معلمان و کارمندان که به این تعطیلی ,که به تعطیلات بیشمار دیگرشان اضافه شده بود عادت کرده بودند ،علیه نجفی موضع گرفتندو از عدم رای اعتماد مجلس به وی شادمان شدند،این درحالی است که اموزش وپرورش بیشترین تعطیلات را درمیان ادارات دولتی داردو شاید بیشتر از نیمی از سال را درتعطیلات میگذرانند و عملا برای شش ماه کار یکسال حقوق میگیرند.
حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم که روحیه معلمانش را خوب میشناخت دراخرین روزهای وزارتش بر استمرار تعطیلی پنج شنبهها و نظام رتبه بندی معلمان تاکید و تصریح کرد: همه امور و سیاستها در آموزش و پرورش به هم پیوسته است.
درمقابل محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم ، درباره تعطیلی پنجشنبه و بازنگری در آن و «نگرانی والدین از طرح تعطیلی پنجشنبههای مدارس و اینکه وزیر قبلی عنوان کرده بود بر اساس سند تحول این طرح اجرایی شده، آیا تغییری در اجرای این طرح ایجاد خواهد شد؟» پاسخ داده بود: «این نگرانی دو طرفه است، چرا که عدهای نیز نگران هستند که چرا پنجشنبهها تعطیل شده، چون این تعطیلی منجر به افت کیفی آموزش فرزندان آنها شده است؛ از سوی دیگر خانوادههایی که در روزهای پنجشنبه نیز به محل کار خود میروند، تعطیلی پنجشنبهها و ماندن کودکان آنها در منزل نیز نگران کننده شده است».
نجفی گفته بود: «نمیخواهم بگویم این طرح درست یا نادرست بوده اما این نگرانی از طرف هر دو گروه مطرح است؛ چرا که عدهای معترض به تعطیلی پنجشنبه مدارس هستند؛ ضمن آنکه در هیچ جایی از سند تحول صحبتی از تعطیلی پنجشنبهها نشده است؛ اینکه هر اقدامی در آموزش و پرورش انجام شده و عدهای آن را به سند تحول وصل کنند به نظرم این اقدام از نظر صداقت و امانت داری نسبت به سند تحول، کار درستی نیست».
***دیدگاه سرپرست وزارت خانه
این اظهارات متقابل درحالی بود که وزیر پیشنهادی که شاید مخالف تعطیلی بود رای اعتماد مجلس را کسب نکردو روحانی برای این وزارتخانه حساس سرپرست تعیین کرد،سرپرستی از جنس اموزش ،ولی با تفکری متفاوت از نجفی ،درعین حال این سرپرست معتقد است که در روزهای پنجشنبه باید فعالیتهای فوقبرنامه و پرورشی پرداخت در حالی که هماکنون مدارس در این روز کاملاً تعطیل هستند.
حمیدرضا کفاش مدیر روابط عمومی وزارت اموزش وپرورش در رابطه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تعداد روزهای تحصیل دانشآموزان اظهار داشت: در دنیا بر اساس مطالعات تطبیقی روزهای تحصیل بین 180 تا 220 روز است که این دوره در کشور ایران براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش 200 روز اعلام شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعطیلی پنجشنبههای مدارس روزهای تحصیل دانشآموزان کمتر از 200 روز است، آیا با این حساب احتمال لغو تعطیلی پنجشنبههای مدارس وجود دارد، گفت: آقای فانی معتقد است که پنجشنبهها تعطیل نباشد و فعالیتهای فوقبرنامه، پرورشی و ورزشی در این روز در مدارس انجام شود.
سرپرست روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه درسی پنجشنبهها باید به فعالیتهای پرورشی و آموزشی اختصاص یابد، گفت: قرار بود در روزهای پنجشنبه برنامههای فوقبرنامه و پرورشی در مدارس انجام شود اما هماکنون عملاً پنجشنبهها مدارس تعطیل هستند در حالی که پنجشنبهها باید به انجام فعالیتهای پرورشی، فرهنگی و تربیتی پرداخت؛ آقای فانی در این زمینه معتقد است که باید بهتدریج مدارس را بهسمتی سوق داد که در روزهای پنجشنبه به فعالیتهای فوقبرنامه بپردازند.
*** پنجشنبه از چه زمانی تعطیل شد؟
طرح تعطیلی پنجشنبههای مدارس از 20 فروردین سال 90 در دبستانهایی که امکان تعطیلی در روزهای پنجشنبه را داشتند به صورت آزمایشی اجرایی شد و در پایان سال آموزش و پرورش اعلام کرد که این طرح مورد استقبال واقع شده است.
استقبال از تعطیلی پنجشنبهها منجر شد که این طرح در مهر ماه 91 در تمام دبستانهای کشور به صورت سراسری به اجرا درآید؛ همچنین تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه نیز که یکنوبته بوده و امکان تعطیلی پنجشنبه مدارس را داشتند، به این کار اقدام کردند.
تعطیلی پنجشنبه مخالفان و موافقان متعددی داشت و به مجلس نیز کشید اما در نهایت نزدیک به 5 ماه مانده به آغاز سال تحصیلی 91-92، وزیر وقت آموزش و پرورش از تعطیلی تمام مدارس در روزهای پنجشنبه خبر داد.
پس از اعلام تعطیلی پنجشنبهها، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر سابق آموزش و پرورش بارها در مصاحبهها با رسانههای مختلف اعلام کرد که تعطیلی پنجشنبه بر اساس قانون انجام شده است.
اینک علی اصغر فانی که سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد، درباره تعطیلی پنجشنبهها اظهارنظر کرده ،او گفت: «در کشور ژاپن تصمیم گرفته شد، یک روز تعطیل و به امور فوق برنامه پرداخته و به موازات آن یک ششم محتوای کتاب ها کاسته شود، اما این اتفاق در آموزش و پرورش ما بدون کاهش محتوای کتب درسی و تعطیلی مدارس در روز پنج شنبه انجام شد که لازم است با برنامه ریزی امور فوق برنامه در این روز، امسال به صورت اختیاری در هر محله ای یک تا دو مدرسه در پنج شنبهها دایر و از مشارکت مردم در اداره آن استفاده شود».
***مخالفت با تعطیلات آخر هفته
درهمین حال یک عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از تعطیلی 5شنبههای مدارس گفت: اصل بر آن بود تا در فرآیندی خاص، ساماندهی ساعات آموزشی مدارس انجام گیرد اما متاسفانه شاهد تعطیلی مدارس در روزهای 5شنبه بودیم.
رضا صابری ، با یادآوری تعطیلی 5شنبهها در مدارس، افزود: برای تعطیلی یا شروع به کار کلاسها در روز 5 شنبه باید با کار کارشناسی نسبت به فعالیت مدارس تصمیمگیری شود.
نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید تعطیلی یا شروع به کار کلاسها در روز 5شنبه را برعهده مدیران گذاشت، ادامه داد: به طور حتم اغلب کادر آموزشی در مدارس خواستار تعطیلی در روز 5شنبه هستند بنابراین نباید تصمیمگیری در خصوص فعالیت مدارس بر عهده مدیران باشد زیرا در این صورت همه مدارس فعالیت خود را در این روز تعطیل میکنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر نحوه ورود کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوع تعطیلی 5 شنبهها به خانه ملت گفت: اعضای کمیسیون در جلساتی که با حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش برگزار کردند به این نتیجه رسیدند که در فرآیندی خاص، ساماندهی ساعات آموزشی مدارس انجام گیرد.
وی تاکید کرد: با وجود آنکه در هیچ یک از جلسات مذکور حرفی در مورد تعطیلی 5شنبههای مدارس به وجود نیامد اما شاهد تعطیلی این روز در مدارس کشور بودیم.
صابری با یادآوری تذکر مجلس به حاجی بابایی نسبت به تعطیلی 5 شنبهها در مدارس افزود: اصل برآن بود تا در روزهای 5 شنبه کلاسهای آموزشی تعطیل شود و به جای آن کارهای فرهنگی و پرروشی انجام گیرد زیرا این موضوع متناسب با طرح و اهدافی بود که دلایل منطقی را با خود به همراه داشت.
نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس نهم با بیان اینکه تعطیلی 5 شنبههای مدارس باعث نگرانی بسیاری از خانوادهها شد، ادامه داد: بسیاری از خانوادهها از تعطیلی 5 شنبههای مدارس احساس نارضایتی کردند و اعتقاد داشتند که این کار باعث افت تحصیلی فرزندانشان میشود.
این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص آثار مثبت یا منفی تعطیلی 5 شنبهها در مدارس افزود: اینکه بخواهیم بررسی کنیم که در یکسال گذشته آثار تعطیلی 5 شنبههای مدارس مثبت بوده یا منفی و اینکه آیا باعث افت تحصیلی دانشآموزان شده یا خیر، نیاز به کار کارشناسی زیادی دارد و لازم است در اولین گام جنبههای مختلف آن بررسی و سپس درباره این سوالات اظهارنظر کرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: به طور حتم باید در خصوص فشردگی برنامههای آموزشی در 5 یا 6 روز برنامهریزی دقیق انجام گیرد بهگونهای که این مهم در سیاستگذاری آموزش و پرورش نیز گنجانده شود بنابراین لازم است مرکز پژوهشهای مجلس با انجام فرآیندی علمی و منظم کمک کند تا مجلس نیز نظرات کارشناسیتری را ارایه دهد.
نظر شما