۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 1337
ابهام در استاندارد پارک های آبی ایران

قدس انلاین:چرخ و فلک می‌چرخد تا افراد لذت ببرند. مردم از تونلهای آبی به پایین پرت می‌شوند تا لحظاتی را در تابستان خوش بگذرانند. اما ناگهان وقوع سانحه‌ای فاجعه می‌آفریند. این تصویر کلی شهربازی‌ها و پارکهای آبی ایران است.

براساس قانون استاندارد تجهیزات زمین‌بازی و وسایل شهربازی اجباری است و موسسه‌ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز طی چند سال اخیر با شهربازی‌های دارای تجهیزات غیراستاندارد برخورد کرده اما باز هم نگرانی‌ها برطرف نشده است.

هر از چند گاهی از گوشه و کنار کشور خبر می‌رسد که انگشتان دست کودکی در اثر غیراستاندارد بودن وسایل شهربازی قطع شده و یا فردی از بالای چرخ و فلک به پایین پرت شده و این موارد حاکی از آن هستند که سایتهای بازی در ایران هنوز با شرایط ایده‌آل استاندارد فاصله‌ی زیادی دارند.

سال قبل مدیرکل سابق استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان در اظهارنظری جالب اعلام کرد که شهربازی‌های استان اصفهان غیراستاندارد بوده و مستحق ذوب شدن در کوره‌های ذوب‌آهن هستند!

اما این پایان کار نیست بلکه مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان بوشهر نیز اخیرا با انتقاد از به کارگیری وسایل غیراستاندارد برای بازی کودکان در پارکها و شهربازی‌ها گفت که برخی از وسایل بازی موجود در شهربازی بوشهر استاندارد نیست.

از سایر استانها نیز کم و بیش اخباری مبنی بر غیراستاندارد بودن بسیاری از سایتهای بازی به گوش می‌رسد که البته در برخی موارد نیز موسسه‌ی استاندارد اقدام به پلمپ این سایتها کرده است.

اما وضعیت مبهم استاندارد شهربازی‌ها و پارکهای آبی در کشور در حالی به وجود آمده که رئیس اداره برق، مکانیک و ساختمان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خبر داده که قرار است تفاهم‌نامه‌ای به منظور نظارت هرچه بیشتر بر استاندارد شهربازی‌ها و پارکهای آبی کشور بین موسسه‌ی استاندارد و وزارت کشور امضا شود.

علیرضا نورافکن در پاسخ به این سوال که برآورد می‌شود چه تعداد از سایتهای بازی در کشور استانداردهای لازم را ندارند؟ اظهار کرد: اطلاعات دقیقی در این باره وجود ندارد و اطلاعات هر لحظه در حال تغییر است ولی به نظر من اوضاع کلی رضایت‌بخش است.

اما علاوه بر شهربازی‌ها، استفاده از پارکهای آبی نیز طی چند سال اخیر در کشور رونق گرفته‌اند. با این وجود دقیقا معلوم نیست که آیا پارکهای آبی احداث شده در کشور به ویژه در تهران استاندارد لازم را دارند یا خیر؟

به گزارش ایسنا، موسسه‌ استاندارد نیز اگرچه برخی نظارتها را بر سایتهای بازی داشته اما اعلام نکرده برای بازرسی از پارکهای آبی چه اقداماتی را انجام داده است.

استاندارد پارکهای آبی با توجه به این‌که از ابزارهای سرگرم‌کننده و بازی‌های آبی مانند سرسره‌ی آبی، رودخانه‌ی تنبل، حمام تفرحی، استخر، سونا و غیره تشکیل شده‌اند و عنصر آب در این نوع پارکها نقش کلیدی دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

حال باید دید آیا مسئولان پارکهای آبی و شهربازی‌های کشور اقدام به انتشار آخرین وضعیت استاندارد تجهیزات خود خواهند کرد و یا این‌که باز هم باید منتظر وقوع یک سانحه در یکی از نقاط کشور باشیم. حوادثی که تعداد آنها در کشورمان کم نبوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.