گروه جامعه / محمد رضایی - پیشکسوتان و کارآفرینان صنعت چاپ باید با شناسنامه دار کردن تشکلهای خود صنعت چاپ و نشر را در بخش خصوصی فعال و در این زمینه با عزمی ملی رقابت‌های زیانبار را از این صنعت حذف کنند.

آمادگی دولت برای حمایت از فعالان صنعت چاپ و خروج از رکود

دکتر «سید عباس صالحی» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه پنجشنبه در همایش تجلیل از افراد برتر و ناشران نمونه صنعت چاپ وبسته بندی خراسان رضوی با اعلام این مطلب ابرازداشت: در این حوزه با توجه به زیربنایی بودن صنعت چاپ و نشر و بسته بندی که مقدمه ای برای توسعه دیگر صنایع و هنر‌های وابسته است دولت و صندوق توسعه ملی آماده حمایت از فعالان این حوزه هستند.

 

 عزم ملی برای رونق صنعت چاپ

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ و مطرح بودن آن به عنوان پر در آمد ترین صنعت در برخی کشور‌های پیشرفته خاطر نشان کرد : در این زمینه وضعیت خوبی بر صنعت چاپ و بسته بندی کشور حاکم نیست و باید برای خروج از رکود این صنعت عزم ملی ایجاد کرد.این مقام فرهنگی دولت همچنین تاکید کرد: رسیدن به این امر مهم با تلاش یک سازمان یا وزارتخانه و اتحادیه درست
 نمی شود و تعامل مسؤولان دولتی، کارشناسان این صنعت و نیز بدنه بخش خصوصی مهمترین پیش نیاز موفقیت صنعت چاپ و نشر کشور در مقطع کنونی است.

 

  لزوم تغییر در بروکراسی زاید صنعت چاپ

وی که پنجشنبه شب در مراسم رونمایی از پوستر شانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران درسالن همایشهای روزنامه قدس سخن می گفت خاطر نشان کرد:با بروکراسی تاریخ گذشته و پیچیده و با روش‌های قبلی نمی‌توان صنعت چاپ را به خوبی اداره کرد و حتی با وجود حمایت مسؤولان دولتی این رویه ها باید تغییر کنند.

دکتر صالحی همچنین بیان کرد: باید با رفع مشکلات موجود از ظرفیت‌های صنعت چاپ و نشر برای رفع کاستی ها استفاده کرد چرا که این از صنایع مهم ارتباط دهنده اقتصاد و فرهنگ است که با بخش‌های مختلف ارتباط دارد.

 

  تصمیم دولت برای تقویت صنعت چاپ

به اعتقاد این مسؤول فرهنگی، رونق اقتصادی چاپ و نشر در گرو کاهش واردات است و در این مسیر باید با تقویت صنعت چاپ و کمک به کار آفرین این حوزه برای بی نیازی از خارج تلاش کرد و در این زمینه دولت مصمم شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه‌های کتاب کانون و مرکز تمدن سازی است یادآور شد: باید این نمایشگاه هابه یک جشنواره بزرگ فرهنگی با محوریت کتاب و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تبدیل شود وناشران در این زمینه بیشترین سهم را خواهند داشت.

 

  افزایش دستمزد 6درصد، هزینه ها 40 درصد

محمودرضا برازش ،مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره گفت: متاسفانه دستمزد کارگران و فعالان صنعت چاپ و نشر در 10 سال گذشته، شش درصد افزایش یافته در حالیکه هزینه چاپ و نشر 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.

 وی افزود: در راستای حل مشکلات صنعت چاپ و نشر و بسته بندی و حمایت از دست اندرکاران و رونق اقتصادی آن، واردات مواد چاپی باید کاهش یافته و در مقابل تولیدات جایگزین آنها در داخل افزایش یابد.این مقام چاپ و نشر کشور تاکید کرد: شانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد، با تخصصی تر شدن نمایشگاه کتاب مشهد و حضور ناشران حرفه ای با محوریت موسسات فرهنگی، شرکت تعاونی ناشران و سایر موسسات برگزار می شود.

 

  پیگیری شهرک چاپ و نشر

علی مغانی پیشکسوت چاپ و نشر ورئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت:

هستیم و لی در این زمینه مشکلاتی در حوزه زمین و زیر ساختها ایجاد شده که از وزارت ارشاد برای رفع آن استمداد
 می طلبیم.

وی با اشاره به مشکلات احداث و راه اندازی شهرک تخصصی چاپ و نشر در مشهد افزود: قرار بود 27 هکتار زمین برای احداث این شهرک توسط شرکت شهرکهای صنعتی در نظر گرفته شود که بنا به دلایلی به 10 هکتار کاهش یافت و فعالان این حوزه دچار مشکل هستند.

 

  مشکل زمین داریم

رییس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی در باره مشکلات احداث و راه اندازی شهرک تخصصی چاپ و نشر مشهد گفت: این میزان زمین به هیچ عنوان پاسخگوی 170 چاپخانه مشهد که قرار است به شهرک چاپ و نشر انتقال یابند، را نمی دهدو باید ارشاد و شرکت شهرکهای صنعتی کشور به صنعت چاپ کمک کنند.

وی در ادامه تأکید کرد:علیرغم آنکه هزینه‌های مورد نیاز از متصدیان این چاپخانه ها دریافت شده ولی به دلیل کمبود زمین اقدامی برای انتقال آنها به شهرک مذکور صورت نگرفته است و وجود معارضین و تراکم‌های نامناسب مشکل آفرین شده است

 

  کارگروه زیرساخت‌های صنعت چاپ

به گفته مغانی ،کارگروهی در اتحادیه تشکیل شده تا زیرساخت‌های صنعت چاپ در استان بررسی شود و بر اساس پارامترهای مختلف نمره بندی شده و زمین لازم طبق نظر نمایندگان اصناف حوزه چاپ و بسته بندی تحویل شود.

وی تاکید کرد: فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ و بسته بندی انتظار دارند سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی که مأمور اجرای برنامه‌های شهرک چاپ و نشر شده است با همکاری ارشاد از اطاله تحویل زمین و احداث واحد‌های مدرن چاپی جلوگیری کند.

وی در ادامه افزود: این شهرک قرار بود که در جاده سرخس ایجاد شود که با اعتراض نمایندگان هیئت اجرایی به شهرک صنعتی مشهد نقل مکان یافت وباید هر چه زودتر برای احداث مراکز و استقرار واحد‌های چاپ تلاش شود.

 

  75 درصد ظرفیت چاپ برای تولیدات صنعتی

به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی هم اکنون 25 درصد صنعت چاپ استان به کتاب، مجله و محصولات فرهنگی و 75 درصد دیگر به تولیدات صنعتی ویژه بسته بندیهای غذایی، صنعتی، تبلیغاتی وفرهنگی دیگر اختصاص یافته است که باید در این زمینه برای پاسخ دادن به نیاز بازار تلاش کرد.وی تأکید کرد: اتحادیه چاپ و نشر تنها اتحادیه استانی بوده و خراسان رضوی پس از تهران بیشترین تجهیزات را داراست و این استان 40 واحد صنعت چاپ دارد و در این زمینه پس از تهران رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

در این دوره از جشنواره از 11 پیشکسوت، سه کارآفرین و یک کارشناس نمونه چاپ تجلیل و قدردانی شدند. وبه عنوان پیشکسوتان برگزیده چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ انتخاب شدندو در پایان این مراسم از پوستر شانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد رونمایی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.