دیدار علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه خراسان رضوی با رئیس جمهور، شامگاه شنبه در تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار شد.

انتظار دولت، حمایت و همراهی روحانیت است
 

رئیس جمهور که بعد از ظهر شنبه وارد مشهد شده بود، پس از زیارت بارگاه منور رضوی و سخنرانی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر، به دیدار علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه شتافت.
این جلسه با سخنرانی آیت ا... واعظ طبسی مدیرعالی حوزه های علمیه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی شروع شد و با سخنرانی رئیس جمهور ادامه یافت.


احساس مسؤولیت حوزه علمیه
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در مراسم دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با علما، استادان و روحانیان حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه علمیه خود را موظف می داند در کنار دستگاه های اجرایی و برنامه ریز حضور داشته باشد.
به گزارش ستاد خبری جشنهای میلاد رضوی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در این جلسه با تبریک ولادت هشتمین امام، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اظهار داشت: سخن این جمع که استادان، فضلا و ائمه محترم جمعه و جماعات مشهد هستند، این است که حوزه و روحانیت وظیفه خود می‌داند در کنار همه دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ریز حضور داشته باشد و با احساس مسؤولیت، به سیاستمداران کشور کمک کند. من با افتخار و سربلندی اعلام می‌کنم که حوزه علمیه خراسان در همین مسیر حرکت می‌کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: امروز با شرایط خاصی که بر دنیا و منطقه حاکم است و با میزان قدرت، جذابیت و تأثیرگذاری که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، همه باید بیش از گذشته احساس مسؤولیت و از مسؤولان حمایت کنیم. آنان را منصفانه نقد کنیم و دنبال تخریب و تضعیف نباشیم و با طرحها و پیشنهادهایی که می دهیم، زمینه را برای پیشرفت، تعالی و موفقیت بیشتر دستگاه اجرایی و مدیریت کشور فراهم نماییم.
آیت ا... واعظ طبسی افزود: به عنوان کسی که سی و چند سال است در یک سازمان اساسی مشغول خدمتگزاری است، به همه آقایان علما، روحانیان و ملت عزیزمان عرض می‌کنم که دو کار بسیار حساس و سنگین است. کار سیاسی و کار فرهنگی. بنده تیم و تشکیلات سیاسی این دولت را بسیار قوی می‌بینم. مشی و حرکت آنها در هر زمینه‌ای با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور در چارچوب مبانی دینی است و خود آنها نیز انسانهای متدین و مراقب و مواظب به رعایت مصالح کشور هستند.
وی افزود: ان شاءا... در زمینه‌های فرهنگی هم تلاش‌ استوار، قوی و برخوردار از تدبیر و امید خواهیم داشت و ما هم خود را ملزم و موظف به همکاری و همراهی و حمایت از دولت محترم و شخص رئیس جمهور می‌دانیم.
وی در ادامه با اشاره به ایام فرخنده ذیقعده اظهار داشت: بسیار خرسندیم که در شب میلاد امام رضا(ع) به رئیس جمهوری اسلامی ایران خیر مقدم بگوییم. چهره‌ای برجسته که در حوزه فرهنگی،‌ سیاسی و اجتماعی و چه به لحاظ علمی که صاحب‌نظر و اندیشمند هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: از زمانی که با جناب آقای دکتر روحانی افتخار آشنایی پیدا کردم، ایشان را چهره‌ای وزین، باشخصیت، متعادل و متوازن دیدم. رابطه فکری، اعتقادی و عاطفی ایشان با حوزه علمیه بسیار قوی و مستحکم است و علیرغم اینکه هم دوره‌های حوزوی و هم دانشگاهی دیده‌اند، اما پایبندی ایشان به رعایت سنتهای حوزوی بسیار قوی بوده است.
وی افزود: ایشان یک چهره صاحب فکر و نظر هم در مسایل حوزوی و دانشگاهی و هم در عرصه مسایل سیاسی هستند و به نظر من به چیزی جز تعالی اسلام و پیشرفت آن و اجرای احکام اسلامی و الهی نمی‌اندیشد. وزیران و کابینه‌ای هم که به کار گرفته‌اند، با آن اعضایی که من آشنا هستم، هم در زمینه تخصص و هم در نگاه به رعایت مسایل اسلامی،‌ انسانهایی خوشنام و خوش‌سابقه هستند.
آیت ا... واعظ طبسی تصریح کرد: البته سلایق سیاسی مختلفی وجود دارد که خوب است یکدیگر را تحمل کنیم، مشروط بر اینکه همگی در چارچوب ضوابط و معیارهای اسلامی گام برداشته و سیاستهای اصولی مورد عنایت مقام معظم رهبری را مسیر حرکت سیاسی و اجتماعی خود قرار دهیم.
وی خطاب به دکتر روحانی افزود: همان‌گونه که تا امروز مسایل را دنبال کرده‌اید، کار اساسی و مرضی خدا که منطبق با مصالح ملی و منافع ارزشی ماست، کارهای اصولی و پایدار است. البته این سیاستها دیر جواب خواهد داد، اما کشور را از سقوط و خسارتهایی که غرب دنبال می‌کند، محفوظ نگه می‌دارد. در این بین، سلایق گوناگونی هم هست که نمی‌پسندند و فشار سیاسی می‌آورند. رئیس جمهور محترم و مدیریت عالی دستگاه اجرایی با سعه صدری که دارند، تحمل می‌کنند و من امیدوارم با یک هماهنگی و انسجام کامل بین تمام نهادها، بویژه دستگاه‌هایی اجرایی، تقنینی و قضایی و همه سازمانهایی که احساس مسؤولیت می‌کنند، با هدایت مقام معظم رهبری مشکلات را حل کنند.


تغییر ذهنیت دنیا نسبت به ایران
رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت همدلی و همراهی همگان برای عبور از مشکلات کشور، تصریح کرد: آمار و ارقام سه ماهه اول امسال نشان می دهد که اقتصاد کشور نه تنها از رکود خارج شده، بلکه اکنون کشور با رشد یک و هشت درصدی بدون احتساب نفت و با رشد 2.5 درصدی با احتساب نفت، همراه است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جمع علما ، فضلا و طلاب استان خراسان رضوی به اقدامهای دولت در بخشهای گوناگون اشاره کرد و گفت: پارسال زمانی که برنامه ریزی برای مهار تورم را شروع کردیم، عده‌ای معتقد بودند که دولت باید اولین گام خود را از رکود شروع کند. رئیس جمهور افزود: در زمینه رکود برنامه مفصلی را تنظیم و تدوین کردیم و بخشی از آن که نیاز به قانون داشت، در قالب لایحه ای به مجلس تقدیم شده، اما در عین حال در زمینه رکود نیز شرایط مناسبی داشته و از رکود خارج شده ایم و این کاری بسیار بزرگ برای کشوری است که دو سال پیاپی در سالهای 91 و 92 با رشد منفی و رکود مواجه بود.
دکتر روحانی در ادامه به اقدامهای دولت در زمینه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: دولت در بخش سیاست خارجی توانسته است در یک سال گذشته گام مطمئن و مهمی را به پیش بردارد و با اقدامهای خود توانسته ذهنیت دنیا را در خصوص جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دیگر هیچ کس در دنیا موضوعاتی همچون تروریسم را به ایران نسبت نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: امروز دنیا، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشور منطقی، ضد خشونت و ضد تروریسم می‌شناسد و در کشورهای منطقه که تروریسم جان، آزادی و امنیت مردم را به خطر انداخته، جمهوری اسلامی ایران با همه توان خود علیه تروریسم وارد عمل شده و به دنبال ایجاد آرامش و ثبات در منطقه است.
وی با تصریح اینکه برای موفقیت در زمینه اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی و مسایل فرهنگی و امنیتی اولین توقع و انتظار را از روحانیت داریم، افزود: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند، حمایت از دولت وظیفه است، در رأس این وظیفه صاحبان نفوذ، علما و حوزه های علمیه هستند که باید دولت را یاری کنند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اختلاف سلیقه تا حدودی می تواند مفید باشد اما اگر از چارچوب و قاعده خارج شود چه بسا زیان آور باشد، خاطرنشان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و با اتحاد، همدلی و اخوت و بهره مندی از هدایتهای مقام معظم رهبری کشورمان را به پیش ببریم.
رئیس جمهور همچنین گفت: گرچه امروز کشورمان مشکلات زیادی دارد و باید حل و فصل شود، اما همزمان دارای منابع انسانی بسیار ارزشمند و نعمتهای فراوانی است که اگر وحدت، همدلی، جهاد و کار و کوشش در کنار آن قرار گیرد، حتماً می توانیم از مشکلات عبور کنیم.
دکتر روحانی با اشاره به اعتماد مردم به قشر روحانیت گفت: مردم ما با وجود همه تبلیغات مخالفان انقلاب علیه روحانیت، به این قشر اعتماد دارند و در انتخابات سال 92 این اعتماد خود را به روحانیت با توجه به حضور رقبای شایسته، باسابقه و برجسته، نشان دادند.
رئیس جمهور اضافه کرد: همه افتخارم شاگردی در حوزه علمیه قم است و آن را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کنم و هیچ چیز نمی تواند جای حوزه های علمیه، بویژه حوزه علمیه قم را بگیرد.
دکتر روحانی گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد و امانتدار خوبی در این زمینه باشم.
رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت راستگویی و امانتداری گفت: باید در هر سمت و جایگاهی که هستیم، امین خوبی برای مذهب، دین، کشور و ملت خود باشیم.
رئیس جمهور افزود: برخی مشکلات ریشه دار و تاریخی است و به راحتی قابل حل و فصل نیست که از جمله می‌توان به تک محصولی بودن اقتصاد کشور اشاره کرد و برای خروج از این شرایط نیازمند تلاش بلند مدت هستیم.
دکتر روحانی افزود: بروکراسی از دیگر مشکلات ریشه دار و تاریخی کشور است و بروکراسی ناکارآمد و دیوانسالاری پیچیده ای که در کشور وجود دارد، به رغم اصلاحاتی که بعد از انقلاب اسلامی بوجود آمده، بسادگی قابل حل و فصل نیست و نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فساد از دیگر مشکلات ریشه دار کشور است و مبارزه با فساد وظیفه بزرگ همه ماست، اما به اقدامی طولانی مدت نیاز دارد که همه دست به دست هم دهیم و آن را برطرف سازیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.