پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: خیلی ها بر این باورند که شبکه های اجتماعی چه در فضای اینترنت یا درفضای اینترنت موبایل قبل از اینکه فرهنگسازی برای ان انجام بگیرد وارد کشور ما شد و به همین خاطر مانند هزاران تکنولوژی دیگر بجای استفاده صحیح از ان شیوه استفاده نادرست ان درمیان مردم فراگیر شد.

فیلتر در انتظار شبکه های اجتماعی موبایل؟ /دولت مخالف فیلتر کردن ،مجلس موافق بومی سازی/ فرهنگسازی وآموزش فراموش شده در شبکه های اجتماعی

 

درعین حال برخی این دیدگاه را قبول ندارندو بر این باورند که اصلا این شبکه های اجتماعی با فرهنگ ما همخوانی ندارد که بتوانیم برای ان جایگاهی درنظر بگیریم ،مخالفان این عده هم کسانی هستند که دراستفاده از این شبکه ها تابع هیچ مقرارتی نبوده و خواستار استفاده بدون هرگونه نظارت وفیلترینک میباشند.

اگرچه استفاده از این شبکه ها از دولت دهم آغاز شد ؛ اما به نظر میرسد مشی دولت یازدهم به اندازه زیادی متفاوت است و خیلی اعتقادی به فیلتر کردن کامل انها مانند کاری که در دولت دهم با ویچت شد ندارد و درنهایت بر فیلترینگ هوشمند رضایت میدهد.

*** دولت مخالف است

دراین خصوص وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ آن‌ها گفت: ما معتقدیم تا جایی که از همه ابزارهای موجود استفاده مفید بشود و اعضای آن شبکه‌ها به محتوای مجرمانه توجه کنند دولت از این نحوه‌ی استفاده حمایت می‌کند.

 محمود واعظی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی ابزارهای جدیدی هستند که ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها وزارت ارتباطات مانع اصلی استفاده از این ابزارهاست چون درآمد وزارت ارتباطات را به شدت پایین می‌آورند. اما از نظر دولت چون این ابزار از نظر اقتصادی مورد استفاده مردم است تنها از مردم خواهش داریم تلاش کنند فرهنگ استفاده از این شبکه‌های اجتماعی رعایت شود.

واعظی با بیان اینکه در استفاده از شکه‌های اجتماعی مسائلی مورد مخدوش شدن اخلاق اجتماعی می‌شود باید مورد توجه مردم باشد گفت: مردم باید خودشان به یکدیگر تذکر دهند تا یک شبکه‌ی سالم داشته باشیم چون یک طرف قضیه استفاده کنندگان از این ابزار هستند و طرف دیگر دسته‌ای هستند که از این موضوع رضایت ندارند.

وی با بیان اینکه مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی از نظر فنی و تکنولوژیکی با توجه به اینکه تعداد آنها زیاد است، راه حل مناسب نیست و گفت: ما همواره از دانشگاهیان فارغ‌التحصیلان پژوهشگران و بخش‌های خصوصی خواسته‌ایم با حمایت ما شبکه‌های اجتماعی داخلی را به وجود آورند.

وزیر ارتباطات در جواب سوالی درباره پیوست فرهنگی گفت:‌ پیوست فرهنگی در ارتباط با فعالیت در فضای مجازی انجام می‌شود بنابراین کاری که از سال قبل همراه گروه مشاوره‌ای شروع کرد‌ه‌ایم، امسال نتیجه آن نهایی شده و برای دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی فرستاده‌ایم که البته در چند بند اقتصادی و امنیتی آن که ربطی به پیوست فرهنگی نداشت اختلاف نظرهایی پیش آمد اما الان با همان اختلاف نظرها آماده است تا در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.

واعظی با بیان اینکه با دانشگاه‌ها و پژوهشگران و بخش خصوصی در تماس هستیم تا با حمایت دولت شبکه‌های اجتماعی داخلی ایجاد شود گفت: این اتفاق دو مزیت دارد اول آنکه سرعت بسیار بالا می‌رود و قطعی کم می‌شود و از طرف دیگر با توجه به اینکه در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا رفتار اجتماعی مردم رصد می‌شود و از طریق استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی این امکان درباره جامعه ایران نیز وجود دارد با ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌توانیم مانع این کار شویم.

وی توضیح داد: وقتی میزبان یک شبکه اجتماعی خارج از کشور ما باشد تمام اطلاعات در سرور آن ها ضبط می‌شود و انواع استفاده‌ها از این اطلاعات انجام خواهد شد. اما ما نخواستیم تا قبل از آنکه در کشور شبکه داخلی اجتماعی داشته باشیم به این دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ممنوع کنیم اما همواره از مردم خواهش داریم که در نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی طوری عمل کنند تا دیگران کم‌ترین بهره برداری را داشته باشند.

وی افزود: در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مردم کشورهای دیگر نیز صفحه دارند اما اطلاعات کمی در آن قرار می‌دهند اما در ایران شاهدیم که افراد در صفحه‌های شخصی‌شان اطلاعات بسیاری را قرار می‌دهند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

**نمی‌توان شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت

درهمین حال دکتر گلزاری  معاون وزارت ورزش وجوانان نیز اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی ظرفیت و توان زیادی در دنیای کنونی دارند و شاهد تاثیرگذاری‌آنها در جاهای مختلف از جمله جنگ غزه بوده‌ایم. بنابراین نمی‌توانیم این شبکه‌ها را نادیده گرفت و برخی شبکه‌های اجتماعی اولین و دومین کشور پرجمعیت دنیا هستند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: دولت از جمله رییس جمهور بارها و بارها اعلام کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی واقعیتی هستند که نمی‌توان آنان را نادیده گرفت. ما نتایج مقابله با ماهواره و ویدیو را دیده‌ایم. لازم است برای استفاده بهینه افراد از شبکه‌های اجتماعی فرهنگ‌سازی کنیم.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی مانند پارک‌ها هستند، همانگونه که در این مکان‌ها امکان آرامش و تفریح وجود دارد، امکان دارد موادمخدر نیز پخش شود. آیا می‌توان به علت وجود آسیب‌هایی در این مکان استفاده از آنها را ممنوع کرد؟

گلزاری تصریح کرد: علمای حوزه علمیه نیز مخالف استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیستند. مسدود کردن این شبکه‌ها ادامه‌دار نخواهد بود، اما باید جلوی سوءاستفاده برخی افراد از آنها را گرفت و نباید این موضوع نادیده انگاشته شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: من به عنوان فردی فرهنگی که مسئولیتی در وزارت ورزش و جوانان نیز دارم، شاهد هستم که جوانان بسیار خوب و نخبه‌ای در قالب گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند و با یکدیگر اطلاعات رد و بدل می‌کنند. تقاضا می‌کنم به همه ابعاد شبکه‌های اجتماعی توجه شود.

در همین حال فرمانده نیروی انتظامی گفت: به شرط رعایت و ملاحظات امنیتی و اخلاقی با هیچ شبکه اجتماعی مخالف نیستیم.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برخلاف تهدیدهای فضای مجازی و تهاجم به اموال و آبروی مردم توسط دشمنان، امروز کنترل خوبی در این فضای داریم، وی افزود: امنیت در این فضا برقرار بوده و با هیچ شبکه اجتماعی مخالفت نمی‌کنیم البته به شرطی که ملاحظات امنیتی و اخلاقی در این شبکه‌ها رعایت شود، بنابراین موافقت و مخالفت ما در این عرصه مشروط است.

 ***مقابله حکومت ها نتیجه عکس می دهد

در عین حال معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری گفت: اگر فردی یا حکومتی در این فکر باشد که بخواهد در مقابل تکنولوژی دنیا بایستد، سخت اشتباه می کند و نتیجه عکس می بیند.

محمدرضا خباز در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه مبارزه با تکنولوژی عاقلانه نیست، گفت: باید تلاش کنیم از تکنولوژی استفاده کرده و آن را بومی سازی کنیم.

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری بر همین اساس تصریح کرد: اگر فردی یا حکومتی در این فکر باشد که بخواهد در مقابل تکنولوژی دنیا بایستد، سخت اشتباه می کند، لذا معتقدم نباید شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ و وایبر به کلی فیلتر شوند.

وی در ادامه یادآور شد: زمانی که قصد داشتم کاندیدای انتخابات دور چهارم مجلس شورای اسلامی شوم، از من می پرسیدند اگر به مجلس بروم به آزادی ویدئو- که آن زمان جزء دستگاه های ممنوعه بود- رأی می دهم یا خیر که بنده معتقد بودم ویدئو یک تکنولوژی بوده و فی نفسه وسیله بدی نیست و استفاده از آن مانند کارد می ماند که در دست یک قاتل جان می گیرد و در دست یک جراح جان می بخشد، اکنون استفاده از نرم افزارهای وایبر و واتس آپ نیز به همین شکل است.

خباز در ادامه با بیان اینکه حکومت در قبال تکنولوژی های جدید دو وظیفه دارد، عنوان کرد: حکومت باید تلاش کند در وهله اول تکنولوژی بدون مشکل و زلال در اختیار مردم قرار دهد و در وهله دوم عناوین مجرمانه را محدود کند که در اصل فرق بین حکومت اسلامی و سایر حکومت ها نیز در همین مسائل است.

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در پایان درباره وظیفه دستگاه قضایی در این زمینه خاطرنشان کرد: تیغ بران دستگاه قضایی قانون است، از این رو باید برای جرائم مجرمانه ابتدا قوانین تصویب شود و تا قانونی وجود نداشته باشد قوه قضاییه هم نمی تواند کاری کند لذا هم اکنون تشخیص مجرمانه بودن به عهده قانون گذار و دستگاه های کارشناسی است.

*** اهمیت فرهنگ سازی در شبکه های اجتماعی

دراین راستا همچنین ، رئیس فراکسیون تاریخ و گردشگری مجلس گفت: اگر در زمینه تکنولوژی های گوناگون وارد بومی سازی شویم و با نگاهی کارشناسانه شیوه آموزشی را پیش بگیریم، دیگر نیازی به ورود دستگاه قضایی و برخوردهای بعدی نیز نخواهد بود.

جواد هروی درباره چگونگی برخورد حکومت با شبکه های اجتماعی نوین مانند وایبر و واتس آپ، گفت: با پدیده نوآوری نمی توان برخورد فیزیکی کرد و اگر قرار است برخوردی هم صورت گیرد باید کارشناسانه باشد.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، در ادامه تصریح کرد: تجربه نشان داده است تا کنون نتوانسته ایم در برابر رهاوردهای تکنولوژی با شدت برخورد کنیم و هرجا هم برخوردی صورت گرفته، نتیجه عکس دیده ایم.

وی افزود: در مقابل بحث های تکنیکی و فنی باید نگاهی کاملا کارشناسانه و برنامه ریزی شده داشت و به جای دیدگاه سلبی باید دیدگاهی آموزشی داشته باشیم.

هروی در ادامه با تأکید بر اینکه باید جوانان را نسبت به رویکردهای تمدنی خود جذب کنیم، گفت: با تخریب نوآوری هایی که چند سال بعد جزء واجبات کشور محسوب می شود، فقط به فرهنگ و تمدن خودمان دهن کجی کرده ایم از این رو لجاجت بر این امور، ممکن نیست.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم تأکید کرد: باید در بحث اخذ تمدن غربی به سمتی برویم که آن را با فرهنگ و شرایط کشور خودمان منطبق و در اختیار جوانان قرار دهیم.

رئیس فراکسیون تاریخ و گردشگری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در زمینه تکنولوژی های گوناگون وارد بومی سازی شویم و با نگاهی کارشناسانه شیوه آموزشی را پیش بگیریم، دیگر نیازی به ورود دستگاه قضایی و برخوردهای بعدی نیز نخواهد بود چرا که با فرهنگ سازی مناسب جوانان با شیوه های صحیحی از تکنولوژی استفاده خواهند کرد.

***فیلترینگ بی فایده است

دراین حال یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به توقعاتی که در جامعه پدید آمده است باید تبلیغات و فرهنگسازی صورت گیرد تا افراد خودشان با اعمال و رفتارشان کنترل داشته باشند.

علیرضا محجوب در گفت و گو با خانه ملت، درباره چگونگی استفاده از شبکه های اجتماعی گفت: استفاده از شبکه های اجتماعی همراه به تازگی آغاز شده است و به خاطر بروز برخی مباحث اخلاقی و امنیتی، سخت گیری هایی از سوی حکومت ایجاد می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در نهایت غیرقابل کنترل بودن استفاده از شبکه های اجتماعی ناممکن خواهد بود، گفت: اگر فردی یا دستگاهی می خواهد راجع به کنترل تعریفی ارائه دهد باید به فکر شیوه های جدید باشد چرا که قطع کردن و فیلتر کردن این شبکه ها فایده ای نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به توقعاتی که در جامعه پدید آمده است باید تبلیغات و فرهنگسازی صورت گیرد تا افراد خودشان بر اعمال و رفتارشان کنترل داشته باشند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت این تکنولوژی هم مانند سایر تکنولوژی ها که پیش از این به عنوان یک فناوری جدید محسوب می شد و مشکلاتی را در پی داشت، زمان می خواهد تا صورت طبیعی خود را پیدا کرده و از حساسیت ها نسبت به آن کاسته شود.

***بومی سازی نگرانی را رفع می کند

درهمین خصوص یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت:استفاده ناصحیح از تکنولوژی مورد اعتراض مسئولان اعم از قانونگذار، اجرایی و نظارتی است که بدون شک بومی سازی شبکه های اجتماعی می تواند در اسن راستا نگرانی مسئولان را رفع می کند.

عوض حیدرپور شهرضائی با بیان اینکه استفاده از شبکه های اجتماعی پدیده ای است که در دنیا در حال رواج است، گفت: مردم در کشور ما علاقمند به استفاده از تکنولوژی های جدید هستند که بسته به افراد این استفاده بهینه و یا ناپسند خواهد بود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: آنچه مورد اعتراض مسئولان اعم از قانونگذار، اجرایی و نظارتی است این است که استفاده صحیح از تکنولوژی نشده و جلوی آن گرفته شود.

وی در ادامه با تأکید بر بومی سازی شبکه های اجتماعی گفت: اگر شبکه های اجتماعی بومی سازی شده و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران در دسترس مردم قرار گیرند، مشکلات بعدی نیز پیش نخواهد آمد لذا از مسئولان ذیربط در حوزه ارتباطات و فناوری درخواست می شود نسبت به توسعه شبکه های اجتماعی داخلی اهتمام بورزند.

حیدرپور شهرضائی در ادامه به وظایف دستگاه قضایی در این خصوص اشاره کرد و یادآور شد: اگر از مرجع مشخصی شکایتی نسبت به استفاده ناصحیح کاربران برسد که باید رسیدگی کنند و در نوع دیگر دادستان به عنوان مدعی العموم عند الزوم می تواند وارد شده و در جایی که اقدامات مجرمانه انجام شده و دور از شأن نظام جمهوری اسلامی است برخورد قانونی صورت گیرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در قوانین جاری فیلترینگ به عنوان جلوگیری از رد و بدل مفاهیم مجرمانه پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: منطقی این است که شبکه های اجتماعی کماکان کار کرده و توسعه پیدا کنند و البته بومی سازی نتیجه بهتری در این زمینه خواهد داشت در نهایت اگر جایی با انجام فیلترینگ می توانیم جلوی رد و بدل مفاهیم غلط و مجرمانه را بگیریم، این اقدام نیز مثمر ثمر خواهد بود.

***لزوم همکاری در شبکه های اجتماعی

درعین حال رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: متأسفانه شورای عالی فضای مجازی در دولت جدید مغفول مانده لذا توصیه ما برای حل این مسأله و مسائل مشابه تقویت شورای عالی فضای مجازی از سوی دولت است.

غلامعلی حداد عادل در گفت و گو با خانه ملت، درباره چگونگی کنترل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کشور گفت: لازم است مسائل مربوط به توسعه در فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی در شورای عالی فضای مجازی بررسی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز برای راحت شدن کار مسئولان، بررسی دقیق و کارشناسانه فضای مجازی و مشخص شدن حدود استفاده صحیح، شورای عالی فظای مجازی را تشکیل دادند.

وی افزود: متأسفانه شورای عالی فضای مجازی در دولت جدید مغفول مانده لذا توصیه ما برای حل این مسأله و مسائل مشابه تقویت شورای عالی فضای مجازی از سوی دولت است.

حدادعادل ادامه داد: بعد از اینکه شورای عالی فضای مجازی حد و مرز کار و استفاده از شبکه های اجتماعی را تشخیص داد، اگر احتیاج به قانون داشت، لازم است همه به نظر کارشناسی آن شورا احترام بگذارند و مجلس و قوه قضاییه نیز همکاری های لازم را در این زمینه مبذول دارند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پایان در پاسخ به این سوال که زمان ورود قوه قضائیه به مسأله فیلتر یا عدم فیلتر شبکه های اجتماعی باید چه زمانی باشد، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه باید در مراحل بعد از قانونگذاری وارد عمل شود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.