پیشنهاد سردبیر

گروه اقتصادی / عليرضا لعل اكبري - شواهد نشان مي‌دهد، بازار كفش با ورود دانش آموزان به مدارس از جنب و جوش افتاده و فروشندگان، اين روزها مشتري كمتري دارند.

 پاپوش وارداتی برای کفش های ایرانی

اين در حالي است كه بسياري از والدين هنگام خريد كفش براي فرزندانشان همواره از قيمت بالا و كاهش كيفيت آنها گلايه دارند و اطميناني از خريد خود ندارند و آن را از سر مجبوري توصيف مي‌كردند.

 

  هزینه مضاعف

 خانم ميري، يكي از شهروندان در اين باره به خبرنگار ما مي‌گويد: در گذشته سالي يك بار براي بچه ها كفش مي‌خريدیم، اما كفشهاي موجود در بازار چند ماه بيشتر دوام ندارند و مجبوریم كه سالي حداقل دو سه جفت كفش بخریم.وي به افزايش هزينه هاي زندگي اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: براي تهيه مايحتاج روزانه بايد روزبه روز هزينه بيشتري بپردازیم و هزينه خريد هر چند ماه يكبار كفش بچه ها نيز هزينه مضاعفي را بر خانواده ها تحميل مي‌كند.

وي اظهار مي‌دارد: انتظار مي‌رود با افزايش قيمت، تفاوتي در كيفيت كفشها شاهد باشيم، اما اين طور نيست و عملاً نمي توان میان كفش بادوام و كم دوام تفاوت ظاهري یافت.

 محمدي، يكي ديگر از شهروندان مي‌گويد: افزون بر كفش بچه ها، كفشهاي بزرگسالان نيز نسبت به قبل گران‌تر و كم دوام تر شده و هزينه خريد كفش به عنوان يكي از هزينه هاي جاري خانواده ها به شمار مي‌آيد.

وي به تفاوت قيمت يك نوع كفش در فروشگاه‌هاي مختلف اشاره مي‌كند و مي‌گويد: به نظر من قيمتها در بازار به دلخواه فروشندگان تعيين مي‌شود و بارها اتفاق افتاده يك نوع كفش با چندين قيمت به فروش مي‌رسد.

وي اظهار مي‌دارد: قيمتها در هر فصلي از سال نوسان دارد؛ زماني كه مشتري زياد است، فروشندگان قيمتها را بالا مي‌برند و حاضر نيستند تخفيفي بدهند و با نصب نوشته «قيمتها مقطوع است» اجازه هيچ چانه زني را به مشتري نمي دهند.

وي مي‌افزايد: برخي از فروشندگان در زمان كسادي بازار براي اينكه کالای خود را بفروشند، تخفيفهاي زيادي را مي‌دهند، به طوري كه تعجب مشتري را به دنبال دارد.

 

   بازار بی ضابطه

شيباني، يكي ديگر از شهروندان مي‌گويد: كفشهاي بازار فقط ظاهر دارند، اما پس از چند روز استفاده، حالت اوليه شان از دست مي‌رود و خيلي زود خراب مي‌شوند و اين وضعيت درخصوص كفش بچه گانه به مراتب بيشتر ديده مي‌شود.وي نبود نظارت متوليان بازار را يادآور مي‌شود و مي‌گويد: بازار كفش بدون ضابطه است و قيمتها با توجه به كيفيت ساخت و نوع مواد اوليه استفاده شده تعيين نمي شود و هر فروشنده اي به دلخواه قيمت گذاري مي‌كند.

حيدري، يكي از فروشندگان كفش در اين باره مي‌گويد: قيمتها توسط فروشندگان تعيين نمي شود، بلكه باتوجه به ميزان خريد آنها از توليدكننده و واسطه ها صورت مي‌گيرد و فقط چند درصدي فروشندگان به قيمتهاي خريداري شده اضافه مي‌كنند.

وي كاهش كيفيت كفشهاي بازار را تأييد مي‌كند و مي‌افزايد: كفشهاي موجود نسبت به گذشته از كيفيت كمتري برخوردار است و به نظر من دليل آن، مي‌تواند گران شدن مواد اوليه مرغوب باشد.

وي مي‌افزايد: توليدكننده هم براي پوشش هزينه هايش مجبور است از مواد اوليه ارزان‌تري استفاده كند تا محصولش با قيمت مناسب روانه بازار شود تا خريدار داشته باشد.

 

  فریب خوردن تولیدکنندگان

خردمند، يكي از توليدكنندگان كفش در اين خصوص مي‌گويد: توليدكنندگان علاقه دارند محصولي را كه به بازار عرضه مي‌كنند، مورد رضايت مشتريانشان باشد و از توليدشان استقبال شود.وي اظهار مي‌دارد: براي توليد يك كالاي مرغوب بايد مواد اوليه مرغوب در دسترس باشد و براي تهيه اين مواد گاهي ما هم فريب مي‌خوريم و مواد قلابي به ما فروخته مي‌شود.وي تصريح مي‌كند: كمتر توليدكننده اي است كه خواستار اين باشد كه از مرغوبيت توليدش كاسته شود، اما گاهي اوقات شرايط بازار و هزينه‌هاي اضافي سبب مي‌شود كه توليدكنندگان ناچار به استفاده از مواد اوليه نامرغوب شوند و نهايت اينكه محصولي كم كيفيت روانه بازار كنند.

 

 بازار دست دلالان

سيادت، يكي ديگر از توليدكنندگان كفش مي‌گويد: با ورود كفشهاي چيني و تركي بازار از دست توليدكنندگان كشور خارج شده و عملاً بازار در دست دلالها و واسطه هاي كفشهاي خارجي است و مردم هم به دليل ارزان بودن، از اين نوع كفشها استقبال مي‌كنند.

وي مي‌افزايد: بسياري از كارگاه‌هاي توليدي كفش به همين خاطر رو به ورشكستگي و تعطيلي است و ديگر جوانان اشتياقي به فراگيري اين حرفه ندارند.

وي اظهار مي‌دارد: افزايش هزينه هاي توليد، بازار را براي واردات كفش مستعد كرده است و شاهد روزافزون واردات به كشور هستيم.

در همين حال آخرين آمار گمرک ایران نشان می دهد، در پنج ماهه نخست امسال واردات کفش و تجهیزات مرتبط با آن به 728 تن به ارزش 3/2 میلیون دلار رسیده، واردات از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب 24/122 و 59/111 درصد افزایش یافته است.

گزارشهای بین المللی نيز حاکی از آن است در سالهای 2006 تا 2013 سهم ایران در بازار مصرف کفش در میان کشورهای خاورمیانه با رشد متوسط 2/10 حدود 1/17 برآورد شده است.

حال با وجود چنين اظهارات و آمارهايي به نظر مي‌رسد، بازار كفش آينده  روشني نداشته باشد و در آينده‌اي نه چندان دور بازار تحت سيطره كفشهاي وارداتي شود.

اين وضعيت بدون ترديد تعطيلي بيشتر كارگاه‌هاي توليدي و افزوده شدن آمار بيكاري در جامعه را درپي خواهد داشت كه لازم است مسؤولان و متوليان توجه ويژه اي نسبت به بازار كفش كشور داشته باشند و براي رفع موانع و مشكلات توليدكنندگان بيش از پيش اقدام كنند و مانع تعطيلي كارگاه‌هاي توليدي كفش شوند و همچنين با گسترش نظارتهاي بازرسان، بازار كنترل و از اجحاف به مردم جلوگيري شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.