گروه میهن / یاسوج- مینو آریانفر - با گذشت حدود یک‌ سال از عمر دولت جدید باید دید طرح تحول سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد چه تأثیری در زندگی مردم و تأمین نیازهای درمانی آنها داشته است.

دستاوردهای طرح تحول سلامت در کهگیلویه و بویراحمد

حوزه سلامت در کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد حال و روز خوشی نداشت و چشمان بیمار آن در این استان به طرحی دوخته شد تا بلکه در وضعیت سلامت آنها تحول ایجاد کند.

سخنگوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در این باره می‌گوید: در تعریف‌های علمی، سلامت به معنای رفاه کامل جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی است و تأمین و حفظ سلامت انسان یک وظیفه فردی، اجتماعی و حکومتی است.

 

  سلامت،  اولویت نخست دولت

محمدرضا قنبری می‌افزاید: در راستای وظایف حکومتی دولت تدبیر و امید برای تأمین و ارتقای سلامت مردم ایران برنامه‌های تحول نظام سلامت در تاریخ 15 اردیبهشت 93 همزمان با سراسر کشور در کهگیلویه و بویراحمد نیز شروع شده است.وی ادامه می‌دهد: مقوله سلامت در دولتهای قبلی و بودجه سالانه معمولاً در اولویت‌های دوازدهم به بعد بود، در حالی که در دولت جدید به اولویت نخست رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز می‌گوید: با آغاز طرح سلامت در بیمارستانهای کهگیلویه و بویراحمد، عملیات بازسازی، نوسازی و تعمیرات بخشهای درمانی این استان شروع شده و بزودی تجهیزات هتلینگ شامل تخت، تشک، پله، پایه سرم، میز، لاکر، تلویزیون، یخچال، برانکارد، ترالی حمل غذا و کنسول در اختیار بیمارستانها قرار داده خواهد شد.

پرویز یزدان‌پناه می‌افزاید: بیمارستانهای این استان در چند سال گذشته تجهیزات پزشکی مورد نیاز را دریافت نکرده بودند و در بعضی از خدمات اولیه مانند بخشهای مراقبت ویژه دچار کمبودهای جدی بودند. پس از اجرای طرح تجهیزات سرمایه‌ای مورد نیاز بیمارستانهای استان از جمله سی.تی.اسکن، ماموگرافی، دستگاه سنجش تراکم استخوان، آندوسکوپی‌های مختلف، رادیولوژی پورتابل و دیجیتال، سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، ست‌های مختلف جراحی، شتاب‌دهنده خطی، گاماکمرا و تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شده و یا در مرحله خرید هستند که بتدریج در اختیار بیمارستانها قرار می‌گیرند.

 

 جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص

وی در زمینه نیروی انسانی ماهر هم می‌گوید: از نظر نیروی تخصصی بزودی 35 تا 40 پزشک متخصص و فوق تخصص جذب استان خواهد شد و شماری از این متخصصان به مراکز بستر درمانی شهرستانهای سی‌سخت، باشت، چرام، لنده و بهمئی برای ارایه خدمات تخصصی اعزام خواهند شد. همچنین 95 پرستار زن و مرد از طریق آزمون جذب شده‌اند که از آبان ماه سال جاری شروع به کار خواهند کرد و اعتبار لازم از منابع طرح تحول نظام سلامت تأمین خواهد شد.

 

  خبر خوش دبیر طرح تحول سلامت

دبیر طرح تحول سلامت در کهگیلویه و بویراحمد همچنین از خبر خوش راه‌اندازی دو بخش مهم بیمارستانی در استان می‌گوید و می‌افزاید: تا پایان مهر بخش مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) در شهرستانهای کهگیلویه و گچساران راه‌اندازی و خدمات ویژه برای نوزادان این دو شهرستان ارایه خواهد شد.

 

 تفاوت هزینه‌ها پیش و پس از اجرای طرح

وی درباره تفاوت هزینه‌های پیش و پس از اجرای طرح هم می‌گوید: هزینه پرونده‌های بیماران بستری از آغاز طرح تحول سلامت 224 میلیارد و 406 میلیون و 918 هزار و 763 ریال بوده که از این مبلغ حدود 73 درصد سهم بیمه‌های پایه، 18درصد سهم یارانه پرداختی و 57/7 درصد سهم پرداختی از جیب بیماران بوده است، در حالی که پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت سهم پرداختی بیماران حدود 40 درصد بوده که پس از اجرای طرح این رقم به 57/7 درصد کاهش یافته که این یکی از دستاوردهای مهم طرح بوده است.

 

  دسترسی به پزشک متخصص در روزهای تعطیل

آن‌گونه که معاون دبیر طرح تحول سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید، یکی دیگر از دستاوردهای مهم طرح استقرار پزشکان متخصص مقیم در رشته‌های تخصصی داخلی، طب اورژانس، جراحی عمومی، زنان و زایمان، اطفال، بیهوشی و برخی رشته‌های دیگر است که به دسترسی مردم به پزشکان متخصص در روزهای تعطیل و ساعات خارج از وقت اداری در بیمارستانها منجر شده و نیز موجب بهبود شاخص‌های اورژانس‌ها از جمله تعیین تکلیف سریع‌تر بیماران اورژانسی شده است.

 

 کاهش پدیده زیرمیزی

کاهش چشمگیر پدیده زیرمیزی پزشکان از دیگر دستاوردهای این طرح است؛ به گونه‌ای که یزدان‌پناه می‌گوید: پدیده دریافتهای غیرمتعارف (زیرمیزی) که پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت در برخی بیمارستانهای استان رواج داشت با اجرای این طرح و جذب پزشکان متخصص جدید در حال ریشه‌کن شدن است.

 وی می‌افزاید: بزودی برنامه حمایت از بیماران سخت درمان، خاص و نیازمند به عنوان هفتمین بسته حمایتی طرح تحول نظام سلامت در کشور آغاز می‌شود.

 

 تهدیدات طرح

بر اساس گفته‌های معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، خطراتی نیز طرح تحول سلامت را تهدید می‌کند.

به گفته وی، به روز نبودن سیستم‌های مالی بیمارستانها، همکاری نکردن بعضی از پزشکان برای ریشه‌کنی پدیده زشت زیرمیزی، کمبود آمبولانس در بیمارستانها و مراکز اورژانس، محدودیت فضای فیزیکی برای اجرای برخی برنامه‌های طرح، ناآشنا بودن مردم در رابطه با مقررات و مزایای طرح تحول نظام سلامت و عدم مدیریت صحیح منابع طرح و عدم نیازسنجی واقعی از دیگر مسایلی است که باید در اجرای این طرح به آنها توجه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.