مهناز خجسته نیا قدس ویژه خراسان - با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد شمار اتوبوسهای خطوط اتوبوسرانی موازی با خط یک قطار شهری کاهش می یابد.

کاهش اتوبوسهای خطوط موازی با قطار شهری

به گزارش خبرنگار ما، اعضای شورای اسلامی مشهد در جریان تصویب تفریغ بودجه شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد با حذف خطوط موازی خط یک قطار شهری مخالفت و به پیشنهاد کاهش اتوبوسهای این خطوط رأی اعتماد دادند.

در این چارچوب نظریه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر در خصوص تفریغ بودجه سال 92 شرکت قطار شهری مشهد تصویب شد که بر اساس یکی از بندهای آن شهرداری باید با کاهش خطوط اتوبوسرانی موازی در مسیر خط یک قطارشهری مشهد و تقویت خطوط عمود بر مسیر آن حداکثر طی سه ماه اقدام کند.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در مخالفت با پیشنهاد حذف این خطوط گفت: حذف خطوط اتوبوسرانی موازی با خط یک قطارشهری توجیه فنی ندارد.

دیمه کار افزود: وقتی شرایط کنونی قطار شهری  پاسخگوی سرازیر کردن جمعیت این مسیر نیست نباید نسبت به کاهش خطوط اتوبوسرانی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین مسیر رفت و آمد اتوبوسرانی در مسیر خط یکم قطار شهری است، گفت: با اینکه در قطارشهری از لحاظ بهداشتی و وضعیت تنفسی با مشکل مواجهیم، اما باز هم در فکر سرازیر کردن مسافران هستیم.

ستاری دیگر عضو مخالف حذف خطوط اتوبوسرانی موازی خط یک قطار شهری نیز گفت: متاسفانه نظرسنجی های انجام شده از رضایت مسافران قطار شهری واقعی نیست.

وی خواستار نظارت بر ارایه گزارشهای تحویلی به شورا شد و افزود: اینکه مسافران قطار شهری رضایت 100 درصدی از این ناوگان دارند خیلی قابل قبول نیست.

اما نخعی به عنوان عضو موافق حذف خطوط اتوبوسرانی موازی با خط یک قطار شهری گفت: تحمیل هزینه های سنگین در راه اندازی خط یک قطار شهری باید سهم بسزایی در کاهش هزینه های شهر داشته باشد.

 وی با بیان اینکه بیشتر مسافران این مسیر به دلیل زیرزمین بودن قطار شهری از استفاده از این ناوگان خودداری می کنند، افزود: نباید موازی کاری‌ها مانع پیشرفت شهر شود.

در جریان بررسی این لایحه، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز از کاهش قابل ملاحظه شمار اتوبوسهای خطوط اتوبوسرانی موازی با خط یک قطار شهری خبر داد و گفت: تا پیش از راه اندازی خط یک قطارشهری 60 دستگاه اتوبوس در خطوط این مسیر فعال بود که این شمار هم اکنون به  23 دستگاه کاهش یافته است.

وی با اشاره به شلوغ بودن خطوط این مسیر افزود: امکان حذف خطوط اتوبوسرانی در این مسیر وجود ندارد.

همچنین بر اساس این نظریه، شهرداری مشهد موظف شد با انجام مطالعات و کار کارشناسی ظرف مدت سه ماه نسبت به پیاده سازی تشکیلات و ساختار مناسب با شرایط مدیریت و بهره برداری از دپو ایستگاه‌های خط یک قطارشهری اقدام و نتیجه را به شورای اسلامی شهر گزارش کند.

  گذر شهرداری مشهد از رکود

در این جلسه شهردار مشهد نیز در ارایه گزارشی از عملکرد یک ساله گفت: نبود محدودیت اعتباری برای اجرای پروژه های بزرگ به معنای گذر شهرداری مشهد از رکود است.

مرتضوی افزود: گرچه تأمین منابع برای پیشبرد پروژه ها کاری دشوار است، اما هم اکنون برای اجرای پروژه های بزرگ نظیر خطوط یک و دو قطار شهری و کمربند جنوبی محدودیت اعتباری وجود ندارد.

به گفته وی، شهرداری در صورت نیاز از طریق فرابورس قادر به تامین نقدینگی برای اجرای خط دوم قطار شهری مشهد است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته میزان حفاری صورت گرفته در خط دوم قطارشهری به اندازه حفاری‌های سه سال گذشته بوده است، اظهار داشت: از سال 89 تا نیمه مهر ماه سال 92 کل حفاری صورت گرفته خط دوم قطار شهری مشهد پنج هزار و 357 متر و میزان پیشروی پنج هزار و 878 متر بود.

وی گفت: از نیمه دوم مهر ماه 92 تاکنون میزان حفاری خط دوم قطار شهری به 9 هزار و 459 متر و میزان پیشروی به 10 هزار و 324 متر افزایش یافته است.

شهردار مشهد همچنین از آغاز ریل گذاری خط 2 قطار شهری مشهد تا چند روز آینده خبر داد.

  مذاکره برای تسویه بدهی شهرداری

شهردار مشهد در ادامه با اشاره به بدهی 3 هزار میلیارد تومانی گذشته شهرداری مشهد به بانکها گفت: با توجه به تامین برخی منابع از محل فروش اوراق مشارکت از سال 84 به بعد و عدم بازپرداخت به بانکهای عامل میزان بدهی شهرداری مشهد به سه بانک عامل ملت، تجارت و سپه 3 هزار میلیارد تومان بوده است.

مرتضوی با بیان اینکه طی یک سال گذشته شهرداری مشهد وارد مذاکره با بانکها برای تسویه حساب شده، افزود: در این مذاکرات معدل بدهی در سررسید 92 و شش ماه نخست امسال حدود 2 هزار میلیارد تومان اعلام شده که خوشبختانه معوقات بانک ملت تسویه و مطالبات دو بانک دیگر مشخص شده است.

به گفته وی، متأسفانه شهرداری مشهد برای تسویه حساب با بانکها گرفتار بروکراسی اداری است.

  پرداختهای غیرقانونی به اتیک

چگونگی قرارداد سازمان اتوبوسرانی با شرکت اتیک( مجری اجرای تابلوهای هوشمند ایستگاه‌های اتوبوس) نیز جزو بندهای مصوبه تفریغ بودجه سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد بود که با موافقت اعضای شورای شهر اصلاح شد.

در قالب این مصوبه هر نوع پرداخت سازمان و شهرداری به شرکت اتیک خارج از اولین مصوبه شورای شهر( 25/1/89) مورد تایید نمی باشد و شهرداری مشهد موظف شد برای جبران هزینه های صورت گرفته در قالب مطالبات ظرف مدت سه ماه اقدام کند.

گفتنی است، با توجه به گزارش حسابرسی سال گذشته سازمان اتوبوسرانی مبنی بر بدهی 4میلیارد و 800 میلیون تومانی شرکت اتیک به سازمان اتوبوسرانی، این سازمان مکلف شد در اسرع وقت اقدام به وصول وجوه مذکور از شرکت اتیک کند.

همچنین شهرداری موظف شد ضمن ارایه گزارش عملکرد اتیک، ضرر و زیان و تأخیرهای عدم اجرای صحیح و کامل تعهدات شرکت را محاسبه و از حساب فی ما بین وصول و نتیجه اقدامها را طی دو ماه به شورای شهر ارایه کند.

  در حاشیه

در این جلسه خاکپور یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز در نطق پیش از دستور جلسه علنی گزارشی از عملکرد یکساله مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر مشهد ارایه کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.