مكتب غدير، مكتب جهاد، مكتب ايمان، مكتب قرآن و استمرار مكتب همه انبياست. غدير، صراطي است كه رهپويان حقيقت بايد از آن عبور كنند و گمشدگان در وادي خوف، خطر، تاريكي و ضلالت، راه خود را به آن مقصد به اتمام برسانند.

امتداد صفحه غدير تا ظهور

نظامي كه در غدير به آن‌صورت عام و جلوه رسمي به همگان اعلام شد؛ نظامي است كه همواره استمرار داشته و هرگز منقطع نخواهد شد و زمين هيچ‌گاه از شخصي كه صاحب، مدير و رهبر آن نظام باشد، خالي نخواهد ماند.

صفحه‌غدير هنوز پايان نيافته است و تا ظهور موفور السرور آخرين خورشيد از سلاله غدير ادامه دارد و عاشقان غدير، منتظر جانفشاني در ركاب فرزند غدير مي‌باشند.

آري، غدير روز ميثاق و روز بيعت مجدد با مولاي انسانيت و با يگانه ‌امام دادگستر و مظلوم جهان بشريت است.

غدير روزي است كه در تعالي و عظمت، با روز بعثت حضرت خاتم الانبياء‌صلّي‌ا...عليه و آله همتراز است. هر دو آغاز است و هر دو يوم ا... الاكبر است.

براي اين دو روز، روز سوم، روز ظهور مصلح يگانه آخر الزمان، منجي عالم بشريت، عدل كل و موعود رسل حضرت قائم آل محمد صلوات‌ا... عليهم اجمعين است؛ شخصيّت بلندپايه‌اي كه انبيا و صحف آسماني به ظهور او بشارت داده‌اند و «يَمْلَأُ الأرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً»(1) از اوصاف مختصّه اوست و «هُوَ الّذي يفْتَحُ ا... عَلى يَدَيْهِ مَشَارِقَ الأرْضِ وَ مَغَارِبَها»(2) برنامه قيام و اقدام اوست.

همان گونه كه پيامبر اكرم صلي ا... عليه و آله در خطبه پر از معنا و مفهوم غدير، بارها بشارت حكومت عدل حضرت ولي عصر عجل ا... تعالي فرجه الشريف را مي دهد، صاحب غدير حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام نيز در مواضع و مواقع مختلف بارها اين امتداد غديري را اعلان نموده اند.

به طور مثال آن حضرت در خطبه اي نوراني و معرفت بخش، به وجود استمرار دهنده راه غدير يعني حضرت بقيه ا... الاعظم ارواح العالمين له الفدا بشارت مي دهد كه جا دارد مختصري از اين خطبه بگوييم: مورّخ و دانشمند بزرگ مسعودي در مقدّمه كتاب «مروج الذّهب» - كتابي كه شهرت جهاني دارد و مورد مراجعه علمای اسلام و محقّقان مسلمان و ديگران است و از مصادر مهمّ به شمار مي‌رود- از اميرالمؤمنين عليه السلام خطبه‌اي نقل كرده كه مشتمل بر مطالب عاليه و مضامين شريفه است كه البته بخشهایي از آن محتاج به تفسير و شرح و بيان است كه آن هم كار همه كس نيست، فقط رجال و بزرگاني در حدّي از عهده بر مي‌آيند كه هميشه انگشت‌شمار بوده‌اند.(3)

   اين خطبه كه از آفرينش جهان و انسان شروع شده و شأن و فضيلت حضرت رسول صلي ا... عليه و آله را با جمله‌هايي بزرگ بيان فرموده است، سخن را به امتياز نور وجود مبارك آن حضرت مي‌رساند و اين جمله را كه خطاب خدا به آن حضرت است، مي‌فرمايد: «أنْتَ الْمُخْتَارُ الْمُنْتَخَبُ، وَ عِنْدَكَ مُسْتَوْدَعُ نُورِي‌وَ كُنُوزُ هِدَايَتِي‌. مِنْ أجْلِكَ اُسَطِّحُ الْبَطْحَاءَ، وَ اُمَوِّجُ الْمَاءَ، وَ أرْفَعُ السَّمَاءَ ...» كه از اين جمله، جامع‌تر و كافي‌تر براي معرّفي مقامات و شؤون ائمه اهل بيت عليهم السلام نيست؛ خطاب خدا و اعلام و ابلاغ خداست.

سپس مطالب مهمّي را مي‌فرمايد تا به ظهور ظاهري نور آن حضرت و اهل بيت عليهم السلام منتهي مي‌شود و سخن به بشارت وجود حضرت صاحب الأمر مي‌رسد كه مي‌فرمايد: «فَنَحْنُ أنْوَارُ السَّمَاءِ وَ أنْوَارُ الارْضِ، فَبِنَا النَّجَاةُ، وَ مِنَّا مَكْنُونُ الْعِلْمِ، وَ إلَيْنَا مَصِيرُ الاُمُورِ، وَ بِمَهْدِيِّنَا تَنْقَطِعُ الْحُجَجُ، خَاتِمَةُ الائِمَّه، وَ مُنْقِذُ الاُمَّه، وَ غَايَه النُّورِ، وَ مَصْدَرُ الاُمُورِ» مي فرمايد: ما نورهاي آسمان و زمين هستيم، راه نجات در پيروي از ماست، سرمنشأ علم ماييم و عاقبت امر به سوي ماست. به مهدي ما حجّت ها تمام خواهد شد، همو كه آخرين ائمه است و نجات دهنده امّت.

    اين خطبه و اين جمله‌هاي زرّين و نوراني و معرفت‌آفرين را كه مثل مسعودي آن را از حضرت صادق عليه‌السلام از آباء بزرگوارش از اميرالمؤمنين عليهم السلام روايت نموده و بر آن اعتماد و استناد كرده است، بايد تعليم نمود و قدر جمله‌هاي زرّين و معرفت‌بخش آن را گرامي داشت؛ و درسها و پيامهاي بلند اين جمله‌ها كه تا قيامت، همه را مخاطب قرار مي‌دهد بدانند و اهل بيت عليهم السلام را بشناسند و سزاوار است اين جمله‌ها را كه مسعودي اين شخصيت بزرگ مطّلع به تاريخ و آثار روايت نموده است، همه حفظ كنند و به فرزندان خود بياموزند.

پي نوشتها:

1. مستدرك الوسائل، جلد 12، باب 31،‌حديث 14094.

2. بحار الأنوار، جلد 26، باب 5، حديث 47.

3. مروج الذّهب مسعودي، ج1، ص24-22.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیمیا IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    بذ نیست