رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: ما مقابل مدیران دستگاههای اجرایی نیستیم و می خواهیم کمک کنیم که کارهای دستگاه‌ها درست انجام شود و مشکلی پیش نیاید و تخلفی اتفاق نیفتد.

دیوان محاسبات مقابل دستگاه‌های اجرایی نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کهگیلویه و بویراحمد، امین‌حسین رحیمی در سفر به یاسوج ظهر امروز در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اغلب کارکنان و مدیران دستگاههای اجرایی سراسر کشور انسانهای شریف و درست کار هستند اما اگر فساد در دستگاههای اجرایی بروز پیدا کند که کم و زیاد است علاوه بر آثار زیان بار اقتصادی و اداری که بر جامعه دارد ضربه به نظام جمهوری اسلامی وارد می کند وآن هم سلب اعتماد مردم است.

 

وی اظهارکرد: بروز فساد در دستگاههای اجرایی اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی را سلب می کند و این ضرری است که قابل جبران نیست، پشتوانه جمهوری اسلامی ایران بعد از خدا همین اعتماد و پشتیبانی مردم است بنابراین خیلی مهم است که فساد را از دستگاههایی اجرایی ریشه کن کنیم.

 

رییس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه مهمترین وظیفه دستگاههای نظارتی جلوگیری از بروز فساد در دستگاههای اجرایی است، خاطرنشان کرد: با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم تخلفاتی که در پرونده‌های آنها در دیوان محاسبات مطرح می‌شود دو نوع هستند یکسری تخلفاتی که مدیران دستگاههای اجرایی سوء نیتی ندارند و انجام می‌شود و تعداد کمی این تخلفات بسیار زیاد است، یکسری تخلفاتی هم با سوء‌نیت انجام می شود که همان فساد است و معمولا یک جرم کیفری در کنار آن هست که بحمد الله تعداد این نوع تخلفات بسیار کم است.

 

رحیمی تصریح کرد: برای نوع اول با تعامل و همکاری و اصلاح قوانین و مقررات می توانیم طوری حرکت کنیم که کلا آمار را صفر کنیم و دیگر مدیری بخاطر یک اقدام که سوء نیت نداشته محاکمه نشود البته زمان می برد چراکه در خیلی از این موارد باید قوانین و مقررات اصلاح شوند و خیلی‌ موارد را با تعامل نیز می توانیم حل کنیم.

 

وی ادامه داد: برای تخلف نوع دوم که فساد است هم نظارت جدی مدیران دستگاههای اجرایی نیاز است چراکه پاسدار اول بیت المال خود مدیران هستند، دیوان محاسبات و سایر دستگاههای نظارتی بطور جدی باید مراقبت کنند که از فساد جلوگیری شود و اگر اتفاقی افتاد برخورد جدی شود و اگر قوانین و مقررات نیاز به اصلاح دارند، باید اقدام کرد.

 

رییس کل دیوان محاسبات کشور بیان کرد: تخلفاتی که با سوء‌نیت انجام نمی‌شوند، مدیران را با دیوان محاسبات درگیر کرده‌اند و تعداد این تخلفات بسیار زیاد است.

 

رحیمی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد: اگر بخواهیم جلوی تخلفات با سوء نیت و بدون سوء نیت را بگیریم نیاز به همکاری و تعامل بین دیوان محاسبات و دستگاههای اجرایی دارد که این خود یک مدیریت جهادی است.

 

وی با بیان این مطلب که متأسفانه دیدگاه غلطی در بین حسابرسان و مدیران دستگاههای اجرایی وجود دارد اظهارکرد: مدیران تصور می‌کنند دیوان محاسبات تنها دنبال کشف تخلف است و به همین دلیل به سادگی اطلاعات در اختیار دیوان قرار داده نمی شود چون تصور می کند که اگر اطلاعات بدهد خودشان هم گیر می افتند.

 

رییس کل دیوان محاسبات کشور تأکید کرد: در بدنه حسابرسان ما هم اکنون نیز مصر بر اصلاح این دیدگاه هستم که وقتی در یک دستگاه اجرایی حسابرسی می کنیم تنها کاشف تخلف نباید باشیم بنابراین باید هم مدیران به دیوان محاسبات اعتماد و کمک کنند و هم دیوان این نگاه که تنها دنبال کشف تخلف باشد را اصلاح کند و ما هم اکنون در دیوان محاسبات دنبال این امر هستیم، البته باید اطمینان پیدا کنیم که اقدامات دستگاه اجرایی درست انجام می‌شود و بیت المال حفظ می‌شود.

 

رحیمی گفت: حفظ بیت‌المال گاهی اوقات به این است که اقدامی انجام شده مطابق قوانین و مقررات باشد و گاهی اوقات علاوه براین بیشتر نتیجه کار و عملکرد یک مدیر مهم است و در واقع حسابرسی رعایت را به حسابرسی عملکرد تبدیل کنیم، البته اگر این اتفاق بیفتد باید نظام بودجه ریزی به نظام بودجه ریزی عملیاتی تغییر پیدا کند که بیش از 10 سال است که قانون تکلیف کرده که نظام بودجه ریزی باید عملیاتی شود اما تاکنون نشده است که هم مجلس و کمیسیون بودجه پیگیر هستند و هم دولت اعلام کرده که می خواهیم اینکار را انجام دهیم، کار بسیار سختی است و باید زیرساختهای آن فراهم شود چون بودجه ریزی عملیاتی براساس قیمت تمام شده و با رعایت صرف و صلاح اقتصادی است و این امر زیرساخت و شاخص می خواهد و کار دارد.

 

رحیمی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات ما درگیر مقررات شکلی می‌شویم و ماهیت از بین می رود، ما باید تلاش کنیم قوانین و مقررات را اصلاح کنیم که با همکاری دولت و مجلس اینکار شروع شده است، اما تا این کارها انجام شود دیوان محاسبات و دستگاههای اجرایی می توانیم تخلفاتی که سوء نیت در آنها نیست را کم کنیم و ان شاء الله به صفر برسانیم.

 

رحیمی عنوان کرد: اگر بیت المال تضییع شود وضعیت پروژه های نیمه تمام در کشور خراب می شود که باید هم در این دنیا و هم در آخرت پاسخ دهیم.

 

رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: آمادگی کامل داریم که با مدیران دستگاههای اجرایی تعامل داشته باشیم، آموزش دهیم و مشورت دهیم و جلسه بگذاریم تا تخلفات بخصوص تخلفاتی که حسن نیت در آنها نیست، کم شود.

 

وی اظهارکرد: برای جلوگیری از تخلفات با سوء نیت و تخلفات با حسن نیت وجود کنترل های داخلی و سیستم های داخلی بسیار مهم است.

 

رییس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به تغییر رویکرد دیوان محاسبات اضافه کرد: اگر مدیر به همه کارهای آموزشی، پیشگیرانه، مشورتی، و نظارتی توجه نکند راهی جزء تشکیل پرونده باقی نمی ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.