قدس آنلاین- طاهری - یک زبان شناس: ساختار فرهنگ با یادگیری زبان دوم و حتی با یادگیری سه زبان تغییر نمی کند.

فرهنگ با یادگیری زبان دوم دستخوش تغییر نمی شود

به گزارش قدس آنلاین ،دکتر معصومه ارجمندی مدیر گروه زبان شناسی دانشگاه آزاد واحد رشت پیرو سخنان زهره طیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص عدم تطابق کتب کلاسهای زبان با فرهنگ ایرانی گفت:آموزش زبانِ انگلیسی در دوره ابتدایی , نه تنها بر فرهنگ ملی تاثیر منفی نمی گذراد بلکه با استفاده از روشهای ارتباطی و غیر مستقیم می تواند به جای آموزش منجر به فراگیری زبان از سنین کودکی شود.

وی علاوه بر این یاد آور شد: همانطور که فرهنگ ایرانی با آموزش زبان عربی دستخوش تغییر نگردید یادگیری بیشتر از دو یا سه زبان هم تاثیر منفی بر فرهنگ ایرانی نخواهد داشت.

او تاکید کرد:جملات زبانی خود بار ایدئولوژِیک و نقش فرازبانی داشته و بیانگر پیش زمینه فرهنگی فرد هستند لذا می توان با استفاده از گزینه های ساختاری و تعریف ایدئولوژی برای روش شناسی ضمن تدریس زبان انگلیسی بار ملی فرهنگ را نیز حفظ کرد.

این زبان شناس خاطر نشان کرد: در فرهنگ وقتی دو زبان را یاد می گیریم زبان دوم هم دارای واژه هایی است که بار فرهنگی و ایدئولوژیکی خاص خود را دارند که در آموزش و ترجمه انتقال ناپذیرند و ناگزیر هستیم  آنها را هم در فرآیند آموزش و ترجمه لحاظ کنیم تا این روش ارتباطی و غیر مستقیم , در زبان آموز جاذبه ایجاد کند.

وی علاوه بر این  نسبت به اعتراض این نماینده مجلس در خصوص ناکارآمدی آموزش زبان در مدارس اظهار داشت: آموزش زبان پشت میزهای کلاس مدرسه کارآیی مناسب ندارد بلکه باید با استفاده از بستر مناسب و آموزش و تغییر مدرسان زبان انگلیسی یادگیری زبان را در دانش آموزان تبدیل به فراگیری کنیم.

دکتر ارجمندی  تصریح کرد:مدرسین زبان در مقاطع ابتدایی باید مدرس مخصوص زبان انگلیسی باشند تا  ارزش و اهمیت زبان برای دانش آموز معیین شود چرا که معلم ثابت زبان فارسی بیشتر تدریس زبان را به حاشیه می راند.

به گزارش قدس آنلاین،یادآوری میشود , زهره طیب زاده چند روز پیش در گفتگو با یکی از رسانه ها اظهار داشت:هم‌اکنون به دلیل ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش در بحث آموزش زبان خانواده‌ها مجبور می‌شوند تا فرزندان خود را به کلاس‌های خصوصی بفرستند که در این کلاس‌ها نیز کتب و متون تدریس شده متناسب با فرهنگ ایرانی نیست .

وی تاکید کرده بود که کلاس‌های زبان موسسات خصوصی اثرات مخرب فرهنگی زیادی دارد و بهتر است که آموزش زبان انگلیسی از سنین پایین‌تر با نظارت آموزش و پرورش آغاز شود .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.