قدس انلاین-سیدحبیب قاانی:طرح بیمه زنان خانه دار که به دلیل بارمالی ازبودجه سال 93حذف گردید همچنان در دستورکار دولت قرار دارد ولی مشکل اصلی ان بلاتکلیف این طرح است.

توقف بیمه زنان خانه‌داردرمعاونت امورزنان ریاست جمهوری/دوراهکاردولت برای اجرای لایحه

به گزارش قدس انلاین،در شرایطی که برنامه پنج ساله پنجم توسعه به صراحت دولت را به تدوین و ابلاغ مشوق های مالی برای حمایت از فعالیت های خانه داری زنان از جمله بیمه زنان خانه دار مجاز کرده است اما همچنان بعدازگذشت چند سال از طرح موضوع به علت نبود مکانیسم های حمایتی اجرای این طرح والبته ماده46 قانون برنامه پنج ساله توسعه بلاتکلیف مانده است.

دولت که سعی کرد در لایحه بودجه سال93 بیمه زنان را بگنجاند به دلیل مخالفت شورای نگهبان مجبور به حذف ان ونهایتا بررسی بیشتر برای سال اینده شد که البته این موضوع همچنان متوقف مانده است.

*توقف لایحه بیمه زنان خانه‌داردرمعاونت امور زنان

درهمین باره عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیمه زنان خانه‌داردرمعاونت امورزنان متوقف شده است، گفت: برای اینکه بتوانیم این بیمه را سال آینده به صورت قانونی عملی و اجرایی کنیم، باید لایحه آن سریع‌تر به مجلس ارسال شود.

شهلا میرگلوبیات گفت: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که لایحه بیمه زنان خانه‌دار در معاونت امور زنان ریاست جمهوری متوقف شده است.وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در این مسیر تا کنون در حد نامه‌نگاری بوده است که متأسفانه تا کنون نتیجه‌ای نداشته است و برای این که در سال آینده بتوانیم این لایحه را به صورت قانونی عملی و چرایی کنیم باید سریعتر این لایحه به مجلس بیاید.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این لایحه از سوی دولت به مجلس ارسال نشود سرنوشت این لایحه مانند سال گذشته خواهد شد که شورای نگهبان آن را مغایر قانون دانست و رد شد.

*براساس اعتبار بیمه می کنیم

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: بیمه زنان در قالب مشاغل آزاد از قبل وجود داشته و محدودیتی تاکنون از سوی سازمان تامین اجتماعی ایجاد نشده است اما بر اساس قانون بودجه کشوری بیمه زنان خانه‌دار از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و باید با همکاری و هماهنگی تامین اجتماعی و بیمه روستاییان و عشایر اجرا شود.

محمد حسین زدا ، اعلام کرد: در صورت بیمه دولتی سهمی از بیمه زنان خانه دار باید از سوی دولت پرداخت شود و مابقی از خود این افراد دریافت خواهد شد، بودجه دولت باید برای اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار به حساب وزارت تعاون ریخته شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: بدین منظور سازمان تامین اجتماعی نرم افزار و آیین نامه لازم را تدوین کرده و هر اندازه که اعتبار به ما اختصاص داده شود نسبت به بیمه زنان خانه دار و بدسرپرست اقدام خواهیم کرد.

*علل اجرای ناقص بیمه زنان خانه دار

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به علل اجرای ناقص بیمه زنان خانه دار گفت: مشکل اجرا نشدن بیمه زنان خانه دار از سوی سازمان تامین اجتماعی نه کمبود و یا نبود منابع مالی نبوده، بلکه مشکل اصلی به نبود مدیریت صحیح بر این منابع برمی گردد.

 شهیندخت مولاوردی در صفحه شخصی فیس بوک خود آورده است:مطابق ماده ۹۳ قانون بودجه ۱۳۹۲، سازمان تأمین اجتماعی موظف است طی این سال با اختصاص مبلغ هزار میلیارد ریال حدود ۲۰۰ هزار نفر از زنان خانه دار متأهل را بیمه کند.

او معتقد است: زمینه های اجرای این قانون به بهانه عدم امکان تأمین منابع مالی تا به امروز فراهم نبوده و اخیراً تنها با اختصاص ۳۰ درصد منابع وارد فاز اجرایی شده است. با انتشار گزارش تحقیق و تفحص از این سازمان چنین برمی آید که مشکل نه در کمبود یا نبود منابع مالی بلکه در عدم مدیریت صحیح این منابع است.

به گفته مولاوردی، مدیریت منابع امروزه یکی از شاخصه های حکمرانی خوب شناخته می شود. بیمه زنان خانه دار، یکی از برنامه ها و دغدغه های اکثر دولت ها در سالیان اخیر است و ماهیتاً با بیمه زنان سرپرست خانوار که وظیفه ذاتی سازمان بهزیستی است و به موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دفتری را اختصاص داده ، متفاوت است و در واقع اعتقاد و فلسفه خاصی پشت آن نهفته است. محاسبه ارزش افزوده کار خانگی در درآمد ناخالص ملی، نمایاندن تأثیر آن بر اقتصاد خانواده و کشور و به رسمیت شناختن خانه داری به عنوان شغل از جمله اهداف واضعین این نهاد است.

معاون زنان رئیس جمهور توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرده است: با یک حساب سر انگشتی و صرفه جویی مختصر و در یک کلام مدیریت درست و بهینه منابع می توان به عملیاتی شدن چنین طرحهایی امیدوار بود؛ مشروط به آنکه اعتقادی راسخ و عزم و همتی جدی پشتوانه آنها باشد. اگر چنین بود با بخشی از محل این حیف و میل ها و بذل و بخشش ها و هدایا بارهای سنگینی را می شد از دوش آسیب پذیرترین اقشار جامعه برداشت. مسئولیت عدم تحقق این طرحها بر عهده کسانی است که امروزه نه فقط برای «فعل» بلکه بابت «ترک فعل» نیز باید پاسخگو باشند.

البته شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در جایی دیگردر این خصوص گفته بود: ما در دو قالب یعنی هم در قالب لایحه و هم بیمه اجتماعی فراگیر کار را به مرحله نهایی رسانده‌ایم. لازم بود که کار کارشناسی درباره لایحه بیمه زنان خانه‌دار انجام شود تا مانند گذشته کار در مرحله اجرا روی زمین نماند.

وی در ادامه گفت: سازمان تأمین اجتماعی درباره لایحه بیمه زنان خانه‌دار دیدگاه‌هایی دارد. بنابراین چندین جلسه با مسئولان این سازمان برگزار و تلاش کرده‌ایم روش‌های امکان به نتیجه رسیدن راهکارهای پیشنهادی را مشخص کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.