطقه آشوب زده خاورمیانه را دارد که این کشور با سیاست گزینشی در رویارویی با تروریسم، راهبرد حمایت و مبارزه با این پدیده شوم را در سرلوحه کار خود قرار داده است. بررسی نقشه راه آمریکا و تحلیل طرح این کشور و همپیمانان آن در نبرد با داعش، نشان می‌دهد هدف از تشکیل این ائتلاف، رویارویی با گروه تروریستی داعش نیست، بلکه آنها هم اکنون تلاش می‌کنند به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی، امنیت منطقه را هدف قرار دهند. سیاست مبهم و رفتار دوگانه آمریکا در نبرد با تروریستها نشان می‌دهد که هدف واشنگتن نبرد با گروه‌های  تروریستی نیست، بلکه اسباب کشی دوباره به منطقه برای تحقق اهداف استعماری بر زمین مانده است. ائتلاف مبارزه با داعش تردید بر انگیز است و در مرحله نخست فقط منافع واشنگتن را تأمین خواهد کرد؛ زیرا که آمریکا از این گروه‌های تندرو برای ترساندن کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌کند تا از راه فروش سلاح به کشورهای منطقه اقتصاد خود را نیز پویا نگه دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.