رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکل ما در مدیریت اقتصادی است، گفت: هنوز موتور تولید در کشور راه نیفتاده و برای عبور از شرایط رکودی نیاز به همت بلندتری دارد.

مهمترین مشکل ما مدیریت اقتصادی است/ ریشه تروریسم با عملیات هوایی خشکانده نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه شروع سال تحصیلی مصادف با آغاز هفته دفاع مقدس است و این نمادی است که باید در طول سال تحصیلی به آن توجه کنیم، گفت: دفاع مقدس برای ما یک تجربه سنگین و ارزشمند است و در کارهای پژوهشی این پدیده را به خوبی به عمل نیاوردیم.

وی با اشاره به اینکه برخی سوالات در زمینه دفاع مقدس وجود دارد، گفت: اقدامات ایران پس از جنگ و یا مسئله خاتمه جنگ و فتح خرمشهر مسائلی است که گاهی با آنها برخورد سلیقه ای می شود و لازم است یک تحقیق واقع بینانه صورت بگیرد.

لاریجانی به تحولات جهانی اشاره کرد و گفت: یک تغییر در توزیع قدرت جهانی به وجود آمده و شرایط جهانی از دو قطبی در حال عبور و در حال ایجاد شرایط چند قطبی است.

رئیس مجلس به ایجاد رویکردهای جدید در شرق اشاره و تصریح کرد: بعضی از قدرت ها در شرق حضور پیدا کردند و شرایط دنیا در حال رفتن به سمت قطب های متکثر با وزن های مختلف است.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل اساسی ما در مدیریت اقتصادی کشور است، گفت: هنوز موتور تولید در کشور راه نیفتاده و عبور از شرایط رکودی نیاز به همت بلندتری دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم در منطقه نقش تاثیرگذاری داشته باشیم باید رویکرد اقتصادی ما تغییر کند و باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و نقاط ضعف را شناسایی و آنها را رفع کنیم.

لاریجانی در ادامه به استقلال سیاسی کشورها در منطقه اشاره کرد و گفت: در دهه های قبل شاهد این پدیده نبودیم و برخی کشورها چنان مرعوب شرایط بین المللی بودند که حاضر نبودند برای استقلال خود گامی بردارند و پیش بینی ما این است که در آینده این چالش ها و استقلال طلبی کشورها بیشتر شود.

وی با تاکید بر بیداری سیاسی مردم جهان به سمت استقلال خواهی ادامه داد: در سطح بین المللی شاهد بیداری سیاسی هستیم و نقش رسانه های ارتباطی در این زمینه بسیار پررنگ است و موضوع بیداری سیاسی در دنیا یک موضوع قابل توجه شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به تحقیر نهادهای بین المللی اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ جهانی نهادهای بین المللی به وجود آمدند که امروز شاهد هستیم این نهادها از کیفیت میافتند نمونه آن ائتلاف ضد تروریستی علیه داعش است. یک ائتلافی خارج از این نهادهای بین المللی شکل گرفته و تصمیم به حمله علیه این گروهک تروریستی می گیرند.

وی یادآور شد: زمانی که این موضوعات خارج از نهادهای بین المللی بررسی می شود یعنی این نهادها کارآمدی خود را از دست داده اند. در بحث هسته ای ایران نیز برخی تحریم ها خارج از شورای امنیت ملی است که این خود نشان دهنده تحقیر نهادهای بین المللی است.

لاریجانی به حرف های روز گذشته باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: اوباما دیروز عنوان کرد چون دولت مرکزی توان مبارزه با تروریست ها را ندارد آمریکا باید وارد عمل شود پس یک ضابطه جدید به وجود آمده است. وقتی دولت مرکزی نتواند امنیت کشور را کنترل کند بنابراین کشورهای بیگانه وارد عمل می شوند.

وی در ادامه سخنانش به نابرابری اقتصادی در صحنه جهانی اشاره و تصریح کرد: نابرابری از نظر سرعت اقتصادی و پیشرفت خطری برای آینده است. در کشورهایی که نظام اقتصادی لیبرال دارند این شکاف در حال افزایش است.

به گفته لاریجانی تحولات منطقه و بیداری اسلامی جدا از بیداری سیاسی جهانی نیست و شرایط نابرابر اقتصادی و تحقیرشدگی نهادهای بین المللی و رفتارهای آمریکا باعث شده این پدیده به وجود بیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دموکراسی خواهی یک پدیده زنده در منطقه است، ادامه داد: نفرت نسبت به رفتارهای آمریکا در منطقه افزایش یافته است و موضع نفرت از رفتارهای آمریکا یک مسئله مهمی است که بعید است تغییر کند.

لاریجانی رشد تروریسم و افراطی گری در منطقه را یکی دیگر از تحولات منطقه ای دانست و گفت: این مسئله تاثیرات خودش را گذاشته و آمریکایی ها بعد از افغانستان و پاکستان به سمت کشورهای دیگری مانند سوریه، عراق و یمن رفته اند.

وی به اجلاس ضد تروریسم پاریس اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور آمریکا می گوید با ائتلافی که به وجود آورده است می خواهد ریشه تروریسم را بخشکاند اما آیا معقول است ریشه تروریسم با یک عملیات هوایی خشکانده شود این کار نفرت را بیشتر می کند و عملا جریان تروریسم را توسعه می دهد. این پدیده ای است که آمریکایی در به وجود آوردنش نقش داشتند. آمریکا می خواست از جریان تروریسم بهره تاکتیکی ببرد اما علیه اش شد.

رئیس مجلس به قدرت های جدید اقتصادی و علمی در منطقه اشاره کرد و یادآور شد: زمانی کشورهایی که قدرت نظامی و اقتصادی داشتند کشورهای اول بودند اما الان شرایط تغییر کرده است مثلا جوانان ایرانی در حوزه علمی رشد چشمگیری داشتند ممکن است از نظر اقتصادی در شرایط مناسبی نباشیم اما از نظر علمی پیشرفت خوبی داشته ایم.

به گفته لاریجانی وضعیت امنیتی کشور وضعیت باثباتی است که نمره خوبی می گیرد و از نظر دموکراسی کشور برجسته ای هستیم که دموکراسی همراه با پایه های دینی داریم.

وی به سه چالش ایران اشاره کرد و گفت: یک چالش پیش روی ما چالش های بین المللی است، در بحث اتمی طرف های غربی بهانه گیری می کنند و اصرار دارند قدرت هسته ای ایران را مخدوش کنند. در مجموعه مذاکرات بیشتر دنبال این هستند که در تحقیق و توسعه هسته ای ما تاخیر ایجاد کنند که البته توفیقی نخواهند داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی آسیب هایی داریم که باید واقع بینانه با آنها برخورد کرد، افزود: پدیده مواد مخدر یک آسیب بزرگ است اما آسیب اصلی ما در حوزه اقتصاد است. ما مشکل در دموکراسی نداریم و مهمترین مشکل ما در مدیریت اقتصادی است.

وی افزود: تربیت مدیران از نظر فکر کلان دقیق نبوده است و اگر بخواهیم اقتصاد شکوفا داشته باشیم باید بهره وری در تولید را افزایش دهیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.