پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها بحث از اینترنت پرسرعت وضرورت ارایه یا عدم ارایه ان به حدی جدی شده که حتی سخن از استیضاح وزیر ارتباطات به میان امده است .

اینترنت پرسرعت وجوانانی که مساله ساز شدند/ اول فرهنگسازی بعد افزایش اینترنت 3g/ شبکه ملی اطلاعات حلال مشکل اینترنت پرسرعت است


این درحالی است که سالهای سال است که ایران درمیان کشورهایی قرار دارد که کمترین سرعت را در ارایه اینترنت به شهروندانشان دارند و بنا بر یک گزارش تنها افغانستان است که در سرعت اینترنت بعد از ایران قرا ردارد.
درعین حال حرف منتقدان ارایه اینترنت پرسرعت نیز خیلی بیراه نیست و به نداشتن پیوست فرهنگی و فرهنگسازی برای ان قبل از ارایه اینترنت پرسرعت اشاره دارند و معتقدند این هم مانند بیساری دیگر از پیشرفتها که بدون فرهنگسازی وارد کشورمان شد اگر زمینه اش اماده نباشد جز خسارت عایدی نخواهد داشت انهم برای نسل جوان ایرانی که بیشترین استفاده کنندگان از اینترنت هستند.
در همین راستا ؛ امام جمعه موقت تهران کار فرهنگی را فقط وظیفه دولت ندانست و تصریح کرد: در این زمینه حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، صداوسیما، دفتر تبلیغات، رسانه‌ها و همه مسئولند و باید وظیفه‌شان را انجام دهند اما مقداری که به دولت مربوط می‌شود این است که فضای پاک اینترنتی را در اختیار مردم عزیز و جوانان ما بگذارد. ما اصلا با فضای مجازی مخالفت نیستیم. مگر مخالفت معقول است؟
آیت‌الله خاتمی در همین زمینه ادامه داد: ما می‌گوییم وقتی شما به مردم گل می‌دهید، خارهای آن را بزدایید، وگرنه دست مردم را زخمی می‌کند. این معقول نیست که در جایی که ساختارهای نظارتی ما هنوز کامل نشده، فضای اینترنتی را آزاد آزاد در اختیار همه بگذاریم. حتی آمریکا که به اصطلاح و به تعبیر برخی شیفتگان آن دیار که البته دروغ است، مهد برخی از آزادی‌هاست، هرگز اجازه نمی‌دهند یک فیلم ارزشی ما در فضای اینترنتی‌شان داخل شود. بلافاصله شناسایی می‌کنند و می‌بندند.
وی در ادامه تاکید کرد: این سوال مطرح است که چطور آنها در باطل‌شان اگر فضا را می‌بندند، این مخالفت با دموکراسی و آزادی نیست؟ اما وقتی که ما می‌گوییم تا زمانی که ساختارهای نظارتی درست نشده، دین جوانان ما را در خطر قرار ندهید، مغایر با دموکراسی است؟ اگر به فضل خدا نهادهای نظارتی درست شد، 3G که هیچ، 10G نیز در اختیار مردم بگذارید. ما جای نگرانی نداریم.
امام جمعه موقت تهران در ادامه افزود: نگرانی ما در عرصه فرهنگی این است که مسئولان نظام اسلامی راه را برای بیگانگانی که به اصل نظام، دین و ارزشهای ما لطمه می‌زنند، باز نکنند
درهمین حال رییس پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: 23 میلیون از 43 میلیون کاربر اینترنتی نوجوان وجوان هستند که با توجه به ذوق و علاقه آنها، باید به امنیت فضای سایبری توجه داشت.


***استفاده 10 درصد جوانان برای فعالیت پژوهشی
درهمین حال عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: این مسأله که تنها 10 درصد از جوانان از اینترنت استفاده پژوهشی می کنند نگران کننده است.
مجید منصوری بیدکانی ، در پی انتشار آمار استفاده جوانان از اینترنت از سوی وزارت ورزش و جوانان، گفت: این آمار نشان می دهد دغدغه برخی از دوستان مبنی بر استفاده غلط و غیراخلاقی جوانان از اینترنت چندان پدیده معضل آوری نیست چرا که درصد ناچیزی از جوانان سایت های غیر ضروری و غیر اخلاقی را باز می کنند.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، بر همین اساس تصریح کرد: اما این مسأله که تنها 10 درصد از جوانان از اینترنت استفاده پژوهشی می کنند نیز نگران کننده است.
وی در ادامه با بیان اینکه اولین مشکلی که جوانان را تهدید می کند بیکاری است، عنوان کرد: هم اکنون درصد بالایی از استفاده جوانان از اینترنت مربوط به سرگرمی می شود که این موضوع نشان دهنده بیکاری آنهاست که در نهایت این امر جامعه را تهدید می کند.

منصوری بیدکانی در ادامه تأکید کرد: این مسأله که تنها 10 درصد فعالیت جوانان در اینترنت پژوهشی بوده و مابقی غیرپژوهشی است نشان دهنده آمار بالای بیکاری در جامعه است که اگر معضل بیکاری برطرف شود، رفته رفته این آمار به شصت یا هفتاد درصد نیز خواهد رسید و استفاده از اینترنت در راستای پژوهش و کار جهت دار خواهد شد.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در پایان خاطرنشان کرد: اگر مشکل اشتغال حل شود، مسائل و دغدغه فرهنگی علما و مسئولان فرهنگی کشور نیز حل خواهد شد.


***تدوین پیوست فرهنگی پیش زمینه ضروری
درعین حال یک عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با تاکید بر اینکه طرح مباحثی همچون جلوگیری از افزایش سرعت اینترنت مغایر برنامه پنجم است، گفت: باید راهکار دیگری برای کاهش دغدغه های فرهنگی اتخاذ کرد و قطعا این دغدغه ها با کاهش سرعت اینترنت رفع نمی شود.     
رمضانعلی سبحانی فر درباره جلوگیری از افزایش سرعت اینترنت گفت: طبق برنامه پنجم توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است نسبت به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات اقدام و امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافقنامه سطح خدمات را به صورتی فراهم نماید که تا پایان سال دوم کلیه دستگاههای اجرائی و واحدهای تابعه و وابسته و تا پایان برنامه، شصت درصد (60%) خانوارها و کلیه کسب و کارها بتوانند به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند از این رو طرح مباحثی همچون جلوگیری از افزایش سرعت اینترنت مغایر برنامه پنجم است.
نماینده مردم سمنان در مجلس با تاکید بر اینکه اینترنت پرسرعت و افزایش پهنای باند لازمه دولت الکترونیک و بهبود فضای کسب و کار است،‌ گفت: پیش از اقدام دولت برای افزایش سرعت اینترنت باید برای رفع دغدغه های فرهنگی و معضلات اجتماعی بسته های فرهنگی تهیه شود و افزایش سرعت همراه با ارایه بسته های فرهنگی ازسوی دولت باشد.
وی با بیان اینکه با ایجاد شبکه ملی اطلاعات و افزایش داده های اطلاعاتی در داخل می توان دغدغه های فرهنگی را کم کرد، ‌گفت: تکنولوژی به سرعت در حال رشد است و قطعا نمی شود جلوی آن را گرفت.
عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با تاکید بر اینکه پیوست فرهنگی لازمه افزایش سرعت اینترنت،افزود: باید راهکار دیگری برای کاهش دغدغه های فرهنگی اتخاذ کرد و قطعا این دغدغه ها با کاهش سرعت اینترنت رفع نمی شود./
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پيراسته فر IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    یک شناگر را باید درآب فرستاد ،شنایادش داد،نمیشود درخشکی بمونه بهش آداب شنابیاموزیم. یعنی فرهنگ اینترنتی را باید درضمن کارآموخت.