پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: امارهای نگران کننده است و هرروز هم نگران کننده تر میشود ؛ اعتیاد که روزگاری بیماری مردانه ای بود حالا در میان زنان نیز رواج یافته و ازان بدتر اینکه هرروز سن مصرف ان کاهش می یابد.

یک درصد معتادان دانش اموزند، 10درصد زنان/ زن وبچه ثروتمندان وفقرا شکارهای امروزی دیو اعتیاد/مسوولان بجای هرکاری فقط انکار میکنند


شاید هنوز هم درمیان خانواده های سنتی حتی مصرف دخانیاتی مانند قلیان وسیگارتوسط زنان انهم درکوچه وخیابان یا حتی رستوران وکافه تابو باشد اما تاثیرگذاری رسانه ها ی ارتباط جمعی این تابورا برای بسیاری از زنان به اصطلاح امروزی جامعه ما شکسته و دیگر نه تنها مصرف سیگار وامثال آن تابونیست که سراغ سایر مخدرهای اعتیاد اور با توجیه ها  وبهانه های مختلف میروند .
این روند شاید اکنون خیلی به چشم نیاید اما اگر موردتوجه وتامل قرارنگیرد چنان ضربه ای به نسل آینده وارد کندکه برای درمان ان باید صدها وهزاران برابرش هزینه شود شاید هم اصلا قابل درمان نباشد.
***افزایش ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصرف شیشه توسط ۴ دهم درصد دانش‌آموزان و مصرف تفننی مواد مخدر توسط یک درصد دانش‌آموزان گفت: مرگ و میر زنان معتاد ۱۵ درصد افزایش یافته است.
علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: طبق گزارش‌ها در حوزه زنان از میان جمعیت یک میلیون 325 هزار نفری کل معتادان کشور 9.3 درصد یعنی حدود 10 درصد زن هستند که این فقط نسبت به دوره قبل که جمعیت زنان معتاد 5 درصد بود رشد یافته است.
وی افزود: در مرگ و میر معتادان نیز مرگ و میر زنان معتاد حدود 15 درصد افزایش یافته است بنابراین باید بر روی مسئله پیشگیری تأکید کرد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: با راه اندازی مراکز dic که هم اکنون حدود 200 مرکز است و تقویت تیمهای سیار و حضور در نقاط آلوده تلاش می‌کنیم تا مرگ و میر معتادان را کاهش دهیم، توزیع سرنگ و توزیع لوازم بهداشتی نیز از موضوعات مهم است که باید به آن توجه داشت.
جزینی در خصوص اخراج دانش آموزان معتاد از مدارس گفت: دانش آموز معتاد به هیچ وجه نباید اخراج شود بلکه باید درمان شود و به مراکز درمان و کاهش آسیب‌ها ارجاع داده شود از طریق تماس با شماره تلفن 9628 می‌توان آدرس مراکز درمان را دریافت کرد.
وی عنوان کرد: طبق شیوع شناسی که در سال 92 انجام دادیم 4 دهم درصد دانش آموزان شیشه مصرف می‌کنند و یک درصد نیز به صورت تفننی اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: فرآیند اعتیاد 5 محور دارد که در حوزه دانش آموزی باید نسبت به آنها حساس بود. طبق شیوع شناسی که در حوزه دانشجویی انجام دادیم 60 درصد دانش آموزان شیوع مصرف مواد را از دوران دانش آموزی اعلام کردند.
جزینی ادامه داد: با وزارت آموزش و پرورش توافق نامه‌ای را امضا کرده‌ایم تا مدارس تحت پوشش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را افزایش دهیم. در سال گذشته 8 درصد از مدارس تحت پوشش بودند و امسال مقرر شد تا این رقم به 20 درصد افزایش یابد.
وی بیان کرد: 67 درصد دانش آموزان و دانشجویان اعلام کرده‌اند که آشنایی با مواد مخدر ندارند و 60 درصد اعلام کرده‌اند که از طریق دوستان و همسالان به سمت مصرف مواد مخدر سوق داده شده‌اند. الآن آسیب‌ها بیشتر در حوزه مصرف روانگردان‌ها است.
***اعتیاد زنان؛ چاشنی انحراف جامعه
اما دراین راستا یک عضو کمیسیون زنان مجلس، با تاکید بر اینکه امروزه اعتیاد بیشتر زنان جامعه را تهدید می‌کند،‌گفت: دستگاه‌های انتظامی و امنیتی نیز باید فضای جامعه را از این آلودگی پاک کنند و با هدف ریشه‌کن کردن این معضل اقدامات و راهکارهایی درنظر گیرند.
فاطمه آلیا با انتقاد از معضل اعتیاد زنان در کشور و نپرداختن بحث‌های پژوهش و کارشناسی به این موضوع، افزود: متاسفانه امروزه بیشتر به معضل اعتیاد مردان پرداخته شده و موضوع اعتیاد زنان در کشور مغفول مانده است به گونه‌ای که کمتر شاهد پرداختن به علل و عوامل آن بوده‌ایم.
نماینده مردم تهران، ‌ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به طور حتم اعتیاد زنان مانند موضوعات اجتماعی دارای علت‌های مختلفی است که باید دستگاه‌هایی مانند وزارت کشور، بهزیستی یا انجیوها وارد عمل شده و به طور دقیق این معضل را ریشه‌یابی کنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: بر اساس برخی گزارش‌هایی که کم و بیش به دست رسیده است می‌تواند اذعان داشت که اغلب اعتیاد در بین خانواده‌های ثروتمند یا فقیر یافت می‌شود بدان معنا که در برخی خانواده‌های برخوردار، استفاده از موادمخدر به عنوان ژست امروزی صورت می‌گیرد که استعمال این مواد در محافل و مهمانی‌ها شروع و به خانواده کشیده می‌شود.
وی تصریح کرد: از سویی دیگر در گسترش اعتیاد در بین خانواده‌های فقیر نیز اغلب پدر خانواده معتاد بوده و به تبع آن این معضل در بین زن و فرزند نیز انتقال می‌یابد.
آلیا با بیان اینکه در بسیاری از موارد اعتیاد در بین خانواده‌هایی که از لحاظ مذهبی یا اقتصادی در سطح متوسطی قرار دارند کمتر است، تاکید کرد: بر اساس گزارش های به دست آمده این خانواده‌ها کمتر به معضل اعتیاد روی می‌آورند و بیشتر مصرف کنندگان بین افراد غنی و فقیر صورت می‌پذیرد.
آلیا با انتقاد از توزیع کردن موادمخدر از سویی برخی زنان معتاد در سطح کشور، یادآور شد:‌ امروزه بحث قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان موادمخدر به معضلی تبدیل شده که تنها مورد استفاده مردان نیست و زنان و کودکان نیز در معرض آن قرار دارند به گونه‌ای که در برخی مواقع از زنان برای توزیع این مواد استفاده می‌کنند و برای آنکه وی از دایره توزیع مواد خارج نشود فرد را معتاد می‌کنند.
نماینده مردم تهران، ‌ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم با تاکید بر اینکه اعتیاد بیشتر زنان جامعه را تهدید می‌کند، افزود: در این میان نباید نگاه ما به عضوی از جامعه باشد بلکه باید این معضل تهدیدی برای جامعه به حساب آید بر این اساس باید تلاش شود تا در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های عظیمی صورت گیرد.
وی گفت: ارتقای سطح فرهنگی،‌ تفریحات و سرگرمی‌های سالم زنان برای ایجاد نشاط در شهرهای کوچک و بزرگ و همچنین تغییر سبک زندگی می تواند از راه‌کارهای جلوگیری از این معضل باشد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: همچنین دستگاه‌های انتظامی و امنیتی نیز باید فضای جامعه را از این آلودگی پاک کنند و با هدف ریشه‌کن کردن این معضل اقدامات و راهکارهایی درنظر گیرند از سویی دیگر هشدارهای لازم نسبت به استفاده از موادمخدر در بین دانشجویان و دانش اموزان باید ارایه شود تا این معضل در سنین پایین شیوع نیابد.
*** اعتیاد بین زنان سه برابر شده است
همچنین دراین خصوص یک عضو فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از اجرایی نشدن قوانین مجلس در راستای حمایت از زنان، گفت: متاسفانه هنوز قانون مصوب مجلس در ارتباط با زنان شکل اجرایی به خود نگرفته است، نمونه عینی این مساله ماده 227 قانون برنامه پنجم توسعه است که به امنیت زنان اشاره شده اما هنوز لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارایه نشده است.     
شهلا میر‌گلوی‌‌بیات در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش آسیب‌های اجتماعی زنان در کشور، افزود: متاسفانه یافتن راهکار برای بهبود این وضعیت در حد حرف و شعار باقی مانده به طوریکه به وجود چنین معضلاتی همچنان در قالب کتاب و مقالات پرداخته می‌شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از افزایش آسیب‌های اجتماعی بین زنان، ادامه داد: مسئولانی که در مورد آسیب‌های اجتماعی زنان صحبت می‌کنند اقداماتی که تاکنون برای رفع این معضل انجام داده‌اند را گزارش کنند تا دیگران نیز از این فعالیت‌ها اطلاع یابند.
 وی با تاکید بر اینکه امروزه آمار اعتیاد بین زنان سه برابر شده است، یادآور شد: در جلسه‌ کمیسیون بهداشت مجلس با حضور برخی مسئولان مرکز مواد مخدر تهران متوجه چنین آمارهایی شدیم که می‌تواند زنگ خطری برای کشور محسوب شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نهم، با بیان اینکه اعتیاد اگر در جامعه رسوخ یابد هیچ یک از پیامدهای اجتماعی آن را نمی‌توان کنترل کرد، ‌افزود: با شیوع این معضل شاهد افزایش ایدز،‌ فحشا یا دزدی هستیم که در این شرایط کشور در موقعیت بحران قرار خواهد گرفت.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه امروزه بسیاری از مراکز حوزه زنان در استانداری‌ و فرمانداری‌ در شهرستان‌ها تعطیل است، ادامه داد: معاون مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری مسئول پیگیری حقوق زنان است و باید اعلام کند  بودجه‌ای که اکنون در اختیار گرفته صرف کدام یک از اقدامات در جهت حمایت از زنان شده است.
دراین خصوص همچنین یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از کاهش سن اعتیاد در کشور و روی آوردن قشر جوان جامعه به مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردان، گفت: آمار و ارقام متناقض ارایه شده در خصوص تعداد معتادان و همچنین در برخی موارد انکار آن اجازه بررسی موضوع و اتخاذ تدابیر مناسب را از مسئولان سلب کرده است.
عباس صلاحی با یادآوری آمارهای ارایه شده درباره تعداد معتادان در کشور، گفت: در کاهش سن اعتیاد و افزایش تمایل قشر جوان و نوجوان به مصرف مواد مخدر آن هم از نوع صنعتی شکی نیست اما متاسفانه آمار و ارقام متناقض ارایه شده اجازه بررسی موضوع و اتخاذ تدابیر مناسب دراین باره را از مسئولان امر سلب کرده است.
نماینده مردم فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، با ضروری خواندن ورود مسئولان و پلیس برای برخورد با توزیع کنندگان مواد مخدر، افزود: افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردان آن هم بین دانش آموزان فاجعه ای است که در آینده نه چندان دور کشور را با مشکلات و بزهکاری های مختلفی مواجه خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از عمده دلایل کاهش سن اعتیاد در جامعه تغییر نوع مواد مخدر مصرفی، راحت بودن نحوه مصرف مواد مخدر صنعتی، پایین بودن قیمت و همچنین در دسترس بودن آن است، افزود: روی آوردن جوانان به مواد افیونی صنعتی که با قیمتی بسیار نازل تر از سایر مواد مخدر در دسترس قرار دارد به ناهنجاری های بی شماری از جمله قتل در نتیجه ایجاد توهم در ذهن فرد مصرف کننده منجر می شود که تمامی این موارد به پاشیده شدن یک زندگی و مشکلات بعدی می انجامد.
صلاحی شیوع اعتیاد بین دانش آموزان را زنگ خطری برای مسئولان خواند و تصریح کرد: متاسفانه نکته‌‌ای که‌ نمی‌توان‌ آن‌ را نادیده‌ گرفت‌ انکار مسئولان‌ مربوطه‌ در امور آموزش‌ و پرورش‌ است‌ که‌ به‌ جای‌ حل‌ صورت‌ مساله‌ به‌ پاک‌ کردن‌ آن‌ می‌پردازند و حتی‌ منکر شیوع‌ اعتیاد در میان‌ دانش‌آموزان‌ می‌شوند.
وی ادامه داد: تا زمانی که آمار دقیقی از مبتلایان به اعتیاد در دست نباشد و همچنین قبول وجود چنین معضلی در بین مسئولان صورت نگیرد نمی توان گامی در راستای بهبود اوضاع برداشت.
***مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان
درعین حال قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه طبق آمار سال 90 پایه سن اعتیاد 15 سالگی است،‌ گفت: به دلیل وجود آمارهای متفاوت در تلاشیم برای مشخص شدن سن دقیق گرایش به مواد مخدر و نوع مواد مصرفی، شیوع شناسی مواد مخدر را با همکاری وزارت آموزش و پرورش بین دانش‌آموزان در دستور کار قرار دهیم.

علیرضا جزینی ‌درباره کاهش سن مصرف موادمخدر بین نوجوانان و جوانان، افزود: بر اساس آماری که به دست ما رسیده است، سن مصرف از 15 سالگی آغاز می‌شود اما برخی این سن را پایین‌تر عنوان می‌کنند که به دلیل نبود مبنای علمی در این ادعا نمی‌توان آن را به صراحت بیان کرد.
قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ با توجه به شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در سال 90،‌ یک درصد دانش‌آموزان هم موادمخدر و هم روان‌گردان‌ استفاده می‌کردند، افزود: بدون‌شک آمار دقیق را در سال جاری در رابطه با نوع مصرف و سن مصرف در پایان امسال اعلام خواهیم کرد.
قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه حوزه آموزش و پرورش نسبت به حوزه وزارت علوم و بهداشت از اهمیت بیشتری در مبارزه با موادمخدر برخوردار است، گفت: طی سوالاتی که از دانشجویان مصرف‌کننده مواد مخدر پرسیده شد، برخی از آنها اعلام کردند که سن مصرفشان از دوران دانش‌آموزی آغاز شده که این مهم میزان اهمیت ورود وزارت آموزش و پرورش را نشن می‌دهد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.