۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 18969

با تمهیدات جدید دولت در مورد واردات، اکنون مشکل واردات خودرو حل شده است و میزان عرضه از تقاضا پیشی‌گرفته است.<BR> <BR>

خودروهای وارداتی ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازشبکه ایران،ماه‌های گذشته قیمت خودروهای وارداتی سر به فلک کشید و در برخی از خودروها تا 30‌میلیون تومان( اسپورتیج، ix35 ،Rx350 ، لکسوس، پورشه) قیمت‌ها بالا رفت. علتی که سبب شد مابه‌التفاوت قیمت ایجاد شود، واردات کم خودرو بود، از این رو دولت تصمیم‌گرفت واردات خودرو را با در نظر گرفتن شرایطی آزاد کند. حال طی هفته‌جاری قیمت‌خودروهای خارجی پائین‌آمد. خودروهای داخلی نیز چنین شرایطی دارند و اکنون قیمت کف بازار از نرخ کارخانه پائین‌تر است. مشکل دیگری که این روزها گریبانگیر حوزه خودرو شده واردات خودروهای کارکرده به اسم نو و واردات خودروهای غیر استاندارد است که گفته شده دولت درصدد جلوگیری از ورود خودروهای دست‌دوم به بازار است. بهادر کاظمی معاون نظارت بر اجرای استاندارد نیز گفته است: خیلی از خودروها به علت نداشتن استانداردهای 51‌گانه در گمرکات توقیف شده‌اند و اجازه ورود به کشور را ندارند، لذا نمی‌توان مدعی شد که خودروهای وارداتی استاندارد نیستند.

مشکل واردات خودرو حل شده ‌است

در این‌باره افشین روغنی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تمهیدات جدید دولت در مورد واردات، اکنون مشکل واردات خودرو حل شده است و میزان عرضه از تقاضا پیشی‌گرفته است.

او افزود: هرفردی می‌تواند در خصوص واردات خودرو اقدام‌کند، البته به شرط آن می‌باشد که خدمات پس‌از فروش خودرو مذکور توسط نمایندگی‌های موجود در کشور تأیید شود. در این‌صورت هیچ منعی برای واردات خودرو وجود ندارد.

وی اذعان داشت: بازار در شرایط حاضر، تلاطمی ندارد و خوشبختانه قیمت خودرو‌های وارداتی به علت عرضه زیاد، مناسب شده است و با ادامه روند یاد شده قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود.

روغنی تأکید کرد: مردم برای خرید خودرو نباید عجله کنند، چرا که دولت بر آن است تا نظام واردات خودرو اصلاح شود تا دیگر مردم پول‌های اضافی پرداخت نکنند.

استاندارد خودروهای وارداتی رعایت می‌شود

نیره پیروزبخت مدیرکل واردات سازمان ملی استاندارد نیز گفت: تمام خودروهای وارداتی باید استاندارد‌های 51 گانه را با موفقیت پاس کنند در غیر این‌صورت سازمان استاندارد مجوز‌های لازم را نمی‌دهد و خودرو اجازه شماره‌گذاری را ندارد.

وی تأکید کرد: تمام خودروهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد بررسی می‌شود و اگر مغایرتی باشد، آن خودرو اجازه ورود به کشور را نخواهد داشت.

پیروزبخت یادآور شد: استانداردهای سختگیرانه برای خودروهای وارداتی برقرار است لذا به مردم این اطمینان داده می‌شود که خودروهای خارجی مشکلی از نظر فاکتورهای استاندارد ندارند.

جلوی واردات ماشین‌های کارکرده باید گرفته شود

همچنین حسین اردوخانی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران گفت: ماه‌های گذشته میزان عرضه خودرو کم بود و همین‌ امر عطش خرید را ایجاد کرد و در مقطعی تفاوت قیمت خودروهای وارداتی تا حد قابل توجهی زیاد شد اما با آزاد شدن واردات خودرو، مشکل حل شد و خوشبختانه میزان عرضه خودروهای خارجی زیاد شده است.

وی گفت: ساماندهی بازار مانع از افزایش بی ضابطه قیمت‌ها می‌شود لذا برای تحقق هدف مذکور باید خودروسازان داخلی و واردکنندگان نسبت به عرضه خودرو برنامه سالیانه منظمی داشته باشند. وی با بیان این‌که بازار همچنان کمبود خودروهای 206 تیپ 2 و 3 و تندر90 را دارد، تصریح کرد: خودروسازان برای این‌که بتوانند مشتریان خود را راضی نگه دارند باید در تأمین بموقع نیازهای مردم اقدام کنند. وی به افت کیفیت خودروهای وارداتی هم اشاره‌ای داشت و گفت: برخی از خودروهایی که وارد بازار شده کیفیت مطلوبی ندارند و بایستی از سوی سازمان استاندارد جمع‌آوری شوند.

وی تصریح کرد: اکنون برخی از خودروهای چینی وارداتی از نظر استاندارد مشکلات متعددی دارند و گویا سازمان استاندارد بررسی‌های لازم را انجام نداده‌ است. اردوخانی خاطرنشان کرد: پیش‌فروش خودروهای وارداتی از دیگر مشکل‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه پیش‌فروش‌های اخیر ماهیت درستی ندارند. وی به واردات خودروهای دست‌دوم از کشورهای یونان و قبرس نیز اشاره‌ای کرد و افزود: دولت باید مانع واردات خودروهای کارکرده کشور شود. متأسفانه قیمت این خودروها با قیمت‌های خودرو صفرکیلومتر یکی است و این به منزله اجحاف در حق مردم می‌باشد. وی در ادامه خواستار کاهش قیمت خودرو‌های داخلی شد و اظهار کرد: در حال حاضر قیمت کف بازار از قیمت کارخانه‌ای پائین‌تر است.

قیمت خودرو رو به‌کاهش است

محمود رنجبرفر کارشناس بازار خودرو نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: قیمت خودروهای وارداتی به علت عرضه زیاد خودرو کاهش یافته است و این نوید‌دهنده آن است که خودروهای خارجی دیگر مانند ماه‌های گذشته رشد کاذب ندارند.

وی افزود: در گذشته تفاوت قیمت خودروهای وارداتی به 30‌میلیون تومان رسیده بود اما اکنون مابه‌التفاوت قیمت در حال کاهش است و بازار در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کنترل شده است. وی در مورد وضعیت بازار خودروهای داخلی گفت: در بازار خودروهای داخلی فقط قیمت پژو 207 پائین آمد و علت اصلی آن افزایش تولید است. در مورد سایر خودروها نیز مشکلاتی وجود دارد که خودروسازان وعده دادند تا پایان سال حل شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.