دومین جشن سالانه موسیقی ما، شب گذشته با حضور چهره‌های موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ و با معرفی برترین‌های سال ۱۳۹۲ در تالار وحدت برگزار شد.

پورناظری: وعده‌ها دروغ است؛ ما ممنوع الکار هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، دومین جشن سالانه «موسیقی ما» شب گذشته 31 شهریور 1393 با معرفی برترین‌های بخش‌های مختلف موسیقی ایران برگزار شد.

در این مراسم چهره‌های شناخته شده‌ای از موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ حضور داشتند.

عبدالوهاب شهیدی، کیخسرو پورناظری، حسین علیزاده، صدیق تعریف، حسن ناهید، فرهاد فخرالدینی، محمد موسوی، بیژن بیژنی، هادی منتظری، مزدا انصاری، علی قمصری، پژمان حدادی، رامبد صُدیف، نادر گلچین، هوشنگ گل مکانی، هوشنگ ظریف، نادر مشایخی، شهرام ناظری، حافظ ناظری، کیوان ساکت، تهمورس و سهراب پورناظری، تهمینه میلانی، حمید سوریان، سالار عقیلی، فرزاد فرزین، مرتضی پاشایی، احسان خواجه امیری و مهدی یراحی از جمله چهره‌هایی بودند که در دومین جشن سالانه موسیقی ما حضور داشتند.

تقدیر از یک عمر فعالیت هنری فرهاد فخرالدینی

جشن امسال با تقدیر از یک عمر فعالیت هنری فرهاد فخرالدینی آغاز شد. هوشنگ ظریف، عبدالوهاب شهیدی، رامبد صُدیف و مهندس کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد، کسانی بودند که برای تقدیر از فخرالدینی و اهدای لوح و تندیس به روی صحنه آمدند.

پس از اینکه حاضران در تالار وحدت ایستادند و برای ادای احترام به فرهاد فخرالدینی دقایقی دست زدند، او در سخنانی گفت: ممنون کسانی هستم که من را به اینجا رساندند. یاد پدرم افتادم که با تمام مشکلات زندگی سعی داشت تا راه درست زندگی کردن را به ما نشان دهد، امیدوارم بخشی از این راه درست زندگی کردن را آموخته باشم.

فخرالدینی با یادی از استادانش، اظهار کرد: یاد استادان بزرگم را گرامی می‌دارم. یاد لحظات این چنینی را گرامی می‌دارم و از همه عزیزانی که چنین شب باشکوهی را تدارک دیده‌اند تشکر می‌کنم.

بخش نخست معرفی برگزیدگان با حضور فریدون خشنود، شهرام ناظری، نادر گلچین، جواد مجابی و محمد سریر انجام شد.
در این بخش تندیس بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی از نگاه کار‌شناسان به آلبوم «باده تویی» اثر حسین علیزاده رسید.
تندیس آلبوم برگزیده موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانر‌ها از نگاه کار‌شناسان به آلبوم «سربداران» اثر فرهاد فخرالدینی رسید.
تندیس آلبوم برگزیده موسیقی پاپ از نگاه کار‌شناسان به آلبوم «امپراتور» با صدای مهدی یراحی و «یک لحظه عاشق شو» با صدای حمید حامی رسید.
تندیس آلبوم برگزیده موسیقی اصیل ایرانی از نگاه مردمی به آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» اثر تهمورس پورناظری و خوانندگی همایون شجریان رسید.

بابت انتشار «نه فرشته‌ام نه شیطان» عذر می‌خواهم

تهمورس پورناظری پس از گرفتن تندیسش حرف‌هایی زد که در ادامه موجب ایجاد حاشیه‌هایی شد.
پورناظری گفت: از همه شما که ما را حمایت کردید سپاسگزارم و از همه کسانی که از انتشار این آلبوم ناراحت شدند عذر می‌خواهم.

تندیس آلبوم برگزیده موسیقی تلفیقی از نگاه مردم به «باران تویی» از گروه چارتار و آلبوم «بُعد یازدهم» اثر حافظ ناظری رسید.

ما تنها در ایران زندگی نمی‌کنیم

حافظ ناظری پس از گرفتن تندیسش گفت: اثر «بُعد یازدهم» تنها 20 دقیقه‌اش در ایران منتشر شده است و نسخه کامل آن قرار است تا چند هفته دیگر منتشر شود.

ناظری ادامه داد: در جو موسیقی ما مقداری کدورت هست که اصلا به نفع موسیقی ما نیست. هنرمندان باید با هم زندگی کنند و عشق به وجود بیاورند. ما دیگر تنها در ایران زندگی نمی‌کنیم، ما در یک دهکده جهانی هستیم. امیدوارم روزهای بهتری پیش روی موسیقی ایران باشد.

تندیس بهترین آلبوم موسیقی پاپ از نگاه مردمی به آلبوم «شخصی» اثر فرزاد فرزین رسید.

در ادامه این مراسم محمد معتمدی و گروهش به روی صحنه آمدند تا قطعاتی را برای حاضران اجرا کنند.
اجرای دو تصنیف از آلبوم «دل شدگان» اثر حسین علیزاده و اجرای آوازی با شعری از مولوی قطعات این اجرا بود.
معتمدی در این اجرا تصنیف «دل شدگان» را خواند که شعر این تصنیف در طراحی صحنهٔ جشن، به صورت خوشنویسی مورد استفاده قرار گرفته بود.

برگزیدگان

نادر مشایخی، محمد موسوی، کیخسرو پورناظری و پیروز ارجمند کسانی بودن که برای اهدای جوایز در بخش دوم اعلام برگزیده‌ها به روی صحنه آمدند.
تندیس بهترین آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی از نگاه کار‌شناسان به حسین علیزاده برای آلبوم «باده تویی» رسید.

نسل جدید ما دچار توهم شده‌اند

وقتی حسین علیزاده برای گرفتن جایزه به روی صحنه رفت، گفت: امشب بودن ما در کنار هم باعث دوستی می‌شود، خدایی نکرده در جمله‌هایمان حرف‌هایی نزنیم که باعث کدورت شود.
وی ادامه داد: ‌ وضعیت موسیقی ما در حال حاضر نرمال نیست. تکلیف خیلی از موارد موسیقی را خود ما باید روشن کنیم. اکنون یک اغتشاشی در انواع موسیقی هست. ما هنوز تعریفی از موسیقی سنتی، پاپ، رپ و... نداریم. من متوجه نمی‌شوم که منظور از موسیقی رپ با مجوز چیست؟! اساس موسیقی رپ برای اعتراض است!

علیزاده در ادامه صحبت‌هایش خطاب به برخی از جوانان عرصه موسیقی گفت: چرا گمان می‌کنیم که باید از هر اثری تعریف و تمجید شود. متاسفانه نسل جدید ما دچار توهم در نوآوری شده‌اند. همه جوامع دنیا از فرهنگ خودشان متحول شده‌اند اما ما به کشورهای توسعه یافته چشم داریم و از آن‌ها تقلید می‌کنیم.

وی ادامه داد: از نظر من موسیقی اوایل انقلاب بسیار نو‌تر از موسیقی امروز ما بود، چرا که با تکیه بر اصالت‌ها حرف‌های تازه‌ای می‌زد. نوآوزی در موسیقی به معنی به کار بنردن ساز ایرانی نیست.

علیزاده با تاکید بر سنتی نبودن آلبوم «باده تویی» گفت: ما امشب در میان نامزدهای موسیقی ایرانی، هیچ اثری که سنتی باشد نداشتیم. اثر خود من اولین نمونه‌اش است. «باده تویی» سنتی نیست. البته سنتی نبودنش ایراد نیست و بودنش هم فخر ندارد. ما باید تعریف درستی از همه چیز داشته باشیم.

این آهنگساز پیشکسوت باز هم خطاب به جوان‌ها گفت: جوانترهای فکر نکنند که از کُرات دیگری آمده‌اند. موسیقی و هنر زنجیروار به هم وصل هستند، روزی بزرگان ما سرحلقه این زنجیر بودند و روزگاری هم ما. اکنون هم این حلقه موسیقی به شما رسیده و بعد از شما نیز باید به نسل بعدی برسد.

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به انتخاب‌های مردمی و مشکلاتی که در شنیدار مردم هست، گفت: ما 35 سال است که موسیقی درست را در اختیار مردم قرار نداده‌ایم. مردم امکان شنیدن موسیقی به شکلی مناسب را ندارند. پس چگونه انتظار داریم که انتخاب درستی داشته باشند. به راستی چند درصد از مردم ما به موسیقی درست دسترسی دارند. آیا رادیو و تلویزیون موسیقی را به بهترین شکلش برای مردم پخش می‌کنند. کاش امکان این فراهم شود که سلیقه مردم را هم ارتقا دهیم.

تندیس بهترین نوازنده سازهای ایرانی از نگاه کار‌شناسان به کیوان ساکت، سهراب پورناظری، پژمان حدادی و علی قمصری رسید.

خبرهایی از پیروز ارجمند

پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نام برگزیدگان این بخش را اعلام کرد، در سخنانی کوتاه گفت: تمام گره‌ها با دست ما باز نمی‌شود. ما به یک همت صنفی نیاز داریم. در دفتر موسیقی سعی کردیم که حداقل وظیفهٔ خود را در قبال موسیقی انجام دهیم و بررسی آثار را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم. خوشبختانه مدت صدور مجوز‌ها در حال حاضر به یک تا دو هفته رسیده است.

وی ادامه داد: لیستی هم از نام بزرگان موسیقی ایرانی تهیه شده تا از این پس آثار و کنسرت‌های این بزرگان نیازی به اخذ مجوز نداشته باشد.

همین صحبت‌های ارجمند و واکنش‌های تهمورس پورناظری در ادامه موجب حاشیه‌هایی شد.

تندیس بهترین نوازنده سازهای غیر ایرانی به امیر حجت، بابک ریاحی‌پور، همایون نصیری، علی جعفری پویان، هومن نامداری و آنتا اشتیاقی رسید.
ناشر برگزیده سال 1392 شرکت «ایران گام» شناخته شد و تندیس این بخش به صدرالدین حسین‌خانی اهدا شد.
تهیه کننده برگزیده کنسرت‌های موسیقی شرکت ققنوس شناخته شد و تندیس این بخش به محمدحسین توتونچیان اهدا شد.
تندیس بهترین تنظیم کننده موسیقی پاپ و تلفیقی به رضا تاجبخش اهدا شد.

یکی از لحظه‌های به یادماندنی مراسم دیشب که نشان از همدلی اهالی موسیقی داشت، زمانی بود که علی جعفری پویان برای گرفتن تندیسش به روی صحنه رفت و پس از گرفتن تندیس خطاب به حاضران گفت: امسال خداوند پدرام فریوسفی را بار دیگر به ما داد. خدا را شکر که او اکنون در میان ماست. از او می‌خواهم تا به روی صحنه بیاید تا بداند که در گرفتن این تندیس با ما سهیم است.

بخش دیگری از این مراسم به یاد درگذشتگان اختصاص داشت. گرامیداشت محمدرضا لطفی و سیمین بهبهانی.

اجرای گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو و با خوانندگی وحید تاج بخش دیگری از این برنامه بود.

چهره دیگری که در این جشن تقدیر شد، سیمین غانم بود. حسین ناهید، پرویز کلانتری، تهمینه میلانی و پری ملکی به روی صحنه آمدند تا از یک عمر فعالیت هنری سیمین غانم تقدیر شود. در این بخش به پیشنهاد مجری برنامه، حاضران در تالار وحدت قطعه «گل گلدون» را با هم همخوانی کردند.

تندیس بهترین قطعه موسیقی اصیل ایرانی از نگاه مردمی و از نگاه کار‌شناسان یک انتخاب واحد داشت و آن هم قطعه «چرا رفتی» ساخته تهمورس پورناظری بود.
تهمورس پورناظری که بار دیگر برای گرفتن تندیس به روی صحنه آمده بود، این بار حرف‌هایی زد که موجب حاشیه‌هایی شد.

وعده‌ها دروغ است؛ ما ممنوع الکار هستیم

پورناظری با اشاره به سخنان و وعده‌های پیروز ارجمند گفت‌: باید مردانه و رو در رو حرف زد. پس بگذارید بگویم که؛ مجوزهای کنسرت را دو یا سه روز قبل از اجرا می‌دهند، کار یک یا دو هفته‌ای نیست. ما کنسرت «چرا رفتی» را در تهران تمدید کردیم وبلیت فروشی را آغاز کرده بودیم که به ما گفتند بلیت نفروشید. در واقع ما یه جورایی ممنوع الکار هستیم.

وی ادامه داد: ‌ برای کنسرت‌های شهرستان‌ها هم همین مشکل را داریم.

پورناظری با اشاره به خروج پیروز ارجمند از تالار وحدت در زمانی که می‌خواستند از سیمین غانم تقدیر کنند، گفت: آقای ارجمند درست زمانی که می‌خواستند از سیمین غانم تقدیر کنند به خارج از سالن رفت. من این حرکت را اصلا درک نمی‌کنم.

بهترین قطعه موسیقی تلفیفی از نگاه کار‌شناسان به «برف روی کاج‌ها» رسید.
بهترین قطعه موسیقی تلفیقی از نگاه مردمی به قطعه «باران تویی» از گروه چارتار رسید.
تندیس بهترین قطعه موسیقی پاپ از نگاه کار‌شناسان به قطعه «امپراتور» با صدای مهدی یراحی اهدا شد.
تندیس بهترین قطعه موسیقی پاپ از نگاه مردمی به قطعه «یه خونه» با صدای بنیامین بهادری اهدا شد.
تندیس بهترین تک قطعه خارج از آلبوم از نگاه کار‌شناسان به «تاوان» با صدای احسان خواجه امیری اهدا شد.
تندیس بهترین تک قطعه خارج از آلبوم از نگاه مردمی به «نگرانتم» با صدای فرزاد فرزین اهدا شد.

در ادامه این مراسم مجری برنامه پیام کوتاهی از پیروز ارجمند را قرائت کرد که ارجمند نوشته بود: من برای بدرقه یکی از مهمان‌ها از سالن خارج شدم و خروج من هیچ ربطی به تقدیر از بانو سیمین غانم ندارد.

اجرای دو قطعه موسیقی از سوی مهدی یراحی و مرتضی پاشایی از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

افشین یداللهی، عباس سجادی و میرعلی نقی به روی صحنه آمدند تا تندیس‌های طلایی بخش شعر و ترانه را اهدا کنند.
تندیس طلایی ترانه برگزیده موسیقی پاپ از نگاه کار‌شناسان به ترانه «امپراتور» اثر منا برزویی رسید.
تندیس طلایی ترانه برگزیده موسیقی پاپ از نگاه مردمی به ترانه «ماه عسل» اثر روزبه بمانی رسید.
تندیس ترانه سرای برگزیده سال 1392 در موسیقی پاپ به روزبه بمانی اهدا شد.
تندیس بهترین آهنگساز موسیقی پاپ به شهاب رمضان برای آلبوم‌های جشن تنهایی و 28 رسید.
جایزه ویژه اهالی رسانه برای آلبوم اولی‌ها به گروه چارتار اهدا شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.