قدس انلاین-قاانی:اینکه هنوزپرفروش ترین فیلم سینمای ایران متعلق به سینمای کودک ونوجوان است نشان دهنده پتانسیل بالای این نوع ژانر درسینمای کشورمان است که متاسفانه هنوز انچنان مه باید وشاید مورد حمایت ویژه قرار نمی گیرد.

سینمای کودک همچنان درچرخه بی توجهی بزرگترها/ بیزینسی به نام فیلم کودک!

به گزارش قدس انلاین جشنواره فیلم کودک ونوجوان اصفهان اگرچه سعی دارد تنور ساخت فیلم های کودک و نوجوان را همچنان روشن نگه دارد ولی آنچه که بیش از جشنواره اهمیت دارد روند حمایت از تولید وساخت اثار در خور توجه برای این نوع سینماست.

* حمایت لازم از فیلم‌سازان ژانر کودک نمی‌شود

در همین باره کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران گفت: من به عنوان یک مادر دوست دارم که برای کودکان فیلم بسازم اما حمایت‌های لازم از فیلم‌سازان این حوزه نمی‌شود.

فریال بهزاد اظهار کرد: در این مدت 38 سالی که کار فیلم‌سازی را انجام می‌دهم چندین جلسه با آموزش و پرورش درباره برخی از فیلم‌هایم داشته‌ام اما با ‌آنها به توافق نرسیده‌ام زیرا هم از سوی ارشاد و هم از سوی آموزش و پرورش یک سری ممیزی‌هائی بر فیلم‌نامه ژانر کودک زده می‌شود که رغبت را از فیلم‌ساز می‌گیرد.

وی افزود: پیشنهاد شده است که فیلم‌هائی که در ژانر کودک ساخته می‌شود را با یک سوم قیمت بهای بلیط در اختیاز آموزش و پرورش قرار دهیم اما استقبال نشد و فیلم‌سازان را از ساخت فیلم کودک مایوس کرد.

کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران بیان کرد: در تاریخ سینمای ایران به جز 2 فیلم " کلاه قرمزی" و " شهر موش‌ها" به دلیل نوستالژی بودن آنها، هیچ کس دیگری از طریق فیلم کودک پولدار نشده و تنها عشق به کودک سبب می‌شود که فیلم برای کودکان ساخته شود.

*فیلم‌های کودک فقط بیزینسی شده‌اند

همچنین بهروز بقایی بازیگر درباره شرایط حال حاضر سینمای کودک گفت: متأسفانه ما در کار کودک همه چیز را فدای بیزینسی کار کردن می‌کنیم اما نیازهای کودک در ساخت فیلم‌های این عرصه چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

بهروز بقایی افزود: ما پیش خود فکر می کنیم وقتی آن بچه مرد بزرگی شد، آن زمان می توانیم به وی بپردازیم و یا برایش لالایی بخوانیم و مرثیه سرایی کنیم ولی مسئله این است که مسیر بدی را می رویم.

هنرمند سینما و تلویزیون کشور بیان کرد: به نظر من باید در هر کاری قصد انجام آن را داریم، بر مبنای آموزش پیش رویم زیرا در واقع مبنای هر چیزی آموزش بوده و در آموزش هم مبنا، کودکان و کودکان جامعه هستند و آنها نخستین افرادی به شمار می‌روند که باید آموزش ببینند؛ متأسفانه ما این کار را نمی‌کنیم و به فکر سود بیشتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته به نظر من این مربوط به بازار بوده و گناهی بر گردن کسی نیست اینکه در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که می‌گوییم الان فصل، چه کاری را می‌طلبد که ساخته شود و ممیزی چه چیزی می‌‌طلبد، همان را انجام دهیم؛ متأسفانه ما کاری می‌کنیم که سود بیشتری داشته باشد و به فکر بازار هستیم که این مسئله خیلی دردناک است.

بقایی گفت: ما همه چیز را فدای بیزینسی کار کردن می‌کنیم و تنهابیزینس می‌کنیم و می‌گوییم بازار چه  می‌طلبد، همان کار را کنیم و نمی گوییم چه چیزی برای مردم و کودک لازم است تا آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به اکران شهر موش های 2 تصریح کرد: من شهر موش های 2 را ندیدم اما چون می‌دانم خانم برومند آدم سخت‌گیری بوده، مطمئن هستم که خیلی خوب و زیبا کار کرده اما آیا شهر موش ها برای کودکان کافی است؟ آیا مرکز فیلم سازی برای کودکان نباید کاری کند؟

هنرمند سینما و تلویزیون کشور اظهار کرد: در کل باید به گونه ای دیگر به فیلم و تولیدات کودک و نوجوان نگاه کرد و به ویژه در مدیریت‌های دولتی که در این زمینه مسئول هستند، ما از سینما و تلوزیون تئاتر خودمان توقع داریم نه اینکه برای تولیدات برنامه کودک وابسته به تولیدات خارجی باشیم.

وی تصریح کرد: اگر این در این راه قدمی برنداریم، از زمان عقب می‌افتیم و با زمان در یک موازات مرزی نیستیم بنابراین نمی توانیم با آن برابری داشته باشیم و این قضیه برای ما که این را داریم که ملتی دارای تمدن و فرهنگ غنی و ادبیات کهن هستیم دردناک است؛ یعنی ما به اندازه آنها نیستیم؟

بقایی بیان کرد: ما برای کودکان عجله داریم اما باید برنامه‌ریزی سریعی در این زمینه انجام شود چراکه کمبودها در این باره به شدت احساس می‌شود و واقعیت این است که در این باره فکر نکرده ایم؛ از خود من گرفته تا افراد دیگر در این باره فکری نمی‌کنند و این حیف است، باید آینده بچه‌ها را بسازیم.

 

وی خاطرنشان کرد: برای فیلم کودک باید ریشه ای کار کرد زیرا ما افراد زیادی داریم که در زمینه کودک توانایی و قابلیت های فراوانی دارند و به کار خود کارشناس هستند اما ما آنها را رها کرده‌ایم  و باید این سئوال را پرسید که این نیروها کجا می‌روند؟ فردا یا جذب کار غیر هنری می‌شوند و یا به بیرون از  کشور مهاجرت می‌کنند.

هنرمند سینما و تلویزیون کشور خاطرنشان کرد: برای پر و بال گرفتن تولیدات کودک باید همه نیروها را به کار گرفت و آنها را آسیب شناسی کرد و در مرحله بعدی طراحی برای کارهایی که باید انجام شود، تهیه شود.

وی گفت: اما در این راستا باید فیلمسازان حمایت شوند و این کار به نوعی یارانه و یا سوبسید می‌خواهد اما منظور این نیست که دولت بپردازد، بلکه مدیران باید تضمین کرده و کار را به معنای واقعی در زمینه ها و درآمدها مدیریت کنند و این مانند یک زنجیر بوده و اگر هرکدام از این زنجیرها سست شود، زنجیره از بین می‌رود.

* فیلم‌ساز ژانر کودک باید اثری هنری بدون آسیب بسازد

مشاور فرهنگی مدیرعامل بنیاد فارابی نیز در این نشست گفت: تعریفی که آموزش و پرورش از آموزش برای کودکان و نوجوانان دارد، خیلی گسترده است و همه آموزش‌های غیر رسمی را خارج از آموزش و پرورش می‌داند و توقع دارند که این آموزش‌های گسترده در فیلم‌ها دیده شود و اگر نباشد فیلم را فاقد آموزش می‌دانند.

جواد حاتمی تصریح کرد: زمانی‌که برای کودکان و نوجوانان فیلم می‌سازیم، بدون آنکه بخواهیم بر روی ذهن مخاطب تاثیر می‌گذاریم، البته کسانی که کار هنری می‌سازند دوست دارند که اثری متفاوت بسازند اما کسی که برای کودکان فیلم می‌سازند باید اثر هنری بدون آسیب و خطر بسازند و مخاطب خود را به خوبی بشناسد.

وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش نگاه خود را به آموزش در سینمای کودک تغییر دهد، افزود: ما در دنیائی قرار داریم که مرزها از بین رفته است و کودکان ما از همان ابتدا در معرض تولیدات مختلف هستند و هرچه حجم تولید ما کمتر باشد سهم دیگران در تاثیرگذاری بر لهجه فرهنگی کودکان ما بیشتر می‌شود که با حمایت از سینمای کودک می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

مشاور فرهنگی مدیرعامل بنیاد فارابی با بیان اینکه سینمای کودک یک سینمای پاک است، خاطرنشان کرد: در سبد رفتارهای فرهنگی خانواده‌ها سینما وجود ندارد و اگر آموزش و پرورش و بنیاد سینمای فارابی با یکدیگر تعامل داشته باشند می‌توان سینما را در سبد خانواده‌ها قرار داد و چراغ سینمای کودک را روشن نگه‌داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.