قدس انلاین-محبوبه علی پور: درآستانه روزجهانی پیشگیری از خودکشی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد هر ۴۰ ثانیه‌ یک نفر در جهان خود را می‌کُشد و سالانه بیش از ۸۰۰ هزار مرگ از طریق خودکشی رخ می‌دهد.

وایسا دنیا من میخوام پیاده شم

سازمان بهداشت جهانی در پی افزایش خودکشی تا 60 درصد در طی 50 سال اخیر هشدارداده وتلاش می کند تاسال 2020، ده درصد از نرخ خودکشی از هرکشور را کاهش دهد.
این درحالیست که طی سالهای اخیر خودکشی سومین عامل اصلی مرگ ومیر در میان افراد بین 15 تا45 ساله در برخی کشورها بوده ودومین علت مرگ ومیر در بین افراد 10 تا 24 ساله می باشد. همچنین به طورکلی دهمین عامل مرگ درجهان بوده ویک ونیم درصد مرگهای جهان را به خود اختصاص داده است.
مرگهای زودرس در آسیا
مطالعات انجام شده طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که مشکلات روحی و روانی فراوان پیش‌روی جوانان و نوجوانان در چین، ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی آنها را به سمت خودکشی سوق می‌دهد.چنانکه در ژاپن، خودکشی یکی از دلایل مهم مرگ و میر نوجوانان است. آمار خودکشی سالانه در میان نوجوانان ژاپنی از مرز 30 هزار مورد گذشته است. در واقع این کشور با 24 مورد خودکشی در ازای هر 100 هزار نفر در تمام گروه‌های سنی، آماری دو برابر آمریکا، سه برابر انگلیس و در میان کشورهای توسعه یافته، بالاترین آمار را دارد.در این کشور آسیب‌پذیرترین گروه سنی از این حیث، جوانان 15 تا 24 ساله و اغلب زنان و مردانی که به خودکشی روی می‌آورند در زمره بیماران روانی هستند.
همچنین خودکشی درچین علت 30 درصد فوتها محسوب می شود در سالهای اخیر نیزبنابراظهارت یک سازمان فعال در حوزه سلامت روان خودکشی عامل اصلی مرگ میان جوانان گروه سنی 15 تا 34 سال می باشد.درحال حاضر پیش‌بینی شده که سالانه در چین 287 هزار نفر خودکشی می‌کنند. بر اساس آمار مرکز کنترل امراض چین، 10 برابر این تعداد نیز اقدام به خودکشی می‌کنند که البته ناموفق هستند.
بنابر آخرین آمارموجود گویان دارای بالاترین نرخ خودکشی یعنی 44.2 نفر از هر صد هزار نفر است ، وکره جنوبی با 28.9 نفر از هرصد هزار نفر دوم است..

ایالات متحده به همراه کشورهایی مانند استرالیا، اسپانیا و بسیاری ازکشورهای اروپایی نرخی بین 10 و 14.9 نفر در هر صد هزار نفر دارند.

شهر ها ونیمی از آمارخودکشی*

ایران در ﺑﯿﻦ ﮐﺸﻮر ﻫﺎى دﻧﯿﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮدﮐﺸﻰ بنابر ﺑﺮﺧﻰ آﻣﺎرها رﺗﺒﻪ ۴۸ و ﺑﺮﺧﻰ دﯾﮕﺮ رﺗﺒﻪ ۵۸ را داراست این درحالیست که آﻣﺎرﻫﺎى اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺧﻮدﮐﺸﻰ در اﯾﺮان را ﺳﻪ در ۱۰۰ ﻫﺰار ﺑﺮاى زﻧﺎن و ﯾﮏ در ۱۰۰ﻫﺰار ﺑﺮاى ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ ..

به هرحال آمار موجود حاکى از آن است که سالیانه ۵ تا ۷ هزار نفر از طریق خودکشى جان می دهند که نیمى از آن‌ها در شهرهاى بزرگ، یک چهارم در شهرها کوچک و روستاها متوسط و بقیه در روستاها ا تفاق می‌افتد..

همچنین آمارها نشان می‌دهد در نه ماه ابتدایی سال ۹۲ روزی بیش از ۱۱ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند، بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در ۹ ماهه سال گذشته ۳۱۲۵ نفر خودکشی کرده‌اند، از میان این افراد ۹۸۲ تن را زنان و ۲۱۴۳ تن را مردان تشکیل می‌دهند. بر همین اساس در مدت مشابه سال ۹۱ نیز ۲۷۴۰ تن به علت آنچه که پزشکی قانونی آن را خودکشی تشخیص داده بود، جان خود را از دست داده‌اند.
ضرورت تامین سلامت روان*
آنچه نمی توان انکارکرد تاثیر مشکلات روانی دراین زمینه است .چنانکه بنابربررسی های انجام شده مشکلات ناشی از بهداشت روانی میزان خودکشی را تا سه برابر افزایش می دهد.
درپژوهشی نیز که چندی پیش برروی علل خودکشی درکشور انجام شد معلوم گردید؛ 7/27 درصد موارد زمینه بیماری های روانی ،5/24 درصد اختلافات خانوادگی ، 1/15 درصد اعتیاد ، 3/7 درصد مسایل اقتصادی نقش داشته اند. به تازگی نیز مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت آخرین شیوع اختلالات روانی در کشور را 23.6 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در بین جمعیت 15 تا 64 سال کشور است.همچنین اعلام می شود بین 21 تا 25 درصد جمعیت کشور دچار افسردگی می باشند که این معضل نیز در گرایش به خودکشی بی تاثیرنیست. بنابراین برای کاهش این معضل باید بر سلامت روان جامعه بیشتر توجه داشت . چراکه به اعتقاد دکتر عشایری عصب شناس معتقد است خودکشی برگ جریمه به محیط است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.