اگر افراد زندگی خود را با گرایش ذاتی منطقی بودن بنا کنند،می­توانند از آشفتگی های عاطفی خود جلوگیری کنند.با نگاهی به پیشرفت بشر در علوم تجربی متوجه می­شویم که علت پیشرفت این است که فرض های ما درباره ی دنیا طبیعی و قابل تجدیدنظر هستند نه فوق طبیعی و اسرار آمیز!

افکار اشتباه چگونه زندگی ما را تیره و تار می ­کنند؟

تفکر علمی در واقع نوری در تاریکی زندگی است. در دنیای عاقلانه تر کمتر به فعالیت های خود شکنانه مثل سیگار کشیدن یا پرخوری می­پردازیم و تمایلات لذت جویانه خود را در مسیر عاقلانه تری بکار می­بریم.

بین ما کسی كامل نیست و به رغم گرایشات کمال گرایانه مدام مرتکب اشتباهات گوناگون می شویم و از بزرگترین اشتباهات ما تکرار اشتباهات گذشته و تجدید نظر نکردن در افکار  است!

طبق یکی از معتبرترین نظریه های روانشناختی ، رویدادهای ایجاد کننده ی آشفتگی های عاطفی در اکثر مواقع به غلط با همین منطق های غلط پردازش می­شوند و آسیب های زیادی به ما و زندگیمان وارد می­کنند.

در ادامه رایج ترین عقاید غیر عقلانی آمده اند که همه ی ما به احتمال زیاد در روز از آنها استفاده می­کنیم و موجب ناخوشنودی خود و اطرافیانمان را فراهم می­کنیم.

فکر غلط اول:

امیال اساسی ما مثل میل جنسی نیاز هستند در حالیکه این ها در واقع فقط ترجیحات ما هستند.

فکر غلط دوم:

ما نمی­توانیم برخی رویدادها را تحمل کنیم،چه منتظر ماندن در صف باشد چه تحمل برخی انتقادهای دیگران،درحالیکه این ها فقط برای ما ناخوشایند هستند و صرف نظر از اینکه چقدر ناخوشایندند، ما می­توانیم آنها را تحمل کنیم.

فکر غلط سوم:

ما باید تایید والدین یا صاحبان قدرت را جلب کنیم،انگار که وجود ما به آنها بستگی دارد!

فکر غلط چهارم:

دنیا باید منصفانه با ما برخورد کند، انگار که دنیا می­تواند يا بايد از امیال ما پیروی کند!

فکر غلط پنجم:

برخی افراد پست و شرور هستندو باید بخاطر شرارتشان تنبیه شوند،انگار که ما می­توانیم بی ارزشی انسان ها را ارزیابی کنیم!

فکر غلط ششم:

ارزش ما به عنوان انسان بوسیله ی موفقیت ها و شکست هایمان مشخص می­شود، انگار که ارزش انسانیت را می­توان مانند صفات عملکردی ارزیابی کرد!

فکر غلط هفتم:

چیزهای زیانبار مانند سیگار یا مواد مخدر می­توانند خوشنودی در زندگی را افزایش دهند،یا اینکه ضروری هستند.

فکر غلط هشتم:

تاریخچه ی گذشته ی فرد تنها عامل تعیین کننده رفتار فعلی است، انگار که چیزی که یک زمان تاثیر عمیقی بر ما گذاشته، باید برای همیشه مهمترین تاثیرگذار بر ما باشد!

این افکار تکرار شونده ی غیر منطقی به این لیست خلاصه نمی­شوند، اما این لیست افکار ما را وادار به فکر کردن درباره ی فکرهایمان میکنند! یک ثانیه مکث قبل از هر فکر یا سخنی و بررسی منطق پشت آن می­تواند دنیا را زیرو رو کند!

آيدا عليزاده - كارشناس ارشد روانشناسي باليني

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.