معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه با برنامه‌ريزي متكي به اقتصادمقاومتي مي‌توانيم كشور را اداره كنيم، گفت: می‌خواهیم بودجه‌اي شفاف و روشن و مختصر البته با پيوست‌هاي آن به مجلس شورای اسلامی تقديم كنيم اما آنچه نمايندگان بايد تصويب كنند، خيلي محدود است.

کشور را می‌توانیم با اقتصادمقاومتي اداره كنيم/ بودجه مختصر به مجلس می‌فرستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت با اشاره به همكاري دولت و مجلس در تدوين و تصويب قانون بودجه سال 93 گفت: از اول فروردين امسال كشور هم داراي قانون بودجه بوده و هم آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن مهيا شده بود.

وي افزود: اجراي بودجه از ابتداي سال موجب اقدام براي دست‌يابي به اهداف ذكر شده در بودجه از همان هنگام شده است.

گزارش 6 ماهه خزانه‌داری

نوبخت گفت: در گزارش رسمي كه خزانه كشور براي 6 ماهه اول امسال داده است، موفق شديم بيش از 10 هزار و 80 ميليارد تومان براي اعتبارات عمراني پرداخت كنيم كه نسبت به سال گذشته 3.3 برابر افزايش را نشان مي‌دهد.

وي افزود: اين نكته قابل افتخار است كه اعتبارات عمراني استان‌ها را در 6 ماهه اول به صورت 100 درصد پرداخت كرديم و از طرف ديگر مبلغ اختصاص يافته در اين 6 ماه نسبت به سال قبل بيش از 12 برابر است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ابراز اميدواري كرد كه تا پايان امسال 246 طرح ناتمامي كه تصميم بر اتمام آنها در سال‌جاري گرفته شده و همچنين همه طرح‌هايي كه رياست جمهوري در سفرهاي استاني خود قول اتمام آنها را در امسال داده است، به موقع افتتاح كنيم و مردم باور كنند كه آنچه دولت درباره انضباط مالي و بودجه‌اي اعلام كرده است، به آن عمل مي‌كند.

وي افزود: براساس قيمت تمام شده و ميزان بهره‌وري كه يك دستگاه خواهد داشت، بودجه آن را تنظيم مي‌كنيم.

می‌خواهیم بودجه مختصر به مجلس بفرستیم

نوبخت گفت: نه فقط امسال بودجه را به صورت عملياتي تقديم نمايندگان مي‌كنيم بلكه تبصره‌هاي تكراري كه هر سال با لايحه بودجه همراه مي‌شد و وقت زيادي را از نمايندگان مي‌گرفت، در يك همكاري مشترک با مجلس جدا و به صورت يك لايحه تقديم مي‌كنيم.

وي تصريح كرد: از اين رو ما فرصت داريم كه بودجه‌اي شفاف و روشن و مختصر البته با پيوست‌هاي آن تقديم كنيم اما آنچه نمايندگان بايد تصويب كنند، خيلي محدود است، لذا فرصت براي بازبيني و بررسي در زمان مقرر وجود دارد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور گفت: بيش از آن كه خودمان را در اعداد و ارقام بودجه محدود نماييم، بايد آثار آن را در زندگي افراد جامعه و رشد اقتصادي و نرخ تورم مشاهده كنيم.

وي، رشد اقتصادي سال 91 را منفي 6.8 درصد و سال 92 را حدود منفي 1.9 دهم درصد (و بدون نفت منفي 1.1 درصد) ذكر كرد و افزود: خوشبختانه بانک مركزي نرخ رشد اقتصادي سه‌ماهه اول نسبت به سه‌ماهه اول 92 را 4.6 درصد مثبت اعلام كرده است.

نوبخت، سياست دولت‌ها را در شرايط ركود، انبساطي و در شرايط تورم، انقباضي ذكر كرد و گفت: ما در شرايط ركودتورمي بايد در بخش‌هايي از اقتصاد انبساطي و در بخش‌هايي انقباضي عمل مي‌كرديم.

وي، يكي از مهمترين ابزارهاي مالي را مخارج دولت ذكر كرد افزود: دولت مي‌تواند هزينه جاري انجام دهد كه منجر به تقاضا مي‌شود و مي‌تواند هزينه عمراني كند كه موجب تحريك عرضه مي‌شود.

اعتبارات عمرانی را 12 برابر کردیم

نوبخت در ادامه گفت: ما اعتبارات عمراني را كه هر سال اين موقع بسيار محدود بود، 12 برابر نسبت به دوره سال گذشته افزايش داديم.

وي، يكي از اهداف را وادار كردن دستگاه‌ها در صرفه‌جويي هزينه‌هاي جانبي ذكر كرد و افزود: اينها را محدود كرديم تا كار عمراني انجام دهيم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، هزينه اعتبارات عمراني سال گذشته را حدود 23 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: با توجه به زمان تحقق درآمدهاي دولت، از اين مبلغ 11 هزار ميليارد تومان تا بهمن ماه و 12 هزار ميليارد فقط در اسفندماه داده شد.

وي افزود: مبلغ تخصيص داده شده در اسفندماه 92 با توجه به زمان لازم براي كارهاي اجرايي و عملياتي با خزانه، عملاً در سه ماهه اول 93 به دست پيمانكاران رسيد، از اين رو با وجود آن كه تخصيص‌هاي عمراني امسال عمدتاً در سه ماهه دوم اتفاق افتاد ولي با آن 12 هزار ميليارد تومان، سه ماهه اول امسال فعاليت‌هاي عمراني انجام شد.

نوبخت تصريح كرد: رشد مثبت 4.6 درصدي در سه ماهه اول امسال در مقايسه با رشد منفي سال گذشته به اين علت است كه سال گذشته در حد 200 ميليارد تومان داده شد در حالي كه امسال بيش از 12 هزار ميليارد تومان داديم.

وي در ادامه با اشاره به ارقام مقايسه‌اي 4 ماهه اول امسال با سال گذشته در صنعت پتروشيمي، افزود: مقدار توليد 4.4 درصد رشد، مقدار فروش 4.3 دهم درصد افزايش، افزايش فروش به ميزان 18 درصد، 8 درصد افزايش صادرات و 4 درصد افزايش ارزش صادرات ديده مي‌شود.

نوبخت گفت: در گروه كشاورزي هم سه ماهه نخست امسال در مقايسه با سه ماهه نخست سال گذشته ارزش توليدات، 3.3 درصد رشد داشته و در گروه صنايع و معادن رقم از منفي 7 درصد به 8.1 درصد مثبت رسيده است.

کشور را با اقتصامقاومتی می‌توانیم اداره کنیم

وي افزود: به دنبال دو موضوع است: نخست اين كه در عرصه داخلي نشان دهيم با اتخاذ سياست‌هاي درست و سنجيده مي‌شود نرخ تورم را كاهش و رشد افتصادي را افزايش داد و دوم اينكه به دنياي زورگويي كه ما را تحريم كرده است، نشان دهيم در همين شرايط و با همين برنامه‌ريزي متكي به اقتصاد مقاومتي مي‌توانيم كشور را اداره كنيم.

نوبخت ضمن ابراز اميدواري براي دفاع از حقوق ايران در عرصه جهاني، تصريح كرد: اگر بنا به هر دليلي شرايط ما عوض نشد، حتي بدتر شود، ما برنامه‌ريزي متناسب با آن شرايط را هم داريم.

وي در ادامه گفت: ما اعلام كرديم كه مي‌خواهيم قانون را به درستي اجرا كنيم و قانون اجازه داده كه از محل افزايش قيمت‌ها، 50 درصد ين خانوارها تقسيم شود، كساني هم كه با درآمدهاي كمتر زندگي مي‌كنند، به وسيله سبد غذايي به آنها كمك كنيم، به افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي، يك سبد سه ماهه اول داديم و سبد دوم را هم داريم به شكل كارت مي‌دهيم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور گفت: اين پول را براي بهداشت و درمان هزينه مي‌كنيم، امري كه توسط مردم در مراجعه به مراكز درماني مشهود است.

وي افزود: امسال با توجه به تأكيد رئيس‌جمهور بيش از 100 درصد اعتبارات شش‌ماهه‌اي كه در طرح تحول سلامت مي‌داديم، به وزارت بهداشت داده شد.

اختصاص 5727 میلیارد تومان به تولید از محل گرانی بنزین

نوبخت در مورد اعتبارات تخصيص‌يافته به توليد هم گفت: بالغ بر 5727 ميليارد تومان از محل افزايش قيمت 300 تومانی بنزين در نظر گرفتيم كه البته به صورت يارانه نقدي داده نخواهد شد بلكه اين مبلغ به عنوان مابه‌التفاوت نرخ سود بانكي با نرخي كه دولت براي تسهيلات اعطايي به بخش توليد در نظر دارد، در شش ماهه دوم سال هزينه مي‌شود.

نوبخت افزود: از این مبلغ، بيش از 140 ميليارد تومان اعتبار براي توليدكنندگان، 1200 ميليارد تومان براي صنعت و معدن، 1000 ميليارد تومان به كشاورزي، 200 ميليارد تومان براي برقي كردن چاه‌هاي كشاورزي و يكهزار و 421 ميليارد تاومان به منظور حمايت از توليد برق ارايه كرده‌ايم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در پايان با تأكيد بر تعهد دولت به حمايت از توليد، گفت: دولت از واحدهاي توليدي از طريق تعهدهايي كه به بانك‌ها داده شده و همچنين از طرح‌هاي توليدي كه بتوانند طرح توجيهي داشته باشند، حمايت مي‌كند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.