معاون وزیر کشور گفت: لایحه مدیریت شهری از سوی وزارت کشور تقدیم دولت شده که با عنوان مدیریت یکپارچه شهری از آن یاد می شود، مدیریت شهری سابقه ای دیرینه در مباحث شهرداری دارد که با همکاری همه جانبه در مدت حدود ۱۰ ماه تنظیم شد.

لایحه مدیریت شهری در دولت بررسی می‌شود
 به گزارش  قدس آنلاین به نقل از  تسنیم ، هوشنگ خندان دل عصر چهارشنبه در نشست شهرداران استان مرکزی در اراک اظهار کرد: در آن لایحه موضوعات مهمی چون خدمات شهرداری ها، خدماتی که بخش های دیگر ارائه داده و برای انجام موثرتر آن لازم است در اختیار شهرداری ها قرار گیرد احصا شده و مشکلات پلیس شهر، دیوان محاسبات مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در این لایحه پیشنهاد شده شهرداران به چه ترتیب انتخاب شوند و وظایف شورای اسلامی شهرها به چه ترتیب تطبیق شود، این لایحه در صورت تصویب در مجلس جایگزین قانون شهرداری ها می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: قانون شهرداری ها یک قانون قدیمی است که دست اندازی های بسیاری در این قانون وجود داشت که نوعی ناسازگاری در بخش های مختلف به وجود اورده بود، در لایحه مدیریت شهری ذکر شده که در شهرهای بالای 200 هزار نفر شهردار به هنگام انتخاب اعضای شورای شهر با رای مستقیم مردم انتخاب شود.

خندان دل با اشاره به تاکید بر ارائه خدمات در نظام گفت: مردم‌سالاری دینی اصلی ترین شاخص و تاکید است و ارائه خدمات به مردم مورد نظر قانون اساسی، امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان کشور است، باید با صبر و حوصله مشکلات و مخاطرات را شناسایی و در زمینه رفع انها و فراهم آوردن شرایط برای عمق بخشیدن و وسعت خدمات به مردم تلاش کنیم.

وی افزود: اعتماد مردم به اقدامات شهرداری ها بالاترین سرمایه انها است و باید در فکر این باشند که عمق این اعتماد را بیشتر کرد و اتکا به اعتماد مردم را افزایش دهند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: یک روش افزایش اعتماد خودداری از انجام اعمالی است که به اعتماد مردم خدشه وارد می کند و اگر اعتماد مردم سلب شود مانند این است که بدون سرمایه کاری انجام شود که انجام کار بدون سرمایه سخت است.

خندان دل با اشاره به عواقب سلب اعتماد گفت: یکی از روش های جلب اعتماد افزایش روز به روز کارآمدی است،دستورالعمل ها وشیوه نامه های نادرست ارائه خدمت با اعتماد خدشه وارد می کند و سبب طولانی شدن مسیر ارتباط مردم با مجموعه می شود.

وی افزود: گستردگی نادرست ساختار سبب ناکارآمدی می شود، افزایش بی رویه نیروی انسانی زمینه ساز ناکارآمدی است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: فساد مالی و اداری از اصلی ترین موضوعاتی است که سبب سلب اعتماد مردم می شود، جلوگیری از فساد در مجموعه ها باید از موضوعات اصلی مدیران بوده و سختگیرانه تر برخود کنند و زمینه های ایجاد آن را از بین ببرند.

خندان دل با اشاره به فساد مالی و اداری گفت: فساد مالی و اداری در روابط دستگاه ها با مردم و اعتماد آنان تاثیر گذاشته برای این منظور مدیران باید به نحوی از میزان رضایتمندی مردم از نوع خدمات اطلاع حاصل کنند.

وی افزود: موضوع محیط زیست و حفاظت از آن سال ها است که مغفول مانده در حالی که موضوعات مرتبط با آن به شدت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، اراک سابقه طولانی در استقرار صنایع دارد کوچکترین بی توجهی ممکن است کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: کوچکترین اقدامات در زمینه زیست محیطی تاثیر گذار بوده و اگر به درستی توجه شود آثار مثبت حاصل و در غیر این صورت آثار منفی آن بروز می کند و مشکلات را بیشتر می کند.

خندان دل با اشاره به درامدهای پایدار گفت: یکی از مطالبات قدیمی شهرداری ها درامدهای پایدار است، بی توجهی به نوع درامدهای شهرداری ها مشکلات بسیاری به وجود اورده که بارزترین آن وابستگی به درامدهای ناشی از ساخت و سازها و موضوعات مرتبط با آن است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که بین 65 – 70 درصد درامدهای شهرداری ها وابسته به ساخت و سازها است، موضوعی که می تواند ریشه در برخی انحرافات داشته باشد، اصلی ترین مسئله کیفیت زندگی در شهر است به موضوعات متنوعی وابسته است، تغییر کاربری ها به سمت کاربری با درآمد بیشتر، افزایش تراکم های ساختمانی در یک منطقه و دیگر موارد به شدت زندگی ساکنان مناطق را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: شرایطی به وجود آمده که شهرداران با اشتیاق بسیار برای خدمت به مردم می کوشند اما احساس می کنند منابع مالی کافی ندارند ناخودآگاه به سمت درامد از طریق ساخت و ساز می روند، سیاستگذاری ها باید به گونه ای باشد که جلوی انحرافات را بگیرد.

خندان دل با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده گفت: یک از منابع درآمدی شهرداری ها را مالیات بر ارزش افزوده قرار دادیم اما میزان آن باید مورد بحث قرار گیرد و باید مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد تا ساکنان شهر خود هزینه های خود را تامین و در اختیار شهرداری قرار دهند.

وی افزود: در قدیم عوارض نوسازی بیشتر بود و به مرور زمان کاهش یافت و این امر سبب شد وابستگی شهرداری ها به ساخت و سازها بیشتر شود، این یک مسیر خودخواسته بود که باید اصلاح شود، لایحه درامدهای پایدار برای شهرداری ها تقدیم دولت شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: اصلی ترین هدف در لایحه درامدهای پایدار این است که میزان وابستگی شهرداری ها به ساخت و سازها کاهش و در مقابل سهم شهرداری ها از درامدهای مالیات بر ارزش افزوده و نوسازی افزایش پیدا کند تا به یک تعادل مناسب برسیم.

خندان دل با اشاره به حرکت در مسیر درست گفت: وضع نامناسب فعلی در یکی دوسال به وجود نیامده اما وقتی وارد مسیری می شویم که ما را به نقطه درست می رساند این بسیار مهم است.

وی افزود: در بحث مقررات استخدامی، مسائل شهرداری ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و کارمندان شهرداری ها که تابع قانون نظام هماهنگ هستند تمایز بسیاری با دیگر کارمندان دستگاه ها که تابع قانون مدیریت کشور هستند دارند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: این موضوع در سه ماهه آخر سال 92 مورد توجه قرار گرفت و با یک کار هماهنگ گسترده و مشترک در حوزه های ذیربط و شهرداری ها توانستیم آئین نامه اداری استخدامی برای شهردارای ها تدوین کنیم که در ان آئین نامه مشکلات رفع شده و به مشکلاتی مانند حقوق شهرداران پاسخ می دهد.

خندان دل با اشاره به 3 مطالبه شهرداری ها گفت: 3مطالبه قدیمی شهرداری ها در وزارت کشور مطرح شده، مدیریت شهری، درامدهای پایدار و آئین نامه اداری استخدامی، علاوه بر آن قانون انتخاب شورای اسلامی و انتخاب شهرداران با کاستی هایی روبه رو است که علیرغم اینکه بارها مورد اصلاح قرار گرفته اما کماکان کاستی هایی دارد.

وی افزود: کارگروهی از اواخر سال گذشته موظف شده اند کاستی ها را شناسایی و مجموعه حاصل شده را با راهکارها به عنوان اصلاحیه به این قانون اضافه کنند،کمیسیون خاصی در دولت برای شهرداری ها به وجود آمده تا مسائل و مشکلات در شهرداری ها را آسیب شناسی کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: در دوره جدید کار در دولت تدبیر و امید توانستیم در ظرفیت قانون بودجه سنواتی برخی مشکلات را به طور ضربتی حل کنیم، یکی از مشکلات، مدل ارائه شده برای تامین مالی شهرداری از طریق مالیات بر ارزش افزوده است که پیامدهایی دارد و باید اصلاح شود زیرا شهرداری های مستقر در شهرهای کوچک منابع مالی کمتر و شهرداری های مستقر در شهرهای بزرگ درآمدهای بیشتری دارند که نتیجه این رویکرد این است که شهرداری های کوچک خدمات کمتری ارائه می کنند که تبعیض را به وجود می آورد.

خندان دل با اشاره به اهمیت ارائه خدمات شهرداری های کوچک گفت: اگر می خواهیم با پدیده حاشیه نشنی و سکونتگاه های غیر رسمی مبارزه کنیم اید به سمت مدل هایی رویم که خدمتگزاران در شهرهای کوچک در موقعیت های خدمات بهتر قرار دهیم.

وی افزود: در شهرهای بالای 50 هزار نفر قرار شده نسبت به تامین تجهیزات و ماشین آلات به شهرداری ها کمک شود، در سقف نیازهای انان ماشین آتش نشانی، خدمات شهری و ماشین آلات نیمه سنگین و سنگین است، در حال عقد قرارداد با شرکت های تولید کننده هستیم که در آینده ای نزدیک تحویل آنها به شهرداری ها انجام می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: قراردادی نیز به منظور تامین قیر بسته شده که در شهرهای بالای 50 هزار نفر با نصف قیمت تحویل می شود، به دنبال ایجاد ظرفیت تامین قیر برای شهرهایی با جمعیت بیشتر هستیم.

خندان دل با اشاره به حمایت حقوقی از شهرداران گفت: کارگروه حقوقی به منظور حمایت از شهرداران با حضور حقوقدانانی از داخل و خارج مجموعه وزارت کشور تشکیل شده تا در مقابل اقدامات حقوقی علیه شهرداران زمینه رفع مشکلات را فراهم کند.

وی افزود: در بودجه سال 93 پرداخت های سازمان شهرداری ها به شهرداری ها در موضوعاتی مانند یارانه حمل و نقل، جرائم رانندگی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.