هوای مشهد در روز عرفه سرد اما گرمای وجود صدها زائر در حرم مطهر رضوی از سرما کاسته و دستان حاجت و عفو زائران در جوار ملک پاسبان رضوی به سوی آسمان بلند شده است.

دستان حاجت خیل زائران حرم مطهر رضوی به سوی آسمان عرفه

 به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، از همه جای ایران به صحن و سرای آستان مقدس آمده اند، اینجا حریمی است که همه را می پذیرد و حضور پرشور زائران و دستان گشوده آنان به سوی آسمان در این صحن و سرا، صحرای عرفاتی را تداعی می کند که حجاج و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)، یکصدا با چشمان اشکبار دعای بندگی و طلب بخشش را زمزمه می کنند.

خادمان بارگاه منور رضوی مامور خدمت رسانی به بیش از 800 هزار زائر و مجاور ایرانی و غیرایرانی در این صحن و سرا و در روز بزرگ عرفه هستند که خود را خادم شهید کربلا می دانند تا آب را به لب تشنگان این صحن و سرا برسانند.

از غروب شب هشت ذی الحجه تا غروب عرفه، بندگان تقصیرکار پروردگار دستان عفو و دستان حاجت نیازمندان درگاه ایزدی به سوی آسمان بلند می شود تا از باران رحمت و گذشت خالق یکتا بهره مند شوند.

شب و روز عرفه موقعیت بسیار خوبی است، بهترین فرصت برای جاماندگان از شب قدر تا از این موقعیت هم برای عفو گناهان خود دعا کنند و هم برای توشه آخرت به اعمال صالحه مشغول شوند.

در روایات نقل شده که در عرفه هر دعای خیری از سوی انسان اجابت می شود و برای هر فردی که در این روز اطاعت الهی کند و اعمال صالحه انجام دهدف معادل 170 سال اطاعت و عبادت محاسبه می شود.

عظمت شب و روز عرفه بسیار والاست و بر دعا کردن در این مدت زمان بسیار تاکید شده است، در روایات آمده است که در عرفه دعا کنید و یقین بدانید که این دعاها به اجابت می رسد.

در روایتی از امام محمد باقر (ع) آمده که حضرت فرمودند: 'سریع ترین دعایی که به اجابت می رسد، دعایی است که یک برادر مومن درحق برادر مومن دیگرش می کند و پشت سر او نیز برایش از خدا خیر می خواهد نه فقط در حضورش' پس در روز بزرگ عرفه برای دیگران نیز دعا کنید، آنان که فرصت حضور در این روضه منوره را نداشتند.

عظمت روز عرفه با عظمت ماه مبارک رمضان برابری می کند که از نظر گسترش مغفرت الهی همه را دربرمی گیرد و قطعا اگر در چنین روزی بنده ای از خداوند طلب مغفرت کند در درگاه الهی پذیرفته می شود.

یک استاد حوزه و دانشگاه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هر لحظه ای از لحظات روز عرفه برای ما گرانبهاست، بهترین فرصت برای طلب عفو از خداوند و گشایش مشکلات است.

حجت الاسلام 'سید محمد جعفر طباطبایی' افزود: در روایات امده است، در روز عرفه جبرئیل حضرت آدم را به عرفات برد و در محل جبل الرحمه نوری از آسمان به بدن آدم تابید و تمام تاریکی ها از بدن وی خارج شد لذا گفته می شود که هیچ سائلی در این روز از درگاه خداوند ناامید بازنمی گردد.

وی بیان کرد: روز عرفه روز حاجت خواستن برای عمر ابدی انسان است و بهترین دعاها که در این روز مستجاب می شود، دعایی است که برای دیگران انجام گیرد.

وی اظهار کرد: در این روز بزرگ دعای اولاد در حق والدین و دعای والدین برای اولاد بی تردید از سوی پروردگار اجابت می شود و خداوند فرزندان را از انحراف دور می گرداند.

وی گفت: روز عرفه خاطره پرشکوه دعای عرفه امام حسین (ع) را در قلب خود دارد، در ان روز به همراه گروهی از فرزندان و شیعیات دست ها را همچون مسکینی که طعام طلبد ، برابر صورت مبارکش قرار داد و شروع به خواندن دعای عرفه کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هر ساله در سرزمین نورانی عرفات، دعای انسان ساز عرفه با صدایی دلنشین توسط بسیاری از زائران خوانده می شود، و اگر مقدور نبود این دعا را می توان در اماکن متبرکه دیگر نیز قرائت کرد.

وی افزود: خواندن دعا و زیارت امام حسین (ع) در این روز محبت خداوند را در دل بندگان افزون می سازد و در روایات آمده است که خداوند در ابتدا زائران امام حسین (ع) و سپس زائران درگاه خود را مورد تفقد قرار می دهد.

وی بیان کرد: در روز عرفه مستحب است که بعد از نماز ظهر و عصر دو رکعت نماز خوانده و در هنگام قنوت دستها بالاتر از سر به سوی آسمان گرفته شود؛ دعا کند و طلب مغفرت نماید تا دعایش مستجاب شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.