گناباد-علیرضا سابقی: ترکیدگی لوله‌های آب در گناباد یکی از معضلاتی است که تا به حال مشکلاتی را برای شهروندان بوجود آورده است.

 لوله‌ها در گناباد و هدر رفت آب

یکی از شهروندان ساکن در خیابان سعدی 9 به خبرنگارما گفت: مدت زیادی است که لوله آب در یکی از کوچه‌های فرعی سعدی 9 ترکیده است و با اینکه مأموران اداره آب برای رفع مشکل آمده اند و مثلاً مشکل حل شده، اما از محل ترکیدگی هنوز آب خارج می‌شود.

این شهروند می‌افزاید: این در حالی است که با وجود فصل گرما و خشکسالی‌های اخیر، تبلیغات گسترده‌ای از سوی وزارت نیرو در مورد صرفه جویی آب انجام می‌شود، اما متأسفانه عدم رسیدگی به ترکیدگی‌های لوله‌ها و تعمیر نامناسب لوله‌ها باعث می‌شود آب زیادی هدر شود و کسی هم در این مورد پاسخگو نیست.

 وی گفت: گاهی مشاهده شده محل ترکیدگی با تیوب بسته می‌شود و به همین خاطر هم می‌بینیم که بعد از مدتی محل ترمیم، آب می‌دهد.

شهروند دیگری در این مورد به خبرنگار ما گفت: وضعیت شبکه آبرسانی گناباد بسیار فرسوده است و هر چند وقت یک بارمی بینیم که کوچه و خیابان به خاطر ترکیدگی لوله آب، کنده کاری شده است و مسلماً ترکیدگی لوله، آب زیادی را هدر می‌دهد که این مسأله با وجود کمبود منابع آب قابل تأمل است و باید فکری برای آن شود.

شهروند دیگری می گوید: متأسفانه هر چند وقت یک بار آب در خیابان غفاری قطع می شود و وقتی علت را جویا می‌شویم، موضوع ترکیدگی لوله است که معمولاً در خیابان اصلی و مقابل مسجد جامع و مصلی رخ می‌دهد و این در حالی است که در همان محدوده چند بار این اتفاق تکرار شده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب گناباد در این مورد اظهار داشت: دلایل ترکیدگی لوله متعدد است و مواردی مانند حفاری غیر مجاز و مجاز، بار ترافیکی غیر استاندارد، فرسودگی لوله‌ها، جنس و کیفیت نامرغوب لوله، جنس خاک و زمین و شوکهای ناشی از افزایش فشار شبکه از جمله این موارد است که هنگام بروز یک اتفاق علت وقوع آن توسط کارشناس واکاوی می‌شود و گزارش آن تهیه می‌شود.

ریاضی خاطر نشان ساخت: خوشبختانه در سالهای اخیر به علت رعایت اصول مهندسی در اجرا و کنترل کیفیت کالا و استفاده از کالاهای با کیفیت و استاندارد، شاهد کاهش اتفاقات بوده‌ایم.

وی در مورد اصلاح شبکه فرسوده گناباد گفت: سالیانه چندین کیلومتر از شبکه تعویض می‌شود، ولی با توجه به طولانی بودن شبکه توزیع شهرهای کویری به علت پراکندگی بافت مسکونی و تجاری، معمولاً اصلاح شبکه برابر استانداردها نیست، زیرا بر اساس استاندارد حدود چهار درصد از شبکه در طول سال باید تعویض شود و به خاطر فرسودگی زیاد شبکه در سالهای اخیر، قسمتهایی که فرسودگی بیشتر داشته، بازسازی شده و این روند ادامه دارد.

وی در مورد زمان رفع اتفاقات افزود: حداکثر زمان رفع اتفاق بین یک تا دو ساعت است که بعد از حضور در محل با توجه به اولویت بندی اجرا، کار انجام می‌شود که معمولاً عمده اتفاقات در صبح به علت افزایش فشار شبانه رخ می‌دهد و در طول روز مورد رفع قرار می‌گیرد. همچنین زمان رفع به نوع اتفاق که شبکه اصلی، فرعی یا انشعابات باشد، متفاوت است.

ریاضی در مورد میزان هدر رفت آب در شبکه گناباد تصریح کرد: هدر رفت آب شامل هدر رفت ناشی از خطای کنتور، اتصالات، فرسودگی شبکه، انشعابات غیر مجاز، نشت شبکه و اتفاقات است و میزان هدررفت آب ناشی از اتفاقات نسبت به سایر موارد زیاد نیست، چون به سرعت رفع می‌شود، ولی با توجه به قدمت شبکه‌ها معمولاً هدر رفت در شبکه‌های شهرهای کشور بیشتر از استانداردهای جهانی است.

یک مقام آگاه گفت: متأسفانه با توجه به فرسودگی بالای شبکه آبرسانی گناباد، مأموران آب و فاضلاب مجبورند در مواقع ترکیدگی لوله از تیوب برای ترمیم ترکیدگی استفاده کنند، چون اگر بخواهند از ابزاری مثل آچار و بست و غیره استفاده کنند، میزان خسارت را افزایش می‌دهد و چه بسا که وضعیت بدتر هم بشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.