حسین پورحسین: قدس ویژه خراسان - نشست علمی، تخصصی ضرورت بلندمرتبه سازی با عنوان فرصتها و تهدیدها برگزار شد.

تعادل را در بلندمرتبه سازی رعایت کنیم

رئیس مرکز پژوهشهای شورای شهر در این جلسه گفت: آیین‌نامه تخصصی در مرکز پژوهش تدوین شده است و با توجه به گستردگی زمینه‌های علمی در مدیریت شهری، مرکز پژوهشها ارتباط با مراکز دانشگاهی را در جهت رفع کمبودها و سامان بخشی و ترویج اندیشه صاحب نظران و اطلاع‌رسانی و نشر و جذب افراد صاحب نظر و بهره‌مندی از تخصص آنها را در این مرکز با ایجاد تعامل در حوزه مدیریت شهری ایجاد کرده است.

دکتر براتعلی خاکپور با اعلام اینکه در هفته مصوباتی درباره بلندمرتبه سازی فرصتها و تهدیدها خواهیم داشت، افزود: مرکز پژوهشها با تعامل دو سویه با شهرداری و دانشگاه در جهت تقویت پژوهش محوری و بهره‌گیری از توان علمی و مطالعات و پژوهشهای انجام شده راهبردهایی برای جلب مشارکت فراهم ساخته است.

علیرضا رضوانی عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هم با تأکید بر اینکه در بعضی از شهرهای بزرگ، بلند مرتبه سازی را آبروی شهر می‌دانند، گفت: در جاهایی هم بلندمرتبه سازی عارضه شهری به حساب آمده و با این نظرات متفاوت باید بحثهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و تأثیرات بین ساختاری مورد توجه قرار گیرد و شبکه حمل و نقل و زیرساختهای شهری مدنظر باشد تا در بلند مرتبه سازی به شهر هویت جدیدی ببخشیم.

وی با تأکید بر اینکه در بلند مرتبه سازی باید تفکیک کاربرها مدنظر باشد، افزود: بلند مرتبه سازی و توسعه شهری وارداتی است و آنچه را که در گذشته پیش‌بینی کرده‌اند، در آینده شاید شیوه اجرایی آن عوض شود و نیاز باشد که محل زندگی محل کار هم بشود و باید این مسأله به طور جدی مورد نظر قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد به تشریح ظرفیت سازی برای بلند مرتبه سازی پرداخت و با تأکید بر اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری تعاریفی دارد، گفت: باید به عنوان یک اصل از ظرفیت زمین و پیرامون آن استفاده بهینه کنیم و نقطه جغرافیایی هم موردنظر قرار گیرد.

محمدرضا حسین‌نژاد با اشاره به بحثهای زیست محیطی و زلزله و ظرفیتهای مورد نیاز مشهد از نظر اقتصادی و اجتماعی گفت: نقطه تعادل را باید در همه ابعاد برای بلند مرتبه سازی رعایت کنیم و با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی و بویژه دینی نظریه‌های موافق و مخالف را مورد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در طرح جامع مشهد حالت میانه‌ای در نظر گرفته شده است، افزود: رشد افقی نباید در بارگذاری بلند مرتبه‌ها بیش از ظرفیت ترافیک و زیرساختها باشد و باید معیارهای فرهنگی اقتصادی و فضای زیست محیطی و کالبدی طرحها را در بلند مرتبه سازی مورد توجه قرار دارد.

مهدی ذاکر الحسینی عضو شورای اسلامی شهر مشهد هم گفت: اگر شهامت برخورد با تخلف را داشته باشیم می‌توانیم برای اجرای طرح جامع با همان ملاحظات و محدودیتها در انتخاب مکان و محورهای پیشنهادی طوری عمل کنیم که کسی توجیهی برای خلاف نداشته باشد.

وی بر لزوم بالا بردن هزینه تخلف در کمیسیون ماده 100 گفت: همان طور که برای بلند مرتبه سازی مشوق گذاشته‌ایم، هزینه تخلف را باید در دو ماه آینده بالاتر ببریم تا جاهایی که قابلیت بلند مرتبه سازی ندارند، با آن برخورد شود.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: 10 هزار 408 پروانه از اول سال 92 تاکنون صادر شده که 21 درصد آن واحدهای بالای 10 طبقه است.

ذاکر الحسینی افزود: با توجه به توسعه شهری باید روی بحث بلند مرتبه سازی ضوابط و مقررات کاملاً رعایت شود و طرح تفصیلی همزمان با طرح جامع شروع شد و در خیلی از بخشها باورها و دیدگاه‌ها به شور گذاشته شد تا آنها که حرفی برای گفتن دارند، از نظرشان در زمینه فرصتها و تهدیدها و چگونگی بهتر استفاده کردن از زمین استفاده شود.

وی با اشاره به پروانه‌هایی که در مناطق مختلف شهر صادر شده است، گفت: پروانه‌هایی که الان گرفته شده نشان می‌دهد که بعد اقتصادی پروژه‌ها مدنظر سازندگان بوده است.

علی همایی‌فر رئیس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوي گفت: در فرایند بلند مرتبه سازی باید حقوق شهروند و همسایه در نظر گرفته شود و ما نمی‌توانیم شاهد آن باشیم که بلند مرتبه سازی مشرف به حریم همسایه باشد یا باعث شود که آنها از دیدن نور بی‌بهره شوند.

محمدهادی جاوید نایب رئیس اول و عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوي هم گفت: حیاط‌های ما امنیت ندارد و هر اقدامی که در زمینه ساخت و ساز انجام می‌دهیم، باید حق مردم را هم در نظر بگیریم و مردم به گل و گیاه و نورپردازی شهری نیاز دارند و نمی‌شود همه را حذف کرد.

وی با تأکید بر اینکه شادابی شهر مشهد در این سالها زبانزد خاص و عام است، افزود: باید این واقعیتها را ببینیم، چرا که مردم ما با اینها احساس غرور می‌کنند که در این شهر زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: پولدارها نمی‌توانند هر کجا که بخواهند ساخت و ساز کنند و باید نظرسنجی کنیم که چه کسانی حاضرند در بلند مرتبه‌ها زندگی کنند.

محمد رحیم رهنما عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی گفت: شهرها را فشرده کرده‌اند و بلند مرتبه سازی هم جزو تولید پایدار است و شهرها را نباید گسترده کرد.

وی با بیان اینکه بلند مرتبه سازی سابقه دیرینه دارد، گفت: ما عقب هستیم و این کاری است که شهر فشرده و بلند مرتبه شود ضرورت دارد، اما اینکه به چه نحوی باشد، باید پیرامون آن مطالعه کرد و بلند مرتبه سازی باید با شرایط خاصی انجام شود و نیازهای خدماتی مردم در حوزه شهرسازی و توسعه شهری و حمل و نقل مدنظر باشد و مشکلات پیرامونی نداشته باشد.

رهنما با تشریح ساخت و ساز در بعضی از مناطق مشهد گفت: در منطقه سرشور 118 ساختمان ساخته شده که 80 درصد سرمایه‌گذاران آن خارج از مشهد بوده‌اند و باید مراقبت کنیم که خدمات عمومی شهروندان رعایت شود و شهروندان مشهدی باید مطمئن شوند که با نظارت و کنترل شهرداری، شهر نامنظم نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.