قدس آنلاین: پروردگارت می فرماید: تو آنچه را دوست داشتی نوشتی یعنی لا اله الا الله و علی آنچه را دوست داشت نوشت یعنی محمد رسول الله من نیز آنچه را دوست داشتم نوشتم یعنی علی ولی الله.

ماجرای حک شدن نام علی (ع) روی انگشتری پیامبر (ص)

به گزارش قدس آنلاین، چون خبر دعوت پیامبر (ص) به نجاشی پادشاه حبشه رسید به یارانش گفت: «من این مرد را با هدایایی که برای او می فرستم، می آزمایم.» آنگاه تحفه های بزرگی آماده ساخت که در آن از سنگ های قیمتی یاقوت و عقیق بود و گفت: اگر این مرد اهل دنیا و سلطنت طلب باشد، یاقوت را انتخاب می کند و اگر پیامبرِ برحق باشد، عقیق را بر می گزیند.

چون هدیه ها به دست رسول خدا (ص) رسید، آنها را میان یاران خویش تقسیم نمود و برای خود جز یک نگین عقیق سرخ چیز دیگری برنداشت، سپس آن را به علی (ع) دادند و فرمودند: یا علی، این را ببر و تنها یک سطر آن بر آن بنویس: «لااله الا الله»

علی (ع) به نزد حکاک رفتند و فرمودند: بر روی این سنگ آنچه را که رسول خدا (ص) دوست می دارد بنویس که «لااله الاالله» است. و سپس فرمودند: «و بنویس آنچه را من دوست دارم و آن «محمد رسول الله» است.»

هنگامی که انگشتر را نزد رسول خدا (ص) آوردند، سه سطر بر روی آن نوشته شده بود. پیامبر (ص) فرمودند: «به تو گفتم تنها یک سطر بر آن بنویس و تو سه سطر بر روی آن نوشته ای؟»

علی (ع) عرض کرد: «ای رسول خدا (ص)! به حق شما سوگند که من آنچه را امر نکردم مگر به آنچه شما دوست می داشتید یعنی لااله الاالله و آنچه که خود دوست می داشتم یعنی محمد رسول الله»

در این هنگام جبرئیل امین (ع) فرود آمد و گفت: «پروردگارت می فرماید: تو آنچه را دوست داشتی نوشتی یعنی لا اله الا الله و علی آنچه را دوست داشت نوشت یعنی محمد رسول الله من نیز آنچه را دوست داشتم نوشتم یعنی علی ولی الله.»

 

سبب خوشبویی ملائکه آسمان

ام سلمه گوید: از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمودند: «هیچ گروهی گرد هم نمی آیند تا فضل علی بن ابیطالب (ع) را یاد کنند جز آنکه فرشتگان آسمان فرود آیند و گرداگرد ایشان را بگیرند و چون پراکنده شوند فرشتگان به آسمان بالا روند و فرشتگان دیگری در آسمان هستند به آنان می گویند ما از شما بویی می شنویم که از سایر فرشتگان نمی شنویم و تا به حال بویی خوش تر از این نشنیده ایم. گویند نزد گروهی بودیم که محمد (ص) و خاندان او را یاد می کردند و از بوی آنان به ما رسید و ما خوشبو شدیم. آن فرشتگان گویند: ما را نزد آنان فرو برید. گویند: پراکنده شدند و هر یک به منزل خود رفتند. گویند: ما را فرو برید تا از بوی آن مکان خوشبو شویم.

 

دیدار علی (ع) در معراج

روایت است رسول خدا (ص) در شب معراج فرشته ای را به صورت علی (ع) دید و پنداشت امیرالمومنین (ع) است پس فرمود: «ای ابوالحسن! به امدن اینجا بر من پیشی گرفته ای؟»

جبرئیل گفت: این علی بن ابیطالب (ع) نیست، فرشته ای است به صورت او. فرشتگان مشتاق علی بن ابیطالب شدند و از پروردگارشان درخواست کردند که صورتی از علی (ع) بسازد تا او را ببینند.

 

این دوستی سبب حلال زادگی است

انس گوید: پس از جنگ خیبر عادت چنان شده بود که مرد فرزند خود را بر دوش می گرفت و بر سر راه علی (ع) می ایستاد چون چشمش به آن حضرت (ع) می افتاد، با انگشت به او اشاره می کرد و به کودک خود می گفت: پسرکم این مرد را دوست داری؟ اگر می گفت آری او را می بوسید و اگر می گفت نه او را بر زمین می نهاد و می گفت به مادرت بپیوند.

منابع:

امام علی (ع)

بحارالانوار

اول مظلوم عالم

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.