یک مطالعه نشان می دهد که دادن آنتی بیوتیک به کودکان پیش از دو سالگی احتمال چاقی آنها را در پنج سالگی افزایش می دهد.

مصرف آنتی بیوتیک پیش از دو سالگی احتمال چاقی کودکان را افزایش می دهد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایرنا از هلث، این مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می دهد کودکانی که تا قبل از دو سالگی دست کم چهار بار آنتی بیوتیک مصرف کرده اند احتمال چاق شدن آنها در پنج سالگی بیشتر است.

این موضوع با کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف نکرده اند قابل مقایسه است.

یک فرضیه این است که آنتی بیوتیک ها برخی باکتری های موجود در معده را می کشند.تحقیقات قبلی نشان داده اند که باکتری خوب در روده می تواند احساس گرسنگی را متوقف کرده و از بیش خوری جلوگیری کند.

در این مطالعه محققان اطلاعات 64 هزار و 580 کودک را از سوابق بهداشتی که در فاصله زمانی میان سال های 2001 تا 2003 جمع آوری شده بود تجزیه و تحلیل کردند.

محققان اطلاعات مراجعه به پزشک را در جریان پنج سال اول زندگی بررسی کردند.

تقریبا 70 درصد کودکان قبل از دو سالگی آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند که بطور متوسط می توان گفت برای هر کودک دو تجویز ارائه شده بود.

این مطالعه نشان داد که تا سن دو سالگی 23 درصد از کودکان اضافه وزن داشتند و یا چاق بودند که این میزان در سه سالگی به 30 درصد و در چهار سالگی به 33 درصد افزایش یافت.

هر چه مدت زمانی که به کودکان آنتی بیوتیک داده می شد بیشتر بود احتمال چاق شدن آنها نیز در سال های بعدی زندگی بیشتر بود.

دکتر «لی چارلز بالی» از بیمارستان کودکان در فیلادلفیا واقع در آمریکا گفت: ما دوست داریم که شاهد کاهش قابل توجه مصرف آنتی بیوتیک باشیم اما مشاهده می کند که مصرف آنتی بیوتیک نه تنها مصرف پزشکی دارد بلکه عوامل اجتماعی و اقتصادی نیز در تصمیم گیری برای مصرف آنتی بیوتیک دخیل هستند.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد که والدین نباید به پزشکان اصرار کنند که به کودکان آنها آنتی بیوتیک بدهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.