در روایات اسلامی برای تقویت بینایی و بهداشت چشم توصیه های گوناگونی شده است. حجامت، نگاه به قرآن، رنگ سبز، خواندن آیت الکرسی، خواندن نماز شب ، گریه و...برخی از این توصیه هاست.

توصیه های امام رضا علیه السلام برای تقویت چشم و بینایی

به گزارش قدس آنلاین، ائمه علیهم السلام همواره به بهداشت جسم و سلامت روحی و روانی افراد توجه داشته اند ؛ اما امام رضا (ع) را باید نخستین کسی دانست که جسم آدمی را به مملکتی کوچک و کامل تشبیه کرده است. امام رضا (ع) می‌فرماید: « ساختار بدن برپایه شباهت به قلمرو پادشاهی بنا شده است. پادشاه بدن قلب و کارگزاران آن، عروق و اعصاب در سیستم عصبی و مغز است. خانه پادشاه قلب او و قلمرو حکومت او جسم است و یاران و سپاهیان او، دست‌ها و پاها و چشم‌ها و زبان و گوش‌های او است.
امام رضا(ع) در اهمیت اعضای بدن و حیاتی بودن آنها برای هر یک از اعضای بدن تشبیهاتی به کار برده‌اند که از آن جمله می‌توان به چشم اشاره کرد. آنحضرت (ع) چشم‌ها را به چراغ تشبیه کرده و دو گوش انسان را منبع مهم پذیرش اطلاعات از محیط خارج و زبان را به کمک دو لب و دندان بیان کننده واژه‌ها و اراده‌ها معرفی می‌کند.
امام رضا (ع)در بیانی حکیمانه کوتاه کردن ناخنها را در تقویت چشم موثر دانسته اند. در کتاب شریف کافی آمده است که علی اسباط از امام رضا علیه السلام بیان می کند مرا در خراسان دید در حالی که چشم درد داشتم . حضرت به من فرمودند: می خواهی تو را به کاری دعوت کنم از این وضع خلاصی یابی .او گفت بله! حضرت فرمودند: هر روز ۵شنبه ها ناخن هایت را کوتاه کن . من هر هفته چنین کردم و تا پایان عمر به چشم درد مبتلا نشدم.
امام رضا (ع)در بیانی دیگر مسواک کردن را مایه تقویت قوه بینایی دانسته ، می فرمایند : اَلسِّواکُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّمْعَةِ؛ مسواک زدن، نور چشم و رشد مو را زیاد و آبریزش چشم را برطرف می‏کند. (۱)
امام هشتم علیه السلام در جایی دیگر سرمه را برای درمان ضعف چشم مفید دانسته می فرمایند: « من اصابه ضعف فی بصره فلیکتحل سبعة مراود عند منامه من الاثمد; هر کس ناراحتی و ضعفی در چشم خویش احساس می کند به هنگام خواب هفت بار سرمه اثمد بکشد، چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ ». (۲)
در همین زمینه امام رضا(علیه السلام) فرمودند:« من کان یؤمن باللّه و الیوم الاخر فلیکتحل؛ کسی که ایمان به خداوند و روز قیامت دارد پس سرمه بکشد». (۳)
و در تکمیل این نظر امام رضا(علیه السلام) فرمودند: علیک بالا ثمد، فانه یجلوالبصر و ینبت الاشفار و یطیب النکهة و ... ; سرمه را فراموش نکن; زیرا باعث جلا و زیاد شدن نور چشم و رویش مژه ها و خوش بو شدن دهان است و.. ».(۴)
امام رضا(علیه السلام) به یکی از اصحابش فرمود: « اکتحل، فعرض انه لا یحبّ الزینة فی منزله فقال: اتق اللّه و اکتحل، و لا تدع الکحل; سرمه بکش. وی به حضرت عرض کرد: دوست ندارد خویش را در منزل زینت کند. امام فرمود: تقوای الهی را پیشه کن (از سخن امام معصوم سر پیچی نکن) و سرمه بکش و آن را ترک نکن». (۵)
در کتاب فقه الرضا در مورد آداب سرمه کشیدن آمده است: چـون اراده نمائی که سرمه بکشی میل را بدست راست بگیر و در سرمه دان بزن و بگو بسم اللّه چون میل را در چشم کشی بگو : اَلّلهُمَّ نَوّرْ بَصَری واجْعَلْ فیه نُورا اءُبْصِرُبِهِ حَقَّکَ وَاهْدِنی اِلی طَریقِ الْحَقِّ وَ ارْشُدْنی اِلی سَبیلِ الرَّشادِ اَلّلهُمَّ نَورْ عَلَیَّ دُنیای وَ آخِرَتی.
امام رضا (ع) همچنین فرمودند: هرکس بعد از طلوع آفتاب ۱۰۰۰ مرتبه بگوید ((الظاهر)) ایزد تعالی او را از نابینائی نگاه دارد.
و در جایی دیگر خوردن ترنج در شب را نهی کرده می فرمایند: أکلُ الاُترُجِّ بِاللَّیلِ یَقلِبُ العَینَ ، ویورِثُ الحَوَل؛ خوردن تُرَنج در هنگام شب ، چشم را انحراف می‏دهد و کژچشمی می‏آورد.(۶)

پانوشتها:
۱. بحارالأنوار، ج ۷۶، ص۱۳۷
۲. طبّ الائمة،صفحه ۹۳
۳. ثواب الاعمال، صفحه ۲۲،به نقل از بحار الانوار، جلد ۷۳، صفحه ۹۴
۴. مکارم الاخلاق، صفحه ۴۸
۵. بحار الانوار، جلد۷۳، صفحه ۹۶
۶. طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۲۷ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۱ ،

نویسنده: حسینعلی پورافضلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ککک IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    39 1
    السلام عليک يا علي ابن موسي الرضا جان به قربانت آقا جان
  • محمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    14 2
    سلام .باسمه تعالي در ايران اين سنت سرمه را منع کرده اند واگر مردي سرمه کشيد اورا مسخره مي کنند مي گويند سرمه مال خانمها است بايد پزشکان چشم در اين مورد اقدام کنند در کتاب شفا مرحوم دانشمند بزرگ ابو علي سينا براي تقويت چشم فرموده در پايان نماز انگشتان دست را غنچه کنيد وبروي چشم بگذاريد وبا خلوص کامل به خدا بگوئيد خدايا نور چشمان من محدود است ونور تو نامحدود نور چشم مرا قوي کن مطمعنا نتيجه مي گيري اگر آب چشمه هم داشته باشي وخنک باشد چشمهاراشستشودهيد السلام عليک يا امام هشتم يا ولي مسلمين اي خورشيد اسلام اي ضامن آهو اي تاج ايران ياعلي مدد
  • رضا دلتنگ رضا(ع) IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    46 3
    دو ساليه نطبيديم آقا.. بچه ها دعام کنين
  • عارف IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    44 7
    عاليه اما چه سورمه اي با نامحرمان چه کنيم
  • Taha IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    4 3
    ﺣﺎﻼ ﺩﻳﮕﻪ ﻧﻤﻴﺸﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﻪ ﻫﺎ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﮐﺮد ﻫﻤﺸﻮﻥ ﺗﻘﻠﺒﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ،ﭼﺸﻢ ﺁﺩﻡو ﮐﻮر ﻣﻴﮑﻨﻨﺪ
  • هادي IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    9 1
    بنده يه جايي يه دعا خوندم از امام رضا كه باعث تغيير رنگ چشم ميشد ولي ديگه اونو پيدا نكردم لطفا اگه ميتوني كمكم كنيد.متشكرم
  • نفیسه IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    4 0
    ممنون از راهنماییهای آموزنده شما
  • نفیسه IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    2 1
    سلام ممنون بابت مطالب فوق العاده تون
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    خب توی خونه مصرف کنید که مشکلی نداشته باشید..
  • مریم ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    0 0
    سلام نکته ای توجه من را جلب کرد مگه در زمان امام رضا اصلا مسواک وجود داشت که این سوره گفته شده__امام رضا (ع)در بیانی دیگر مسواک کردن را مایه تقویت قوه بینایی دانسته ، می فرمایند : اَلسِّواکُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّمْعَةِ؛ مسواک زدن، نور چشم و رشد مو را زیاد و آبریزش چشم را برطرف مى‏کند.
    • ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      بله چوب مسواک بود
  • ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام خیلی خوب بود
  • رضا ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    با سلام عالیه قربونت برم امام رضا اسم خودم رضاست