۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 231482

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه این وزارت برای افزایش کادر پرستاری و ترمیم حقوق این قشر از جامعه پزشکی خبر داد.

خبرهای خوش وزیر بهداشت برای پرستاران

  به گزارش  واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما دکتر حسن هاشمی، طرح تحول سلامت را در آغاز راه ذکر کرد و گفت: فعلا اصلاحاتی صورت گرفته و مقدمه ای برای تحول در نظام سلامت است.

 وی یکی از اهداف این طرح را کاهش پرداخت از جیب مردم در بیمارستانهای دولتی ذکر کرد و گفت: خوش بختانه زودتر از قول دولت و ریاست جمهور، ما به نتیجه ای که می خواستیم رسیدیم و رقم پرداختی مردم در شهرها به حداکثر 10 درصد و برای دارندگان بیمه روستایی در روستاها 5 درصد رسیده است.

دکتر هاشمی تصریح کرد: پرداخت متوسط 7 و نیم تا 8 درصد از جیب مردم در مقایسه با 37 درصد پیش از طرح به ویژه در مورد خدمات پر هزینه ای مثل عمل های جراحی خیلی قابل توجه است.

وی گفت: البته ممکن است تخلفاتی هم دیده شود که تلفن های 1490 و 1590 و نیز دفاتری که در مراکز درمانی پیش بینی شده است، شکایات مراجعه کنندگان را حتما رسیدگی می کنند.

وزیر بهداشت از نظارت 3 نوع نظارت علاوه بر نظارت خود وزارت بهداشت بر رضایتمندی مردم خبر دارد و افزود: رئیس جمهور گروههایی را برای بررسی وضعیت و تهیه گزارش دارند و علاوه بر آن استانداران و فرمانداران از طریق وزیر کشور به رئیس جمهور گزارش می دهند، در کنار این ناظران رسانه ها به ویژه صدا و سیما هم حضور دارند.

وی در ادامه گفت: برخی دلسوزان نگران اعتبارات و سرنوشت طرح هستند که در نهایت ناکام بماند ولی آنچه مسلم است، برای امسال هیچ جای نگرانی وجود ندارد و برای بودجه سال بعد هم با توجه به اطلاع نمایندگان از رضایتمندی مردم و بیشترین هدف گیری این طرح که مناطق محروم جامعه است، مطمئنا در بودجه 94 نه فقط اعتبارات لازم تصویب خواهد شد بلکه انشاء‌الله ارتقا هم پیدا خواهد کرد.

دکتر هاشمی تصریح کرد: البته تاکید منابع پایداری است که مورد خواست همه وزرای بهداشت بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عوارض سزارین به ویژه برای کودک و سیاست وزارت بهداشت در افزایش زایمان طبیعی گفت: سزارین عوارضی دارد که اگر زایمان طبیعی به شکل صحیح انجام شود فاقد آن و به ویژه به نفع نوزاد خواهد بود.

دکتر هاشمی افزود: از این جهت دولت تصمیم گرفت تا این خدمت را رایگان ارائه دهد و خوشبختانه در همین سه ماه و اندی گذشته از شروع این کار توانستیم سزارین را 5 درصد کاهش دهیم.

وی هدف گذاری وزارت بهداشت را کاهش ده درصدی در میزان سزارین ذکر و تصریح کرد: سیاست کاهش نرخ سزارین همچنین با ارزشیابی عملکرد بیمارستان ها در پایان سال و نیز متخصصان زنان و زایمان پی گیری می شود.

وزیر بهداشت یکی دیگر از مشکلات توسعه زایمان طبیعی را کمبود فضاهای مختص این کار برشمرد و گفت: اعتبار قابل توجهی پیش بینی و کار شروع شده است به گونه ای که در یک سال آینده چهره این گونه مراکز تغییر خواهد کرد.

وی رسیدن سریع به مراکز درمانی را حق مردم دانست و ضمن اذعان به کاستی های زیاد در این زمینه افزود: یکی از کارهای خوب راه اندازی طب اورژانس بود که تعداد زیادی در این رشته تربیت شدند.

هاشمی گفت: کاستی های زیادی هم در پوشش هوایی و دریایی داریم اگرچه 15 ایستگاه هوایی راه اندازی شده و امیدواریم هر 2 تا 3 ماه یکی دو تا بر این تعداد اضافه شود تا در نهایت به هدف نهایی که 44 ایستگاه هست ، برسیم.

وی در مورد هتلینگ بیمارستانی هم تصریح کرد: در استانهای مختلف نمای ظاهر بیمارستان و تخت ها و دیگر وسایل مرتبط با بیماران در حال تغییر است به شکلی که 21 درصد اهداف ما محقق شده است.

وزیر بهداشت درباره تامین پزشک و متخصص برای مناطق محروم گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که نیازی به طرح اجباری نباشد و در کوتاه مدت پرداخت ما حتما تغییر کند و امکان زندگی برای پزشکان در مناطق محروم مهیا شود.

وی افزود: هدف گیری به سمتی باید باشد که کمبود نیروی مناطق محروم از افراد همان مناطق تامین شود و گواهی نامه پزشکی این اشخاص منحصر به آن استان باشد.

دکتر هاشمی درباره هزینه داروی بیماران صعب العلاج گفت: برای 4 بیماری خاص بین 90 تا 100 درصد هزینه داده می شود ولی همین 10 درصد را هم برخی امکان پرداخت ندارند، بیمه ها هم نمی توانند بیش از این حمایت کنند.

وی افزود:‌ما در عین باور به قولهای داده شده مقداری احتیاط کردیم تا خدماتی را که ارانه می دهیم در میان راه کاهش ندهیم ولی اگر مطمئن شویم که کسری اعتبار نخواهیم داشت،‌برنامه ای برای بیماران مستمند خواهیم داشت.

وزیر بهداشت پرداخت های بیمه را در مقایسه با پیش از شروع به کار دولت قابل مقایسه ندانست و گفت: داروخانه ها شاهد بین 12 تا 15 ماه عقب ماندگی بیمه از پرداخت بودند که این زمان به کمتر از 3 ماه در برخی از بیمه ها رسیده است.

وی در مورد پرستاری هم تصریح کرد:‌ما با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم در عین حال که رضایتمندی مردم هم به علت کمبود نیرو در حد متوسط است در حالی که ما انتظار عالی داریم.

هاشمی گفت:‌در مورد پرستاری تاکنون هیچ اقدامی که رضایت مندی آنها را به همراه داشته باشد انجام نشده است و ما از مردم شروع کردیم.

وی افزود: برای افزایش نیرو اجازه دادیم که طرحی ها کارشان را دامه بدهند و تعدادی در قالب شرکتی به کار گرفته شوند و بخشی هم از دانشجویان استفاده شود.

هاشمی تصرح کرد: در مورد حقوق هم جلسات متعددی بوده که ان شاء الله نتایج آن در هفته های آینده به اطلاع آنها خواهد رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    3 2
    خوش بحال پرستارها راه به راه افزايش حقوق دارند آقاي فاني اي کاش شما هم فکري به حال فرهنگيان مي کرديد...
  • وحید شفاعتی IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 3
    خدایا چرا اینقد ظلم میشه چرا تمام بیماریها تمام مشکلات تمام دروس مشکل مال علوم ازمایشگاهه اما حقوقو تمدید طرح مال پرستارها این عین ظلموبی عدالتیه
  • علی ناصری IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    پزشکی بدون علوم ازمایشگاهی بدون معناست اگه یک پزشک بدون ازمایشگاه بیمار را درمان کرد پس ابن سیناست،چرا اینقد بی عدالتی چرا حقوق ما اضافه نمیشه چرا طرح ازمایشگاه تمدید نمیشه
  • سفیدپوش گمنام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 1
    جالبه ارشد علوم ازمایشگاهی ترازعلمیش به اندازه یک دکتر عمومیه بعد دکترعمومی ده ملیون میگیره من 900 هزار جالبتر اینه پرستار نصف من ترازعلمی داره یک هزارم علوم ازمایشگاهی درخطر بیماریه اما سه برابرمن حقوق میگیره و طرحش تمدید میشه واقعا این عدالت علی واره؟؟؟