رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس از ممنوعیت عبور و مرور تریلی های تزانزیت از کنار بلندترین برج آجری جهان در این شهر خبر داد.<BR> عبور تریلی های ترانزیت از کنار بلندترین برج آجری جهان ممنوع شد<BR>

عبور تریلی های ترانزیت از کنار بلندترین برج آجری جهان ممنوع شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ دوم حسین آبشناس گفت: ممنوعیت عبور و مرور تریلی های ترانزیت از مرکز شهر گنبدکاووس و کنار برج قابوس، براساس مصوبه شورای ترافیک شهرستان اجرا می شود.

وی افزود: اجرای این طرح علاوه بر کاهش ترافیک خیابان مرکزی شهر گنبدکاووس از آسیب های احتمالی ناشی از حرکت این خودروهای سنگین به برج آجری قابوس که ثبت جهانی نیز شده است، جلوگیری خواهد شد.

سرهنگ آبشناس اضافه کرد: هماهنگی های لازم از سوی سازمان حمل و نقل و پایانه ها با گمرک های مرزی ˈاینچه برون و بازرگانˈ برای توجیه رانندگان خودروهای ترانزیت انجام شده است.

وی تصریح کرد: رانندگان خودروهای ترانزیت از این پس باید درحوزه شهر گنبدکاووس از مسیر میدان امام علی(ع) به محور کمربندی و سپس به محور اسبدوانی و درنهایت از مسیر خیابان شهید خدایوسفی و آرش شرقی به سمت مرز اینچه برون حرکت نمایند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس با بیان اینکه ماموران راهور نیز در ورودی شهر رانندگان را هدایت می کنند، خاطرنشان کرد: برخی تابلوهای هدایت مسیر توسط شهرداری درحال نصب است که لازم است، عملیات اجرایی آن تسریع شود.

میل گنبد یا برج قابوس بن وشمگیر بلندترین گنبد آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی است، این بنای تاریخی هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد.

این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار و در سال 397 هجری(1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.

ارتفاع برج قابوس 55 متر و با احتساب بلندی تپه 15متری پای بست ان به 70 متر می رسد، این بنا با نقشه ستاره ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدنه آن 10 ترک وجود دارد که راس هر ترک 60/1 متر و قاعده ان نیز 4/1 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر می باشد.

این بنا در تابستان سال 91 به عنوان بلندترین برج آجری دنیاد در یونسکو به ثبت رسید.

شهرستان مرزی گنبدکاووس بابیش از 325 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و پیش از این خیابان اصلی این شهر به هنگام عبور تریلی های ترانزیت غالبا با ترافیک سنگینی مواجه می شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.