قدس انلاین-سیدحبیب قاانی:شایداوج گرفتن زمزمه حذف زنگ هنر درمدارس بود که باعث شد همزمان با اغازسال تحصیلی جدید،انجمن هنرمندان نقاش ایران بیانیه‌ ای صادر کرده و درآن ضمن اعتراض نسبت به در حاشیه بودن زنگ هنردرمدارس، برای اصلاح آنچه در زنگ مدارس مدرسه‌ها می‌گذرد، برای همکاری با آموزش و پرورش اعلام آمادگی کند.

رنگ باختن زنگ هنردرمدارس/خداحافظ زنگ نقاشی!

به گزارش قدس آنلاین،اگرچه هنوز مقام رسمی این خبر را تایید نکرده اما روند سالهای اخیر نسبت به زنگ هنر وورزش نشان دهنده ان است که ارام ارام این دوزنگ رو به فراموشی گذاشته ومدارس ترجیح می دهند از این زمان به نحو دیگری استفاده کنند.

*اعلام نگرانی از حذف یا بی‌رنگ شدن درس هنر

ایجاد چنین فضایی باعث واکنش انجمن هنرمندان نقاش ایران در اغاز سال تحصیلی شد در متن این بیانیه آمده است:بار دیگر با شروع کار مدارس، اوقات فراغت تابستانی کودکان، نوجوانان و جوانان مدرسه‌ای، جای خود را به دلهره‌ی درس، امتحان، آزمون تیزهوشان و آزمون‌های رنگ و وارنگ کنکورهای رسمی و نیمه‌رسمی می‌دهد.جدا از خبرهای تلخ مربوط به کودک آزاری مدرسه‌ای، خشونت‌های روحی و فیزیکی آموزشی، آتش‌سوزی کلاس‌های درس، نگرانی والدین از انتخاب محل مناسب برای تحصیل فرزندان و تأمین هزینه‌های ریز و درشت تحصیل در مدارس انتفاعی و غیرانتفاعی، دغدغه‌ی حذف یا بی‌رنگ شدن برخی مواد درسی شوق‌برانگیز برای دانش‌آموزان مانند هنر، ورزش،‌ حرفه و فن و زنگ کتاب‌خوانی، دلسوزان فرهنگ و آموزش کشور را نگران کرده است.

در بخشی دیگر آمده است:جدا از سازوکار این‌سو – آن‌سو دویدن اغلب بی‌هدف دانش‌آموزان در زنگ ورزش، خلاصه شدن درس حرفه و فن به آزمون‌های کتبی و فعالیت‌های غیرکارگاهی، حذف زنگ کتابخانه و بی‌توجهی به نقش کتاب و کتابخوانی در فرآیند پرورش، حذف یا بی‌رنگ شدن درس هنر، سبب نگرانی هنردوستان این سرزمین مانند انجمن هنرمندان نقاش ایران شده است.

با وجود تذکرهای پیاپی مسوولان و دلسوزان فرهنگ و هنر کشور درباره‌ی لزوم توجه به اوقات فراغت دانش‌آموزان و فعالیت‌های فوق برنامه‌ی مدرسه‌ای‌، توجه به زنگ هنر و ارائه‌ی رویکردهای خلاق آن فقط در آیین‌نامه‌ها خلاصه شده و همچنان زنگ هنر، آماج حملات واحدهای درسی دیگر مانند درس ریاضی و علوم قرار گرفته و از محتوای وجودی خود خالی شده است.

نقش هنر در فراگیری مهارت‌های زندگی، رشد خلاقیت و آمادگی برای آینده، امری انکارناپذیراست. توجه به فعالیت‌های هنری نقاشی، خوش‌نویسی، نمایش و موسیقی هم نقشی سازنده در روح و روان کودک، نوجوان و جوان مدرسه‌ای دارد و برای حضور او در مدرسه و فضای مدرسه‌ای انگیزه‌ای والا به‌شمار می‌رود.

هرچند در بسیاری از نظام‌های جهانی آموزش و پرورش، فراگیری درس‌های نظری با یاری جستن از ویژگی‌ها و توانایی‌های هنر صورت می‌گیرد، نظام آموزش و پرورش ما جریانی معکوس را دنبال می‌کند و زنگ هنر اغلب قربانی تفکرات نظام کنکوری و حفظیات درسی می‌شود و خواسته و ناخواسته از زنگ آموزشی مدارس کنار گذاشته می‌شود.

واقعیت آن است که معدود معلمان و مربیان خلاق هنر کشورمان در حاشیه قرار گرفته‌اند و اغلب فقط توسط مدارس خاص در شهرهای بزرگ به کار گرفته می‌شوند و تربیت معلم‌های ورزیده هنر در دستور کار نظام آموزشی ما قرار ندارد.

حذف رسمی و غیررسمی درس هنر مدارس، انجمن هنرمندان نقاش ایران را بر آن داشته است که نگرانی‌های خود را از وضعیت موجود نظام آموزشی موجود ابراز کند و از آنجا که سازوکار نظام آموزش و پرورش ما مبتنی بر آموزش آن هم از نوع نمره‌محور و آزمون‌اندیش – پایه‌ریزی شده و از رویکرد به «پرورش» غافل مانده است، این انجمن وظیفه‌ی خود می‌داند به‌عنوان نهادی باسابقه و مردمی، رویکرد نهادینه‌شده‌ی خود را در امر پاسداری از نقش سازنده‌ی هنر یادآوری کند و پیشنهادهای عملی خود را با مسوولان اجرایی در میان بگذارد.

*آموزش و پرورش: هنر را احیا می کنیم

اما مسئولان فعلی وزارت آموزش و پرورش تاکید دارند در این دوره مدیریت، بهای بیشتری به زنگ هنر خواهند داد.

چندی قبل، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: متاسفانه در برخی مدارس نگاه به درس هنر برای جورکردن ساعات تدریس معلمان است، در حالی که در ساعت آموزشی این درس قوه خلاقیت و تفکر دانش آموزان رشد می کند و ارتقا می یابد. بنابراین نگاه به این درس باید تغییر کند و در وهله اول باید دبیران این درس، متخصص آ ن باشند و در رشته های مختلف هنری حرفی برای گفتن داشته باشند. در وهله دوم باید ساعت آموزشی این درس نیز کامل باشد و فقط در این صورت می توانیم ادعا کنیم زنگ هنر را احیا کردیم.اما با توجه به این که بسیاری از معلمان هنر در مدارس از آموزش کافی برخوردار نیستند و به اصطلاح، خودشان دستی در خوشنویسی ندارند، بعید است بتوان به این زودی ها، خوشنویسی را در مدارس کشور جا انداخت و به نظر می رسد این گونه اظهارنظرها نتواند در مقام عمل، گرهی را از مشکل بدخطی دانش آموزان باز کند.

*در مقابل حذف زنگ هنر ایستادگی می‌کنیم

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره برخی اخبار مبنی بر حذف زنگ هنر از مدارس، گفت: من به شدت با این شایعه مخالفت می‌کنم چرا که حذف زنگ هنر توهین به منزلت هنر است.

جواد هروی اظهار کرد: من معتقدم اگر قرار است درسی از دروس مدارس حذف شود باید درس‌های زبان و ادبیات انگلیسی و عربی حذف شود زیرا دانش‌آموز ما بعد از 12 سال حتی نمی‌تواند یک جمله به زبان انگلیسی با عربی صحبت کند!

وی با تاکید بر اینکه نباید در بخش آموزش نگاه حذفی را اعمال کرد، افزود: اگر هم در ساختار آموزش و پرورش نگاه حذفی وجود داشته باشد باید کارشناسانه باشد، من فکر نمی‌کنم در این زمینه کارشناسی صورت گرفته باشد. نماینده مردم قائنات در مجلس تصریح کرد: من به شدت با این شایعه مخالفت می‌کنم و معتقدم این قضیه از اساس زیر سوال و نامبارک است و اگر بخواهیم زنگ هنر را از مدارس حذف کنیم یا جذب مربیان هنر را متوقف کنیم توهین به منزلت هنر خواهد بود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هنر یکی از پایه‌های معرفت است، گفت: ما در مقابل حذف زنگ هنر از مدارس ایستادگی می‌کنیم و اگر نیازی باشد اعتراض خود را به مسئولان ذیربط در این رابطه اعلام خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.