مسؤول اداره هواشناسی بردسکن در جلسه ستاد بحران این شهرستان با ارایه آماری از وضعیت بارندگی، کاهش و افزایش دما گفت: بردسکن در تابستان گرم‌ترین و در زمستان سردترین منطقه خراسان رضوی است.

خشکسالی اقتصاد بردسکن را تهدید می کند

مهندس جواد مصطفوی افزود: در سه ماهه گذشته دمای شهرستان بردسکن 27 روز بالای 40 درجه بوده است که از این لحاظ بردسکن گرمترین منطقه استان است.
وی همچنین گفت: از بین 16 ایستگاه هواشناسی در سطح استان رتبه اول خشکسالی متوجه این شهرستان است و از این لحاظ خسارات زیادی به بخش های مختلف کشاورزی، دامپروری و منابع آبی وارد شده است.
مسؤول اداره هواشناسی بردسکن میزان بارندگی این شهرستان را در سال زراعی جاری بیش از 128 میلی متر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال زراعی قبل 31 درصد کاهش را نشان می‌دهد. وی میزان بارندگی سال جاری را تاکنون 1/7 دهم میلی متر عنوان کرد و گفت: درصورتی که سال قبل طی همین مدت میزان بارندگی 60 میلی متر بود. مصطفوی با توجه به گرمای بیش از حد هوا و پایین بودن رطوبت خواستار تخفیف در قیمت انرژی برای این منطقه شد.
خسارت گرمای بیش از حد
دراین جلسه مدیر جهادکشاورزی بردسکن به خسارت وارده ناشی از گرمای بیش از حد هوا به محصولات زراعی و باغی و بخش دام این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طی ماههای خرداد، تیر و مرداد درجه دمای هوا در شهرستان 27 روز بالای 40 درجه بوده است، این افزایش دما باعث آفتاب سوختگی محصولات از جمله انجیر، انگور، انار و پسته شده است و از کیفیت این محصولات و قیمت آن نسبت به سال قبل کاسته و خسارات جبران ناپذیری به این بخش وارد شده است.
مهندس حمید حاجی نژاد از خشکسالی به عنوان یک زلزله خاموش نام برد و گفت: دراین زمینه 750 هکتار از باغهای منطقه کوهپایه بردسکن دچار خسارت شد و نسبت به سال گذشته محصولات کشاورزی شهرستان از یک کاهش 30 درصدی برخوردار است و 100 میلیارد تومان به صورت محسوس و نامحسوس به بخش کشاورزی و دامی شهرستان بردسکن خسارت وارد شده است.
مدیر جهادکشاورزی بردسکن از طغیان آفت سوسک رزاسه در تمامی باغات منطقه کوهپایه این شهرستان خبرداد و گفت: دراین زمینه کلاس‌های ترویجی طی یک طرح ضربتی یک هفتگی به منظور پیشگیری از این آفت برگزار شد.
حاجی نژاد به وضعیت منابع آبی این شهرستان اشاره کرد و گفت: بردسکن 578 منبع آبی دارد که از این تعداد 340 حلقه چاه کشاورزی عمیق و نیمه عمیق می‌باشد که با توجه به افت آب‌های زیرزمینی و کاهش دبی آب در سال جاری می‌بایست 50 حلقه از چاههای کشاورزی منطقه کف شکنی و یا تغییر محل داده شوند که این کار خود بیش از 40 میلیارد ریال هزینه در بردارد.
وی به کاهش دبی آب بین 20 تا 100 درصد به 153 رشته قنات و 81 دهنه چشمه اشاره کرد و گفت: 90 درصد چشمه‌های منطقه خشک شده است.
دولت مکلف به بیمه است
حاجی نژاد همچنین خواستار پرداخت حق بیمه اجتماعی به عشایر و روستاییان شد.
وی اظهارداشت: طبق ماده 8 قانون بیمه دولت مکلف است مناطقی که دچار بحران خشکسالی شده باشد، حق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان را پرداخت کند که می‌طلبد این مهم در بردسکن اجرایی شود
درادامه این جلسه مدیر امور ناحیه آب این شهرستان با توجه به کسری مخازن و افت شدید منابع آبی شهرستان گفت: دشت بردسکن یکی از دشت های ممنوعه خراسان رضوی است.
سرانه پرت آب بالا
باباغیبی افزود: متاسفانه سرانه پرت آب در شهرستان از میانگین مشهد بالاتر است و مصرف آب در فضای سبز و مصارف عمومی بسیار بالاست.وی همچنین از اخذ مجوز و موافقت حفر یک حلقه چاه آب شرب در مواقع بحرانی دراین شهرستان خبرداد و اظهارامیدواری کرد، این مهم هرچه سریعتر تحقق پیدا کند.
مدیر آب و فاضلاب روستایی بردسکن هم به افت فشار آب و کم آبی برخی از روستاهای شهرستان به ویژه در مناطق کوهپایه ای این شهرستان اشاره کرد و گفت: به خاطر خشکسالی‌های پی درپی و کاهش دبی آب در چاههای آب شرب این مدیریت بیش از 40 درصد آنها تقویت شده است و عمق چاههای آب به بالای 200 متر افزایش پیدا کرده است.
محمد صادقی اظهارداشت: بر خلاف کمبود آب در دوره آماری 2 ماهه مصرف آب در روستاها 14 هزار متر مکعب افزایش پیدا کرده است و این زنگ خطری است که باید تدابیر لازم اتخاذ شود.
وی گفت: در حال حاضر 16 واحد مرغداری درروستاها در نوبت تأمین آب هستند و ستاد بحران استان باید به خاطر جلوگیری از کمبود آب و بی‌آبی در روستاهای بردسکن عنایت ویژه‌ای در تخصیص اعتبارات داشته باشد.
علی اکبر خاکشور، مسؤول اداره عشایر بردسکن خواستار پرداخت حق بیمه اجتماعی عشایر توسط دولت شد و در بحث آبرسانی سیار به مناطق عشایری خواستار تخصیص اعتبار به این مهم شد.
مجتبی شاکری، معاون فرماندار بردسکن از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یکی از عللی که کشاورزان و دامداران رغبتی به بیمه محصولات خود ندارند به خاطر این است که صندوق بیمه به تعهدات خود عمل نمی‌کند.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.