گروه اقتصادی- محمد هرمزی:هر اونس طلا دیروز در بازارهای جهانی با 22 دلار کاهش به 1648 سقوط کرد.این در حالی است که بازار طلا و ارز در ایران هنوز داغ است. <BR>

 نقدینگی از بازار سکه وطلا «کوچ» می کند؟

 

طی چند ماهه گذشته کارشناسان وبخصوص مسؤولان بانکی یکی از مهمترین دلایل سیل ورود نقدینگی به بازار ارز وطلا را کاهش نرخ سود سپرده برای سال جاری برمی شمردند که کمتر از نرخ تورم بود، این وضعیت سبب می شد افرادی که دربانکها سرمایه گذاری می کنند به بازارهایی روی بیاورند که عملاً از درجه سوددهی بالایی برخوردار باشند در این راستا شتاب قیمت طلا دربازارهای جهانی که ازمرز 1900 دلار گذشت وضعف بازارهای دیگر داخلی درجذب نقدینگی سبب شد که بهترین مکان برای سودبیشتر وحفظ ارزش پول بازار سکه وطلا باشد هر چند که در این بازار بخصوص سکه به دلیل همین سیل ورود حباب تا 90 هزار تومان رخ داد که در همین رابطه تعدادزیادی از خریداران جزء ضررکردند.

خریدهای کاذب

به اعتقاد برخی از کارشناسان تعدادی از خریداران عمده برای نگاه داشتن قیمت حبابی سکه سعی می کردند که باخرید های کاذب قیمتها راهمچنان حبابی نگاه دارند ،از همین رو معمولاً قیمت طلا وسکه در ایران نشان داده است که خودراباشرایط جهانی در زمان افزایش بشدت وفق می دهد وبعضی وقتها هم از آن عبور می کند، اما زمانی که افت می کند روند تدریجی افت قیمت درداخل به سختی دنبال می شود.

یک پرسش مهم

اما اکنون این پرسش پیش می آید که آیا با افزایش نرخ سود گواهی سپرده و اوراق مشارکت آیا نقدینگی سرگردان نقل مکان خواهد کرد؟
به باور کارشناسان ممکن است که این شیوه تا حدودی بتواند تاثیرگذار باشد، اما هنوز یک بازار قدرتمند دیگر که چراغ خاموش در حال جذب نقدینگی است رقیب قدرتمند نظام بانکی محسوب که بعضی آن را بخش مسکن معرفی کرده اند.
در هر حال در عین اینکه نوسانات قیمت مسکن نیز محتمل است، هنوز نمی توان چندان پیش بینی درستی از نرخ جهانی طلا به دست داد، در این باره در حالی که کارشناسان از سقوط احتمالی آن به زیر 1300 دلار درهر اونس خبر می دهند، اما برخی هم رسید ن هر اونس رافراتر از 2هزاردلارنیز ارزیابی می کنند .برای نمونه قیمت طلا طی یک ماه گذشته از 26 شهریورتا 26 مهرماه در بازار جهانی 9/8 ودر بازار داخلی 69/9 درصد کاهش یافته است.

پیش بینی بازار طلا
بانک BNP paribas که یکی از بزرگترین و گسترده ترین سیستم های بانکی در دنیا می باشد قیمت طلا را تا سال 2013 با افزایش پیش بینی کرده و گفته است که این افزایش به صورت تدریجی اتفاق خواهد افتاد.
نگرانی از افزایش میزان بحران های اقتصادی در اروپا تا زمانی که در میان سرمایه گذاران وجود داشته باشد، گرایش آنها همچنان به سمت طلا خواهد بود.
اما نوسان در این مسیر وجود خواهد داشت و گاهی اوقات قیمت طلا با کاهش همراه می شود، اما مسیر حرکت طلا تا سال 2013 از دید این سیستم بانکی رو به افزایش است.این سیستم بانکی در جدیدترین تحلیل خود نسبت به بهای طلا تا سال 2013 چنین عنوان کرده است که میانگین قیمت طلا در سال 2011 را 1730 دلار و در سال 2012 را 1950 دلار و سرانجام در سال 2013 را 2125 دلار پیش بینی کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.