وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نیازمند جلوگیری از تحریف خاطرات دفاع مقدس هستیم گفت: برخی از خاطراتی که از شهدا، جانبازان و ایثارگران نقل می شود گاهی به صورت غلوآمیز بوده و در برخی مواقع تحریف می شود.

وزیر ارشاد: نیازمند جلوگیری از تحریف خاطرات دفاع مقدس هستیم
 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «علی جنتی» روز شنبه در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به وقایع دوران جنگ تحمیلی اظهار داشت: دست اندازی به سرزمین ایران اسلامی جزو آرمان های رژیم بعثی صدام بود.

وی با بیان اینکه روزهای بسیار سختی بر این ملت گذشت در شرایطی که ارتش با فرار ژنرال هایش متلاشی شده و سپاه نیز هنوز آرایش جنگی ندیده بود افزود: همین مسایل سبب شده بود که دشمن بعثی را به طمع بیندازد که می تواند به راحتی سرزمین خوزستان را از پیکره ایران اسلامی جدا کند.

وی ادامه داد: شهدای زیادی در طول هشت سال جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب شد و جانبازان بی شماری که هنوز هم در میان ما همچون ستارگان درخشانی بر تارک افتخار این ملت می درخشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در یک چنین شرایطی با فرمان امام خمینی (ره) همه به جبهه ها روی آوردند و آنچه که سرنوشت جنگ را تعیین کرد حضور بسیجیانی بود که با خلوص نیت در برابر سلاح های مدرن دشمنان ایستادگی کرده و آنان را از این سرزمین اخراج کردند.

وی با بیان اینکه این حماسه ها باید برای نسل امروز بازگو شود اظهار داشت: اگر این وقایع به نسل جوان کنونی کشور و آیندگان ارایه نشود به تدریج محو شده و فراموش خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در سایه فداکاری ها و از خودگذشتگی شهدا، جانبازان و ایثارگران نظام جمهوری اسلامی ایران در حال پیشرفت و ترقی است گفت: هر چند نارسایی هایی در عرصه اقتصاد داریم که آن نیز به سبب هشت سال ایستادگی در مقابل زیادی خواهان بود.

جنتی خاطر نشان کرد: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران آنچنان قدرتی پیدا کرده که حتی دشمنان نیز بدان معترضند و اذعان می کنند که ایران قدرت اول منطقه است.

جنتی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران نبود گروه های تروریستی داعش بغداد را تصرف می کردند و همچنین در سوریه نیز که تمامی قدرت ها دست به دست هم داده بودند حکومت بشاراسد را سرنگون می کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز یکی از آرزوهای امریکایی ها کنار آمدن به نوعی با ایران است تا بتواند با مسوولین کشور سر یک میز به مذاکره بنشینند اما این ایران است که می گوید آمادگی نداریم چرا که شما یک کشور سلطه طلب هستید.

وی ادامه داد: غربی ها حتی در مسایل غیرهسته ای همچون سوریه و عراق نیز در طی مذاکره با نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و این نشان دهنده قدرت کشورمان است.

جنتی یادآور شد: باید حماسه هشت سال دفاع مقدس را در اذهان مان زنده نگه داریم و با همان روحیه ای که مردم در زمان جنگ داشتند هم اکنون نیز با سختی ها بجنگیم و راه را ادامه دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: اگر این حماسه ها حفظ و بازگو نشود از معنویت دور شده و به زندگی تجملاتی روی خواهیم آورد.

وی اظهار داشت: باید با تمامی ابزارهای هنری همچون سینما، کتاب و... برای بازگویی این حماسه ها برای نسل جدید استفاده کنیم.

جنتی ادامه داد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه ای است که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها و ارگان ها نهاده شده تا راه مقاومت در برابر سلطه جویی دیگران را زنده نگه داریم.

وی با بیان اینکه وظیفه داریم از هنرمندانی که در این راستا گام برمی دارند حمایت کنیم اظهار داشت: امسال هم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران غرفه ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص داده شده بود.

جنتی گفت: ما باید در حوزه جنگ و دفاع مقدس از تحریف جلوگیری کنیم چرا که برخی از خاطراتی که از شهدا جانبازان و ایثارگران نقل می شود گاهی به صورت غلوآمیز و گاهی تحریف آمیز است.

وی افزود: خوشبختانه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس وظیفه جلوگیری از این موارد را دارد و ما هم موظفیم آثار هنرمندان را در این زمینه به بنیاد ارایه دهیم تا تحریفی صورت نگیرد.

جنتی خاطر نشان کرد: نباید تاریخ را منحرف کنیم؛ همه افرادی که در جنگ تحمیلی بوده و تمامی حوادثی که روی داده دقیقا باید ثبت شده و برای آیندگان ارایه شود.

وی ادامه داد: اگر امروز اختلاف سیاسی با یک فرد یا جناحی داریم نباید به این مباحث مرتبط دهیم چرا که دفاع مقدس به هیچ گروه و فردی وابسته نبوده و نیست.

جنتی اظهار داشت: باید تاریخ درخشان دفاع مقدس دقیقا ثبت شود و همه افرادی که در آن نقش داشتند خارج از جریانات حزبی و سیاسی دقیقا بازگو شود.

وی گفت: هم اکنون نیز فارغ از اختلافات سیاسی و گروه بندی های حزبی همانند روزهای نخستین جنگ باید در مقابل جنگ نرم دشمنان در کنار یکدیگر در صفوف فشرده باشیم تا به مقاصد و آرمان های بلند امام (ره) دست یابیم.

به گزارش ایرنا در پایان این مراسم نیز نماد های مقاومت فلسطین و ایران به صورت نمادین و با حضور علی جنتی و خالد قدومی (نماینده مقاومت فلسطین) تبادل شد.

همچنین از بازیگرای چون بابک حمیدیان، مریلا زارعی و پرویز پرستویی و کارگردانانی چون مصطفی رزاق کریمی، محمدعلی باشه آهنگر و احسان عبدی پور تقدیر شد.

هنرمندان عرصه های دیگر هنری از جمله علی فریدونی(عکاس)، جمشید جم(خواننده)، محبوبه معراجی پور (داستان نویس)، رضا اسماعیلی(شاعر) نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمد تقی روغنی ها، مصیب نعیمی و سعید اللهیان نیز به عنوان سه فعال رسانه ای از دیگر افراد مورد تقدیر در این مراسم بودند.

در ادامه نیز از پایگاه های بسیج مرکز مختلف فرهنگی، هنری و رسانه ازجمله پایگاه بسیج خبرگزاری جمهوری اسلامی، پاسگاه سید شهدا سازمان سینمایی، پایگاه مقاومت بسیج روزنامه ایران، پایگاه معاونت هنری وزارت ارشاد ... تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.