به گزارش قدس آنلاین شروط تعیین شده توسط شورای رقابت عبارتند: از میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول (مورد تائید شورای رقابت )قرار گیرد،آپشن های نصب شده بر روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد،طرح های فروش به نحوی که دریافت کننده خودرو مصرف کننده نهایی آن باشد اجراشود،بازار حاشیه از بین رودو در نهایت اینکه فرمت قرار دادهای طبق نظر شورای رقابت به نحوه منصفانه اصلاح شود.
*آب پاکی خودرسازان
در حالیکه تصور می رفت با این تعیین قیمت و شروط یادشده خودوسازان از آن تمکین کرده و ملزم به رعایت آن می شوند اما دبیر انجمن خودوسازان با اعتراض به این درصد در نظر گرفته شده برای افزایش قیمت خودرو آب پاکی را بر این خوش خیالی ریخت.
احمد نعمت بخش ضمن اینکه عنوان کردخودروسازان نرخ های اعلامی شورای رقابت را اعمال نخواهند کرد مدعی شد اجرای این مصوبه به ضرر خودروسازان است.و باید قیمت خودرو 10 تا 12 درصدی افزایش یابد.
این اعتراض صریح و روشن دبیر انجمن خودروسازان نشان از تمایل خودوسازان برای افزایش قیمت انواع خودرو بیش از درصد تعیین شده شورای رقابت دارد.
*ایران خودرو تافته جدا بافته!
نماینده مردم خمینی شهر اصفهان در این رابطه که با توجه به مخالفت خودروسازان با قیمت های اعلامی شورای رقابت، وقت ان نرسیده کمیسیون اقتصادی مجلس ورود یابد،گفت: قبل از پاسخ به این پرسش مایلم نظر شخصی خود را در این رابطه عنوان کنم و آن اینکه ایران خودرو یک شرکت انحصار طلب است که خود را تافته جدا بافته ازصنعت می داند.
صرامی فروشانی در گفتگو با قدس آنلاین افزود: این شرکت از نظرات اقتصادی کشور تمکین نمی کند و سوءاستفاده موردی می کند لذا با توجه به این مساله مجلس باید به طور جدی ورود یابد و با اعمال روش کاهش تعرفه واردات خودرو، فضای رقابتی را ایجاد کند.
*بی رحمی به پول و جان مردم
وی اضافه کرد:اگر این فضای رقابتی ایجاد شود ایران خودرو دیگر قادر نخواهد بود در هر شرایطی حرف خود را بزند. این شرکت در تحریم استفاده می کند در شرایط آرامش گرو کشی و از تحویل خودرو خودداری می کند و الان یک سال است که خودرو با کیفیت تولید نمی کند در واقع نه به پول مردم و نه به جان مردم رحم نمی کند .
عضو کمیسون اقتصادی مجلس ادامه داد:از سوی دیگر متاسافنه در کشور گروههای خودروساز دیگری مانند سایپا نمی توانند رقیب قدری برای ایران خودرو باشند لذا در چنین شرایطی بهترین را ه حل این است که تعرفه واردات خودروکاهش یابد تا این شرکت قدری سرحساب بیاید و خودش را با تصمیمات تطبیق دهد.
*تیرهایی که به هدف نخورد
وی در این باره که ایا کاهش تعرفه واردات خودروهای با کیفیت آخرین راه خواهد بود،گفت:تا کنون راههای مختلفی را رفتیم .اما هیچ یک از تیرهای ما در خصوص ایران خودرو به هدف نرسیده است به عنوان مثال وقتی بحث کیفیت بخشی مطرح شد باید پرسید از کدام یک از موارد در نظر گرفته شده در این حوزه تمکین کرد.
*لزوم کاهش بدنه قدرتی ایران خودرو
وی اظهار داشت:یا اینکه در زمان تحریم این شرکت ضربات اساسی را به قطعه سازان کشور وارد کرد چه کسی پاسخ گو بود.لذا باید بدنه قدرتی ایران خودرو را کاهش داد و در مقابل قدرت انتخاب مردم را بالا برد.
وی در این باره که با توجه به مخالفت دبیر انجمن خودروسازان با قیمت های اعلامی شورای رقابت آیا کمیسیون اقتصادی مجلس برای این مساله ورود یافته است،گفت:این اعلام مخالفت زمانی مطرح شده که مجلس تعطیل بود لذا به محض پایان تعطیلی به طور حتم در کمیسیون طرح موضوع خواهد شد.
وی تصریح کرد:واقعیت این است که اگر مجلس با آزاد سازی تعرفه واردات خودرو وارد کار شود ایران خودرو در برابر مردم و نمایندگان مجلس زانو خواهد زد و عذر خواهی می کند.باید مهلت زمانی از آنان برای کیفیت بخشی تولیدات و نیز بحث خدمات پس از فروش گرفته شودکه اگر در مهلت تعیین شده نتواند خود را هماهنگ کند تعرفه واردات خودرو کاهش یابد.
نماینده استان اصفهان در مجلس خاطر شنان کرد:این حق مردم است که بر خودرویی در خور شان سوار شوند که حالا یا باید این نیاز توسط تولیدات داخل تامین و اگر مقدور نیست ازطریق واردات به این نیاز پاسخ داده شود.
وی در خاتمه یادآورشد:ان چیزی که در دنیا ریشه برخی کار های مهم را اصلاح می کند دست رسانه و مطبوعات است .به عبارت دیگر اگر رسانه های گروهی یکسان تلاش کنند احتیاج به هیچ قدرتی برای رفع مشکلات نیست
نظر شما