گروه جامعه / محمد رضایی - با تاسیس شوراهای حل اختلاف تخصصی و نیازسنجی اعضای جامعه هدف، باید به سمت اصلاح و سازش ماندگار پیش برویم.

 تخصصی شدن حل اختلاف؛ گام مهم برای عدالت قضایی

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف در آخرین همایش معاونان قضایی دادگستری‌های استانها در مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: در دادگستری حکم داده می‌شود، ولی اصلاح ذات البین انجام نمی‌شود و ریشه اختلاف باقی می‌ماند ما باید به سمت اصلاح و سازش برویم.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی میانجی در ادامه با اشاره به تاکید پیامبر اسلام و اهل‌بیت(ع) بر دوستی و برادری در جامعه خاطر نشان کرد: اسلام برای همزیستی مسالمت آمیز و همدلی برای حل مشکلات و مشاوره دادن و کمک به همنوع اصرار زیادی دارد و برای همین موضوع باید در پی بررسی راه‌های افزایش زندگی مسالمت آمیز باشیم.

وی با اشاره به اینکه پایتخت معنوی ایران- مشهد مقدس- میزبان گردهمایی رؤسای شوراهای حل اختلاف کشور بود، یادآور شد: متأسفانه برخی موارد در دادگستری حکم داده می‌شود، ولی اصلاح نمی‌شود و ریشه اختلاف باقی می‌ماند، اما با کمی گذشت از سوی دو طرف، دوستی و رفاقت بین مردم پایدار می‌ماند و شوراهای حل اختلاف به همین سو گرایش پیدا کرده‌اند.

رئیس شوراهای حل اختلاف کشور همچنین گفت: با بررسی فرهنگی منطقه‌ای و با کمک گرفتن از فرهنگ برادری در اسلام ناب محمدی (ص) ما باید جامعه را به سمت اصلاح و سازش ببریم. البته هنوز هم برخی از دعاوی که در دادگستری‌ها وارد می‌شوند، دعاوی دولت علیه دولت است که کم هم نیستند و می‌توان با یک فرهنگسازی خوب این آمار را کاهش داد. به باور حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمدی میانجی، قبلا جامعه ما به سوی دعوا و ستیزه پیش می‌رفت مثلاً در مورد تصادفات رانندگی بی‌درنگ طرفین شروع به فحاشی می‌کردند و پس از کتک کاری منتظر پلیس می‌ماندند، اما با فرهنگسازی و افزایش آموزشهای عمومی و رسانه‌ای این آمار کاهش یافته است.

وی در ادامه با تاکید بر تخصصی شدن شوراهای حل اختلاف گفت: در رابطه با کارخانه‌ها در بعضی از استانها اقدام به تاسیس شوراهای حل اختلاف تخصصی کردیم که نتیجه خوبی هم گرفته شد و اکنون برای پزشکی قانونی و اختلافاتی که مردم با پزشکها و بیمارستانها دارند و شکایاتی که می‌کنند این کار را انجام داده‌ایم و طبق گزارش مستند در ۵ ماه بیش از ۶۰۰ پرونده با صلح و سازش مختومه شده و این آمار خوب و امیدوار کننده‌ای است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.