دس آنلاین- احمد فیاض: گام بر کوچه ای می گذارم که بوی دریا، جنگل، درخت و آب در جای جای اش؛ شور و نشاط ایجاد می کند. 

نگاهی به فرهنگ خلاقانه شهید مداری در  استان های شمالی

کمی آن طرف تر و در میان انبوه درختان جنگل، صدای دلنشین عبور آب در دل رودخانه ؛نه تنها هر رهگذری را؛ بلکه ماهی های رود را نیز به وجد می آورد. آسفالت کوچه در نهایت به راه خاکی ختم می شود که در پیچ و خم زیبای درختان جنگل، نمی توان انتهایش را حدس زد! خانه های روستایی با معماری خاص خطه سرسبز مازندران و گیلان در دو سوی جاده؛ چشم انداز روح فزایی در پیش روی رهگذران قرار می دهد! آری! اینجا مازندران است! اینجا گیلان است! اما نه...! اینجا زادگاه شهیدان است!  این را تابلوهای بزرگ شهید و شهیدانی می گوید که در نمای بیرونی و یا بالکن های خانه های روستا نصب العین رهگذران واقع شده است. گرچه اینجا روستایی در چابکسر گیلان است اما به یاد می آورم که مشابه این چشم انداز معنوی حماسی را در رامسر مازندران نیز دیده ام. خانه ای که در نمای بیرونی با دو تصویر از شهدای گرانقدر 8 سال دفاع مقدس مزین و در گوشه ای از آن نوشته شده بود: منزل ابوالشهیدین ...! حتی آنسوتر و در ساری و روستاهای اطرافش نیز مشابه چنین مبلمان بصری را بارها دیده بودم. حالا در گذرم از کوچه در کنار بوی دریا، جنگل، درخت، و آب و ماهی رودخانه؛ شمیم غیرت، مردانگی، مقاومت، پایداری، عزت و ... می پیچد!.

  • امروز در حالی آخرین روز از ایام الله گرامیداشت دفاع مقدس سپری می گردد که به نام «عزت و پایداری، وحدت ملی و استکبارستیزی» نامگذاری شده است. در ادامه این نامگذاری و در محور تبلیغی افزوده شده است: ایستادگی با تاسی از عزت و غیرت ملی در مقابله با ترفندهای استکبار جهانی و صهیونیست بین الملل.

بنابر گزارش قدس آنلاین؛ اکنون ثابت شده که یکی از ترفندهای تهاجمی استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل در راستای براندازی؛ کمرنگ کردن نام و یاد شهیدان انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس (نمادهایی از عزت و غیرت ملی) است. چرا که آنان در اتاق های جنگ نرم بدرستی فهمیده اند که رمز بقای انقلاب اسلامی و نقشه راه چگونگی تدام انقلاب تا اتصال به انقلاب قائم آل محمد(ص) و در یک کلام رمز پیروزی نهایی در وصیت نامه شهدا، سیره شهدا، حماسه آفرینی شهدا و دیگر آثار به جای مانده از آنها نهفته است. مقام معظم رهبری که با فراست و ژرف نگری خاص خود به نیکی متوجه این نکته شده اند؛ بارها در بیانتشان بر اهمیت زنده نگاه داشتن یاد گرامی شهیدان تاکید ورزیده اند. همین چندی پیش ایشان طی پیامی به دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) که میزبان دو پیکر شهید گمنام دوران دفاع مقدس بودند؛ خاطرنشان کردند: «زنده نگاه داشتن یاد شهیدان، زنده نگاه داشتن آزادی و فداکاری است». اما شاخص ترین کلام فرمانده معظم کل قوا  این توصیه است که فرمودند:« زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست!».

در همین راستا؛ مردمان انقلابی استان های شمالی که حماسه آفرینی و رشادت های بیشمارشان در طول انقلاب و 8 سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و در این راه هزاران شهید تقدیم میهن نمودند با ابتکاری پسندیده و خلاقانه؛ همواره نام و یاد شهیدان را در هر کوی و برزن خطه سرسبز شمال زنده نگاه داشته که می تواند الگوی مناسبی برای سایر رهپویان وصال و شهادت باشد. البته ناگفته نماند که این حرکت فرهنگی شایسته و خودجوش، رویه نوظهور و تازه ای در این خطه نیست بلکه از همان دوران دفاع مقدس اتخاذ شده و با مرور زمان تثبیت و مبدل به فرهنگ شده است. اغلب مسافران و گردشگران که بارها از مناطق شهری و روستایی استان های شمالی عبور کرده اند شاید چنین صحنه های غرورانگیزی را مشاهده نموده که منازل شهدا با تابلوهای بزرگ دیواری از تصویر شهید زینت یافته که معرف منزل پدر شهید و یا منزل خود شهید است. باری این اقدام باعث می شود تا علاوه بر نوعی تکریم و تجلیل از خانواده معزز شهدا؛ همواره نام و یاد شهدا نیز در منطقه زنده باشد و تلنگری باشد بر اعمال و رفتار و روزمرگی های ما تا رسالت خود را در مواجه با شهدا فراموش ننماییم

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.