گروه جامعه- محبوبه علی پور: بعد از ماه ها سکون و رخوت در حوزه خبری زنان، سرانجام نمایندگان مجلس این طلسم را شکستند و خبر از بررسی «افزایش زمان مرخصی زایمان مادران به 9 ماه» دادند. موضوعی که برخی نمایندگان آن را مایه مسرت زنان می پندارند. <BR>

مادر !اندکی بیشتر پیشم بمان

 

امیر حسین قاضی زاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با پیش بینی استقبال بانوان می گوید: این مقوله در کمیسیون بهداشت مطرح و پس از رأی گیری به تصویب اعضا رسیده و قرار است در کمیسیون اجتماعی نیز بررسی شود که از نتایج این بررسی ها بی خبرم. وی در گفتگو با خبرنگار ما تاکید می کند: به طورکلی بانوان از اینگونه قوانین حمایتی استقبال خواهند کرد. زیرا به صورت قانونی از مرخصی رسمی بهره مند شده، حقوق خود را نیز دریافت خواهند کرد.
نمایندگان مجلس در حالی از این تغییرات خشنودند که بنابر قوانین موجود؛ مادران با تاخیر از حقوق و مزایای دوران بارداری و زایمان بهره مند می شوند و این حقوق و مزایا، کامل نیست.
همچنین گرچه بنابر اظهارات یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان قرار است بحث افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه، تا هفته آینده در صحن علنی مجلس بررسی شود اما برخی افراد مرتبط با این مقوله، هنوز اطلاعی دراین زمینه ندارند. چنانکه نصرا... ترابی قهفرخی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اظهار بی خبری در این باره به خبرنگار ما می گوید: هنوز این مقوله در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار نگرفته است.
امتیازی برای جامعه

با نگاهی به قوانین موجود در کشور، می توان ده ها قانون و تبصره را دید که در راستای حمایت از حقوق زنان و صیانت از خانواده است. در همین زمینه «دکتر سیامک مره صدق» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید می کند: به اعتقاد من بیشترین حمایت از نهاد خانواده و مادران شاغل، در کشور ما صورت می گیرد و درهیچ کشوری چنین فرصتهایی وجود ندارد که مادران هم شغلی داشته باشند و هم از وظایف مادری آن ها حمایت شود.وی در گفتگو با خبرنگار ما می افزاید: از آنجا که در فرهنگ ایرانی، احترام به خانواده ارزش قابل توجهی دارد و مقام معظم رهبری نیز برعدم تداخل و برتری اشتغال بر وظایف مادری و همسری زنان تاکید دارند، با این افزایش مدت مرخصی موافقم زیرا باعث می شود بانوان وظیفه اصیل مادری خود را بهتر انجام دهند چنانکه به اعتقاد من اشتغال زنان در جامعه را نمی توان وظیفه اصلی زنان دانست بلکه وظیفه بانوان گرمی بخشیدن به کانون خانواده و کمک به رشد موثر و سازنده فرزندان است زیرا پژوهش ها حکایت از آن دارند که حضور مادر در کنار کودک در چند ماه نخست رشد او نقش موثری درتکامل جسمی و روحی شخصیت فرزند داشته و اطمینانی که حضور مادر برای طفل ایجاد می کند در آینده فرزند اثر چشمگیری دارد.
«منیره نوبخت» عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور که چندان به تصویب اینگونه قوانین خوشبین نیست، می گوید: به طورکلی معتقدم تغییر، تصویب و اصلاح قوانین حمایتی از زنان، باید در راستای حفظ سلامت خانواده باشد. زیرا معمولاً وقتی سخن از اینگونه قوانین به میان می آید افراد تصور می کنند این ها امتیازاتی است که به بانوان می دهند. اما اگر به اینگونه قوانین با نگاه خانواده محور توجه شود اجرای قوانین مزبور به نفع سلامت خانواده است و نتایج سودمند آن نیز نصیب جامعه می شود.
وی همچنین می افزاید: در زمینه تصویب چنین قوانینی باید همه جانبه به مسایل نگاه شود. اغلب دو نگاه رایج نسبت به قوانین حمایتی از زنان وجود دارد؛ گروهی این قوانین را به ضرر اشتغال زنان دانسته وعده ای ازآن به عنوان امتیازات خاص به زنان یاد می کنند. بنابراین باید بانگاهی همه جانبه و با هدف سلامت خانواده و جامعه به چنین قوانینی نگاه شود.

افزایش مرخصی و دیگر هیچ

اواخر سال گذشته نیز، «فائزه عظیم زاده» مشاور حقوقی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از پیشنهادی مبنی بر تغییر در وضعیت مرخصی زایمان بانوان شاغل خبر داد که براساس آن، مادران شاغل می توانستند پس از بهره مندی از شش ماه مرخصی زایمان به مدت دو سال نیز به عنوان دورکاری در منزل فعالیت کنند.
در حالی که تغییر در افزایش مرخصی به مدت 9 ماه می تواند در شرایط پیشنهادی دفتر حقوقی مرکز امور زنان و خانواده موثر باشد اما «مقوله دو سال دورکاری مادران» در جلسات بررسی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح نشده است.

قوانینی که روی کاغذ دلخوشی می آورند

- امروز آقای مهندس یک خانم رو آورده بود برای کارورزی...- اینجا خیلی شلوغه... آقای نصرتی روبه جای خانم علوی گذاشتن...- دیروز آقای محمدی از کمبود نیرو و تراکم کار به آقای مهندس گله می کرد... نمی دونم کسی رو برای جایگزینی ات در نظر داره؟...
- من دوستانه بهت می گم، خیلی خوب نیست که مرخصی باشی... خودت خوب می دونی فضای ادارات ما چه جوریه. ممکنه چند ماه دیگه که اومدی، یکی دیگه رو جای خودت ببینی !این روایتهای آشنای بسیاری از زنان شاغل ماست که ناگزیرند برای حفظ جایگاه شغلی، از ده ها حق قانونی که تاکنون صد ها نماینده مجلس آن را تایید و تصویب کرده اند، چشم بپوشند.«نوبخت» فعال در زمینه مسایل زنان با اشاره به ناکامی برخی قوانین حمایتی بانوان در مرحله اجرا می گوید: به نظرم باید چنین قوانینی انعطاف پذیر و متناسب با شرایط، به اجرا درآید زیرا مادران در برخی موارد نیازبه این میزان مرخصی ندارند و حتی بارداری مساله خاصی برای آن ها محسوب نمی شود. در مقابل نیز مشاغلی در جامعه وجود دارد که به دلیل دشواری ها ومحدودیت ها؛ مادر ناگزیر به گرفتن مرخصی حتی در ایام بارداری است. زیرا برخی مشاغل به سلامت مادر و کودک آسیب می رساند. برای نمونه می توان به اشتغال زنان در مراکز بهداشتی و درمانی و کار با اشعه ها اشاره کرد. از این رو باید چنین قوانینی با دقت بررسی شود.
وی همچنین تاکید می کند: مشکل در قوانین حمایتی از زنان مشهود است. همه از این فرصت های قانونی استفاده نمی کنند زیرا امنیت شغلی ندارند. چنانکه کمترین مشکلی که بار ها مشاهده شده این است که بانوان پس از بازگشت از مرخصی زایمان کار و پست معمول خود را در اداره از دست داده اند. بنابراین در تدوین و تصویب و اصلاح قوانین حمایتی باید به این مساله توجه شود تا امنیت شغلی مادران تامین شده و بانوان مطمئن باشند فرصت شغلی که داشته اند بعد از مرخصی زایمان حفظ می شود.

مرخصی دو هفته ای پدران

از موارد قابل توجه در تغییرات اخیر مرخصی زایمان، امکان استفاده پدران از دوهفته مرخصی به دلیل زایمان همسر است. مساله ای که پیش از این در قوانین ما سابقه نداشته است.
منیره نوبخت در این باره می گوید: این گونه مرخصی برای پدر را می توان نوعی تقلید از کشورهای دیگر دانست. چنانکه در برخی جوامع به همین دلیل، به پدر و مادر، همزمان مرخصی تعلق می گیرد. در برخی کشور ها نیز یکی از والدین می تواند از این مرخصی استفاده کند. اما در جامعه خودمان نمی دانم این مرخصی برای پدران چه ضرورتی دارد؟ به هرحال بهره مندی از این مورد نیز باید با توجه به شرایط والدین باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ن.م IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    به نظر من که اين افزايش مرخصي اصلا به نفع نيست چون من از همين حالا استرس برگشتن به پست قبليم رو دارم و اين مساله دوران مرخصي رو با استرس همراه مي کنه! درهر صورت اگر زني نياز مالي نداشته باشه که سر کار نميره بنابراين بهتره به اين مسائل با ديدگاه جامعتري نگاه کرد من که فکر نکنم بتونم از 6 ماه مرخخصي هم استفاده کنم چه برسه به 9 ماه