بانکها و شرایط اقتصادی  و اجتماعی کشور

چندي پیش مراجع ديني نسبت به وجود ربا در بانكها و سودي كه از مردم مي‌گيرند اعتراض كردند و نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند. واقعيت اين است كه بانكهاي ربوي در شأن نظام مقدس اسلامي نيست و فعاليتهاي ربوي‌شان حرام است، زيرا درصدهاي بالايی كه از مردم دريافت مي‌كنند سبب ايجاد افزايش فعاليتهاي ربوي در جامعه مي‌شود و رويه ربوي در بنگاه هاي اقتصادي كشور هم شكل مي‌گيرد. از اين رو بيشتر مردم اعتراض مي‌كنند چه فرقي است بين ربايی كه در بيرون با درصد بالا در جريان است با بانكها که همين درصد بالا را با سود از مردم دريافت مي‌كنند و اين مسأله نظام بانكي با روح اسلام، قرآن و شريعت مقدس همخواني ندارد. به هر حال سود بانكي هر چه بيشتر باشد مردم مجبورند بالاترين درصدها را متحمل مي‌شوند. البته بانكها درصدها را 22 درصد يا 29 درصد اعلام مي‌كنند، در حالي كه اين گونه نيست و بعضاً چك و سفته، هديه و زيرميزي سبب می‌شود درصد وام به بالاي 35 درصد برسد.

 در حال حاضر به فراوانی شنيده ايم كه بانكها در سرمايه گذاري ها، برج سازي و بنگاه هاي اقتصادي شريك شده‌اند، در واقع امروزه دغدغه اصلی آنها این است که چگونه و کجا سرمايه گذاري كنند تا بيشترين سود نصیبشان شود و در این بین با سرمایه گذاری ناشی از پول مردم سود فراوانتری را به جيبشان سرازير كنند. غافل از آنكه اگر خداي نكرده امنيت روحي، معيشت واقتصاد خانواده ها در ايران اسلامي خدشه دار شود، ديگر اعتمادی به بانكها باقي نمي ماند. به همين خاطر نبايد بانكها در اندیشه تاسيس بنگاه هاي اقتصادي و برج سازي باشند، بلكه ضروری است در اين شرايط زماني، به بهتر كردن معيشت مردم فکر کنند.

چه بسیار جوانان در سن ازدواجی كه به خاطر 5 ميليون وام كه توسط دولت تصويب شده و سزاوار دريافت آن هستند آواره شده و آن قدر اذيت دیده‌اند كه از ازدواج پشیمان شده و فرار را بر قرار ترجيح داده‌اند. اما افرادي هستند با سودهاي بالا وامهاي كلاني از بانكها دريافت مي‌كنند و با توجه به استقبال بانکها به ثروت افزايي مي‌پردازند. ولي جواني كه مي‌خواهد 5 ميليون وام ازدواج و يا 10 ميليون وام اشتغال بگيرد تا بلکه بتواند كاري را با آن شروع نماید، مانعش مي‌شوند و زير بار نمي‌روند.

اين گونه، بانكها صدمه جبران ناپذيري را بر پيكره نظام اسلامي وارد مي‌كنند، با این وجود اميدواريم بانكها با انصاف فعاليتهاي ربويشان را تعطيل كنند.

البته از زماني كه مراجع اعتراض كرده اند، سيستمهاي نظارتي كار خودشان را شروع كرده و مجلس هم پيگير اين مساله است تا جلوي فعاليتهاي ربوي بانكها گرفته شود.. هر چند با وضع قوانین، تمهیدات لازم به عمل می‌آید، ولی بانکها از زاويه ديگري وارد مي‌شوند و اقدامهای ديگري مانند ليزينگ ماشين و پيش فروش كردن ساختمانها را شروع می‌کنند تا درصد بيشتر و سود فراوانتری هم برايشان داشته باشد كه باز اين مسأله خطرناك است و باید به آن نیز فکر کرد .

واقعیت آن است که بانكداري اسلامي يكي از شيوه هاي مترقی است كه اهداف و آرمانهاي مقدس نظام را پاسداري مي‌كند، بنابراین، آموزه‌های ديني حكم مي‌كند بانكها بدون فعاليتهاي ربوي باشند، زيرا ما مسلمانیم و هزاران شهيد داده ايم تا برنامه هاي اسلام را در كشور پياده كنيم. اين در حالي است كه يكي از برنامه هاي اسلام دوري از رباست و اگر در جامعه هر كسي ساز خودش را بزند، بانك ربا بگيرد،عده اي دنبال قاچاق و عده اي ديگر لابی های خودشان را داشته باشند و هركسي به دنبال تأمين منافع خودش باشد، اعتماد و امنیت مردم سلب می‌شود.

در شرایط حاضر در بانکها که هر كس سود بيشتر بدهد وام بيشتري به او تعلق می‌گيرد دیگر جوان نيازمند قادر به دریافت وام نخواهد بود و در نهايت خانواده ها و استعداد ها پیش از اینکه تشکیل شود متلاشي شده یا به هدر می‌روند، توازن اقتصادي به وجود نمي آيد و نابساماني به اوج خود مي‌رسد.

حال اگر مراجع محترم تاكيد مي‌كنند و نظام مقدس جمهوري اسلامي سرمايه گذاري مي‌كند به خاطر اين است كه اهداف اسلام جايگزين شود، چون يكي از مهمترين عوامل تورم در جامعه ربا و رشوه است وعامل نابساماني اقتصاد در جامعه همانا بانكها هستند كه اگر مواظب نباشند نا امني گريبانگير خودشان هم مي‌شود.

* عضو كميسيون اقتصادي مجلس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.