سازمان فضایی هند و آژانس فضایی آمریکا دو توافقنامه برای توسعه اکتشافات در مریخ منعقد کردند.

همکاری مشترک هند و آمریکا در اکتشافات مریخ
به گزارش (ایسنا)، مدارگرد مریخ ماون (MAVEN)‌ ناسا 22 سپتامبر (31 شهریور) پس از یک سفر 10 ماهه وارد مدار سیاره سرخ شد و مدارگرد مریخ MOM هند نیز به فاصله دو روز بعد در تاریخ 24 سپتامبر (دوم مهر) به در مدار این سیاره گرفتار شد.

با این موفقیت، نام هند بعنوان نخستین کشور آسیایی در کنار ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و روسیه قرار گرفت که موفق به ارسال کاوشگر به مریخ شدند.

در پی این موفقیت، دو قرارداد همکاری مشترک در حوزه اکتشافات در مریخ بین «راداکریشنان» رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)‌ و «چارلز بولدن» مدیر ناسا منعقد شد.

مفاد توافقنامه اول، ایجاد یک مسیر برای مأموریت‌های آینده اکتشافات در مریخ و توافقنامه دوم، همکاری در ماهواره رصدگر زمین است؛ پروژه ماهواره رصدگر زمین، مأموریت NISAR نامیده می‌شود که سال 2020 به فضا پرتاب خواهد شد.

انتقال و تجزیه و تحلیل داده‌ها بین مدارگرد مریخ ماون و مدارگرد مریخ MOM از دیگر طرح‌های دو سازمان فضایی هند و آمریکا اعلام شده است.

همکاری مشترک NASA-ISRO علاوه بر منافع علمی برای هر دو کشور بخصوص در حوزه اکتشافات آینده در مریخ، به بهبود زندگی بر روی زمین نیز کمک می‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.