معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی از ارسال کتب و نشریات به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌ طرح ایستگاه‌های مطالعه در حال بازنگری بر اساس نظرات کتابداران و مدیران ست.

بازنگری طرح ایستگاه‌های مطالعه بر اساس نظرات کتابداران و مدیران
  محمد اللهیاری فومنی معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در نهاد در مدیریت جدید گفت‌: معاونت توسعه کتابخانه‌ها همزمان دو وظیفه توسعه کتابخانه‌ها به لحاظ کمی و انجام اقداماتیکه منجر به توسعه کتابخوانی در کشور می‌شود، را به صورت همزمان بر عهده دارد.

وی ادامه داد:‌ در مدت کوتاهی که بنده و همکارانم در معاونت توسعه کتابخانه‌ها هستیم،‌ برخی از اقداماتی که در گذشته رخ داده بود را مورد ارزیابی و بازبینی قرار دادیم، مانند موضوع ایستگاه‌های مطالعه، مسابقات فرهنگی و اجرای برخی طرح‌های دیگر در نهاد‌، این اقدامات تأسیسی در دوره مدریت قبلی و برخی هم از سالهای قبل در نهاد در جریان بوده است،‌ طبیعی است که تعدادی از آن‌ها هم با توجه به اقتضائات زمانی و محدودیت‌های مالی احتیاج به بازنگری دارد.

اللهیاری از ارسال کتاب به کتابخانه‌های عمومی در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌ به زودی ما ارسال کتاب به کتابخانه‌های عموی سراسر کشور را در دست انجام خواهیم داشت‌، تفاوتی که در این دوره با گذشته خواهیم داشت،‌ این است که در کنار هر عنوان کتابی که فرستاده می‌شود،‌ یک معرفی و چکیده کتاب نیز ارسال خواهیم کرد. تا وقتی مراجعه‌کنندگان برای امانت کتاب و مشاروه مراجعه می‌کنند، اطلاعات اجمالی درباره محتوا نیز داشته باشند.

وی گفت:‌ ضمن اینکه قابلیت طراحی رنگی و قابلیت نصب در کتابخانه‌ها نیز برای این معرفی‌نامه‌ها دیده شده است‌، با توجه به اینکه یکی یکی دیگر از شرح وظایف کتابخانه‌ها ارسال نشریات است، مدیریت نهاد بسیار تلاش کرد، تا در راستای این وظیفه نیز گام بردارد و محدودیت منابع مالی مانع از ارسال کتابخانه‌های عمومی
نشود، لذا تصمیم‌گیری شد در دو مرحله ما بتوانیم نشریات را در سال جاری خریداری کرده و برای کتابخانه‌ها ارسال کنیم.

اللهیاری ادامه داد:‌ نظرسنجی‌هایی که پیش از این از مراجعان نسبت به نشریات ارسالی صورت گرفته بود، تعدادی از نشریات که دامنه شمول بیشتری داشت، را انتخاب کردیم و زودی ارسال نشریات را آغاز خواهیم کرد،‌ بنابراین در دو بخش کتاب و نشریات به زودی شاهد ارسال بسته‌های کتاب و نشریات خواهیم بود.

وی از برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی کارتن کتاب خبر داد و گفت: موعد ارسال آثار به پایان رسیده است،‌ با توجه به تعداد قابل توجه آثاری که به دبیرخانه رسید، دبیرخانه زمان ارسال آثار را تمدید نکرد، هفته آینده جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره را خواهیم داشت.

معاون امور کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای طرح ایستگاه‌های مطالعه دارید؟ گفت:‌ در این زمینه اولاً نظرات کتابداران، کارشناسان کتابخانه‌ها و مدیران کل استانی در حال جمع‌آوری است. ادارات کل کتابخانه‌های ما به عنوان اداره‌ای که کار نظارت بر ایستگاه‌ها را بر عهده داشته است،‌ در حال جمع‌بندی نظرات هستیم.

وی گفت: امیدوارم با جمع‌بندی‌هایی که با مجموعه نهاد داشتیم،‌ بتوانیم تصمیمات خوبی برای نحوه ادامه فعالیت ایستگاه‌های مطالعه گرفته شود،‌ اکنون ارزیابی‌ها نسبت به فعالیت‌های ایستگاه‌ها در حال انجام است، بخشی از آن منوط به همکاران ما در استان‌ها و برخی هم ‌منوط به مخاطبان است.

اللهیاری هم‌چنین با اشاره به سرانه مطالعه و انجام پژوهش‌های جدید در این زمینه گفت: در گذشته نهاد دو یا سه بازه زمانی انجام پژوهش سرانه مطالعه را توسط موسسات بیرونی انجام داده است،‌ اکنون معاونت برنامه‌ریزی و اداره کل پژوهش در حال انجام مطالعات خود است و اگر مطالعه جدیدی در حوزه سرانه مطالعه کتاب انجام شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.