حدس و گمان‌‌ها عاقبت به یقین تبدیل شد. دیروز FSB، سازمان جاسوسی و ضدجاسوسی روسیه، اعلام کرد: در کشف عقبه دو عملیات خونین تروریستی گروه موسوم به «بیوه‌های سیاه پوش» در «ولگوگراد» به اسناد و مدارک مهمی دست یافته است.

پنجه سعودی‌ها بر چهره کرملین

این سازمان در گزارشی به پوتین، اسنادی ارایه کرده است که بیشتر آنها نشان از خطوط ارتباطی چند لایه اینترنتی و نیز رابطهایی در کشورهای انگلستان، امارات، لبنان و ترکیه دارد.در این گزارش، مرکز اصلی هدایت این عملیاتها عربستان سعودی اعلام شده است.از آغاز درگیریها در سوریه همواره میان روسیه و شیخ نشینهای خلیج فارس و بویژه سه کشور قطر، امارات و عربستان، کشمکشهای آشکار و پنهان فراوانی بروز کرده است.عربستان و ممالک کوچک متحدش در منطقه به پشتیبانی غرب برای سرنگونی اسد سخت امیدوار بودند.آنها با شعله‌ور شدن جنگ و پیروزیهای اولیه مخالفان اسد، کار را تمام شده تلقی کرده و در این مسیر، روسیه را مانع اصلی خود در سطح بین‌المللی تلقی می‌کردند.غرب تصور درستی از نقش روسیه در این ماجرا داشت، اما این کشورها بر آن بودند که با تطمیع و تهدید قادرند مسکو را از ادامه همراهی با اسد منصرف کنند.حکایت درگیری لفظی شدید وزیر خارجه قطر با نماینده دایم روسیه در سازمان ملل بر سر و توی قطعنامه ضد سوری توسط روسها، نمونه‌ای از این برخوردهاست.نوار این گفت و گوی تحقیرآمیز از کانال دوم تلویزیون فرانسه پخش شد و در آن «حمد بن جاسم» خطاب به نماینده روسیه می‌گوید: «روسیه باید با قطعنامه ضد سوری موافقت کند و به شما درباره هرگونه وتو هشدار می‌دهم!»، در این حال «ویتالی چورکین» در واکنش به او می‌گوید: «اگر یک بار دیگر با این لحن با من حرف بزنی، چیزی به نام قطر پس از آن وجود نخواهد داشت.»
در پی عقب نشینی غرب از حمله نظامی، عربستان سعودی و متحدانش با تروریستهای دست پرورده خود در سوریه تنها ماندند. آنها هزینه‌های سنگینی کرده و دست خالی مانده بودند. بندر بن سلطان، رئیس بخش امنیتی عربستان و مرد شماره یک درگیریهای منطقه به کرملین رفت، اما پوتین از هرگونه عقب نشینی سر باز زد. او اما مسکو را تهدید کرد که امنیت المپیک زمستانی سوچی به همراهی روسیه بستگی دارد. روسها این تهدیدها را جدی نگرفتند و کمی بعد انفجارهای خونین «ولگوگراد» رخ داد.
روشن است که روسها سخت از این رفتار سعودی‌ها به خشم آمده‌اند و پوتین هشدار داده است؛ بزودی به این اقدام پاسخ داده و عوامل انفجارهای اخیر تاوان سختی خواهند پرداخت.در عربستان اما شاه و ولیعهد سخت بیمارند و بندر بن سلطان همچنان می‌تازد و باید دید پاسخ روسها به زیاده خواهیهای او در منطقه، چگونه خواهد بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضي پاپي IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اميدوارم با کمک روسيه و آزادگان عرب حکومت آل سعود برچيده شود واقعا مردم عربستان لايق حکومتي خوب هسند و آل سعود لايق نيستند که حکومت در يک روستا را داشته باشند با اين همه در آمد نفتي که کشور عربستان دارد ميتوان بسياري از کشور هاي مسلمان را آباد کرد و رژيم اسراييل را با محاصره اقتصادي , سياسي به زباله دان انداخت ولي اين حکومت نوچه صهيونيست است و درآمد ها را صرف ويراني کشور ها ميکند