بجنورد – خبرنگار قدس: خراسان شمالي با داشتن 18 هزار هکتار تاکستان و توليد ساليانه 180 هزار تن انگور، حدود 9 درصد انگور کشور را توليد مي‌کند و دراین زمینه در رده پنجم کشور قرار دارد.

 انگورها  تشنه اند!

به طور قطع هرکسي که حتي يک بار در فصل تابستان و اوايل پاييز گذرش به خراسان شمالي افتاده باشد در حاشيه جاده‌هاي اين استان، بساط انگورفروشان کنار جاده‌اي را ديده‌است و وجود گونه‌های مختلف انگور از جمله کلاهداری، یاقوتی، عسگری، لعل و بیدانه سلطانی و همچنین وجود اراضی و تپه‌های وسیع مستعد برای کشت دیم  این استان را در تولید این محصول ممتاز کرده است.

با این وجود باغداران این استان کمترین سود را از تاکستانهای استان می‌برند و مهمترين مشکلات تاکداران خراسان شمالي نبود سردخانه، نبود مراکز فرآوري، عدم خريد تضميني محصولات توليدي و سلطه واسطه‌گران و دلالان بر بازار خريد است.

در سال جاری نیز خشکسالی بر مشکلات آنها افزوده که اين مشکلات هيچگاه از ديد مسؤولان و متوليان استان پنهان نبوده، چراکه آنان تقريباً در هر جلسه و نشستي بر راه‌اندازي مراکز فرآوري محصولات کشاورزي، مراکز سورتينگ، تکميل زيرساختهاي مورد نياز وغیره تأکيد کرده و از عزم راسخ خود براي حل مشکلات گفته‌اند.

 یکی از باغداران منطقه بدرانلو از توابع شهرستان بجنورد می‌گوید: نبود بازار فروش موجب شده هر سال تاکداران منطقه برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شوند.

بادامی می‌افزاید: محصولات ما در حالی به علت نبود سردخانه و صنایع تبدیلی کافی از بین می‌رود که برنامه ریزی مسؤولان به منظور ایجاد زمینه برای صادرات می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، برای اقتصاد استان نیز مفید باشد.

وی که سه هکتار باغ انگور دارد، می‌گوید: طی یک سال برای تولید محصول انگور خود 30 میلیون ریال هزینه کرده‌ام و اکنون برای فروش انگور خود در بازار استان مشکل دارم و بناچار تولیدات خود را به استان گلستان و دیگر مناطق حمل کرده و در کوچه و خیابان به صورت جعبه ای به فروش می‌رسانم تا هزینه‌های تولید را جبران کند.

یک باغدار دیگر در این منطقه نیز می‌گوید: با این وضعیت، اکنون واسطه ها وارد کار شده اند و با سوء استفاده از مشکلات باغداران در خصوص نقدینگی و مشکلات فروش محصول، دسترنج یک ساله آنان را با قیمتی اندک از چنگ آنان درمی آورند.

 صحرایی با بیان اینکه کشاورزان با صرف هزینه‌های زیاد و تلاش شبانه روزی سودی در خور زحمات خود ندارند، اظهار می‌دارد: همین امر موجب شده تا تمایل جوانان روستا برای فعالیت در بخش کشاورزی کاهش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تیتکانلو نیز بیان می‌کند: کمبود آب، و گرم بودن هوا طی تابستان موجب خشک شدن 40 درصد از تاکستانهای این شهر و کمبود تولید محصول برای عرضه شده است.

محمدی خاطرنشان می‌کند: شورای اسلامی شهرتیتکانلو در راستای حمایت مالی باغداران از فرمانداری و اداره جهاد کشاورزی درخواست اعتبار مالی کرده است.

وی با اشاره به اینکه شهر تیتکانلو تک محصولی است و برای جلوگیری از زیان مالی و مشکلات ناشی از آن باغداران این شهر نیاز به حمایت دارند، می‌افزاید: بی توجهی به این مسأله، باغداران را وادار به مهاجرت خواهد کرد.

وی تصریح می‌کند: تاکنون اداره جهاد کشاورزی از تاکستانهای این شهر بازدیدی نداشته است.

وی خاطر نشان می‌کند: نبود و یا کمبود صنایع تبدیلی، بسته بندی و نیز سردخانه‌های ذخیره سازی انگور، مجال رهایی تاکداران از دست دلالان و واسطه‌های این بخش را گرفته و آنان ناگزیرند در همان زمان خرید محصول خود را با بهایی اندک به سودجویان این بخش بفروشند.

مدیر عامل شرکت تعاونی فراگیر دهستان بدرانلو واقع در شهرستان بجنورد نیز می‌گوید: 296هکتار از اراضی باغی روستای بدرانلو آبی است که کل باغهای دیم و آبی دهستان بدرانلو 4 هزار و 510 هکتار مربوط به انگور است.

علیرضا عباس زاده با اشاره به اینکه هر ساله 70 هزار تن انگور کلاهداری از دهستان بدرانلو جمع آوری می‌شود، اظهار می‌دارد: امسال به دلیل خشکسالی پیش بینی می‌شود این رقم به 50 هزار تن کاهش یابد.

وی با اشاره به آغاز برداشت انگور اظهار می‌دارد: هماهنگی‌های لازم جهت صادرات انگور به کشور پاکستان نیزصورت گرفته است، اما به دلیل کم آبی در سال جاری که بر کیفیت انگور منطقه تأثیر داشته است، به طور حتم صادرات به این کشور کاهش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کیفیت انگور این منطقه بسیار مرغوب است،بیان می‌کند: متأسفانه به دلیل نبودن سردخانه ویژه انگوردر خراسان شمالی، انگور این دهستان در سردخانه شاهرود نگهداری و از آنجا بسته بندی و به نام انگور شاهرودی در استانهای دیگر به فروش می‌رسد و یا صادر می‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: در همین راستا در بحث صادرات و معرفی انگور این منطقه به استانهای دیگر مکاتباتی با استانداری ، اتاق تعاون و بازرگانی ، سازمان صنعت، معدن و تجارت ، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی انجام شده که حمایت خوبی صورت گرفت.

وی به قیمت انگور این منطقه اشاره کرده و می‌گوید: انگور داخل باغ به قیمت هزار و 100 و در میدان میوه و تره بار هزار و 800  تومان از کشاورز خریداری می‌شود که با توجه به کیفیت انگور این منطقه، این قیمت بسیار ناچیز است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می‌گوید: از 18 هزار هکتار تاکستانهای استان 12 هزار هکتار آبی و 6 هزار هکتار انگوردیم است که بیشتر انگور آبی انگور بیدانه سفید یا همان کشمشی و انگور دیمی شامل انگور کلاهداری و کج انگوری است .

حیدر نامور با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی باغی در این استان خاطر نشان می‌کند: اکنون چهار کارخانه تصفیه و بسته بندی کشمش با ظرفیت جذب 20 هزار تن انگور صنعت تبدیلی فعال در منطقه است.

وی ظرفیت سردخانه را در استان 16 هزار تن عنوان و خاطرنشان می‌کند: در سالهای اخیر، با وجود ظرفیتهای بسیار، درزمینه ایجاد واحدهای فرآوری محصولات باغی در این منطقه فعالیت چندانی صورت نگرفته است.

وی بر ایجاد شرکت تعاونی و تشکل‌های کشاورزی تأکید می‌کند و می‌گوید: جهاد کشاورزی می‌تواند از اعتبارات صندوق توسعه بخش کشاورزی، ازشرکت تعاونی و تشکلها حمایت کند، اما به صورت موردی حمایت از کشاورزان دشوار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.