معتمدی: مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت:امروزه دامپزشکی به عنوان یکی از زیرساختهای توسعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای ارایه خدمات مفید و کسب اعتبارات همواره در حال خواهش و تمنا هستیم!

دکتر روحانی نژاد در همایش بزرگداشت روز ملی دامپزشکی افزود: کشورهای در حال توسعه مانند ایران با محدودیتهایی شامل خشکسالی متوالی، کمبود منابع از جمله زمینهای قابل کشت، سوء مدیریت دست اندرکاران در اثر نا آگاهی مواجه اند که سبب شده است نتوانند از  صنعت دامپروری برای توسعه کشور استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دامداری های سنتی و شرایطی که برای تولید دام در کشور وجود دارد چندان رضایت بخش نیست،گفت:بررسی انجام شده نشان می دهد اگر به خاطر بیماری انگلی تحت بالینی نزدیک به 2 کیلوگرم از وزن دام مبتلا به آن کم شود و اگر این بیماری 30 درصد دام را درگیر کند، در نتیجه 50 میلیون تن گوشت در سال ضرر وارد می شود، در حالی که اگر در کشورهای پیشرفته یک یا دو کیلوگرم گوشت یا شیر کم شود، آن دام حذف می شود.

روحانی نژاد با بیان اینکه بیماریهای مشترک برای سلامت انسان خطر عمده و مهلک به همراه دارد، گفت: امروزه چهره بیماری های مشترک دام و انسان تغییر کرده است و آلودگی ها به شدت قابل انتقال است، بنابراین باید بخش بررسی بیماریهای دامپزشکی تقویت شود.

*ضرورت بیمه خدمات درمانی و دارویی دام

وی در بخشی دیگر گفت: معلوم نیست چرا دامپزشکی به این مرحله رسیده است که برای ارائه خدمات مفید و مؤثر همواره درگیر خواهش و تمنا برای دریافت اعتبارات باشد.

وی با بیان اینکه این مساله یک معضل برای دامداری شده است، گفت: برای بهتر شدن وضعیت دامپزشکی چند پیشنهاد از جمله بهبود اعتبارات، تقویت و به روز رسانی قانون سازمان دامپزشکی کشور و نیز بحث بیمه درمان و داروی دام مطرح است.

وی اضافه کرد:درمان و داروی دام هزینه قابل توجهی را متوجه دامداران می کند، بنابراین پیشنهاد بیمه خدمات درمانی و دارویی دام از استان به کشور داده می شود.

*نگاه سطحی ممنوع

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز اظهار داشت: نگاه سطحی به بخش کشاورزی مورد انتظار نیست و اگر قرار است نقدی صورت گیرد باید مبتنی بر بررسی علمی باشد.

مزروعی افزود: اگر امروزه بازدهی استفاده از آب در این بخش در حد توقع جامعه نیست باید سراغ دلایل آن رفت که یکی از علتها نبود فناوری روز و مدرن است که اگر این مشکل رفع شود بدون شک بهره برداری در بخش کشاورزی افزایش می یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.